DIY Precisions 5 axel CNC-fräs inkl. för Rapid prototyping
Re: DIY Precisions 5 axel CNC-fräs inkl. för Rapid prototypi
Jag säger det med anledning av vad mina projekt har kostat... Så jag har en del erfarenhet av detta.
Har du funderat på hur du ska klara cad-cam för femaxligt? (bara ett cam-program för femaxligt kostar oftast mer än hela din budget)
Har du funderat på hur du ska klara cad-cam för femaxligt? (bara ett cam-program för femaxligt kostar oftast mer än hela din budget)
Du kan ju köra med encoders på stegmotorn för återkoppling, för pressision, om du kör med kstep och kanalog som styrning. Finns andra styrningar som klarar closed loop med
Teori och verklighet är tyvärr inte alltid samma. Du kan ju lätt tappa steg med stegmotorer som jag hört
Vad jag vet finns det ingen tillverkare av CNC-maskiner för hög precision som använder stegmotorer (sen kan det ju variera vad olika tillverkare tycker är hög precision)
Nu när du inte behöver några större och kraftigare motorer kanske det går jämnt ut med servomotorer med pulsgivare contra stegmotorer och mätskalor. Det ska ju också finnas något vettigt utrymme att montera skalorna på
Men kan hända att drivarna för servomotorer är bra mycket dyrare än motsvarande för stegmotorer
Skadar inte att titta på alternativen i alla fall
Vad jag vet finns det ingen tillverkare av CNC-maskiner för hög precision som använder stegmotorer (sen kan det ju variera vad olika tillverkare tycker är hög precision)
Nu när du inte behöver några större och kraftigare motorer kanske det går jämnt ut med servomotorer med pulsgivare contra stegmotorer och mätskalor. Det ska ju också finnas något vettigt utrymme att montera skalorna på
Men kan hända att drivarna för servomotorer är bra mycket dyrare än motsvarande för stegmotorer
Jag vill också hävda att 40kkr inte tar dig hela vägen hem, en bit på vägen, men långt ifrån hem.
Vilken diameter behöver du kunna hantera femaxligt?
Detta är budgeten för fräsen och inte för CAD/CAM/CNC programmen.Meduza skrev:Jag säger det med anledning av vad mina projekt har kostat... Så jag har en del erfarenhet av detta.
Just nu är det bara kompressorhjulet i aluminium som jag vet och den har en diameter på ca 85 mm.Meduza skrev:Vilken diameter behöver du kunna hantera femaxligt?
Lite nyfiken på varför du frågar ? Är det något speciellt som jag ska tänka på ?
Det är lätt att missa steg i stegmotorn om man pressar den,persa skrev:Teori och verklighet är tyvärr inte alltid samma. Du kan ju lätt tappa steg med stegmotorer som jag hört
men jag har inte bråttom och kommer därför ha en god säkerhetsmarginal,
så att jag inte tappar räkningen på stegen.
Är elektronik "för" dyrt, så bygger jag det själv

Är det simultan 5-axlig körning på kompressorhjulet ? Klarar billigare styrsystem simultan 5-axlig körning ? Jag menar då inte programmeringen utan om styrningarna kan interpolera 5 axlar med varandra. Det klarar långt ifrån alla betydligt dyrare system
Persa: LinuxCNC klarar simultan körning av upp till 9 axlar.
Jag kan bara jämföra med när jag byggde min Borisfräs, tror jag att innan jag köpt alla kulskruvar, motorer skenor fräsmotor osv som inte ingick i satsen var jag nog uppe i minst 25 kkr. Du behöver en betydligt längre Z för att få in rundmatningsbordet... och så ska du ju ha två axlar till och precision... (Ja borisen är helt okej, men i alla fall jag lyckas inte få super precision...)Elektra skrev: Är det möjligt att med mycket eget arbete och till en rimlig peng (typ 30-40 tkr ) att göra en sådan fräs ?
Tyvärr blir det dyrare också...Elektra skrev: Är elektronik "för" dyrt, så bygger jag det självNo problemas, det tar bara tid
Låter bra, då finns ju ett bra alternativ därMeduza skrev:Persa: LinuxCNC klarar simultan körning av upp till 9 axlar.

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Mach 6 axlar
KmotionCNC 8 axlar ihop med Kflop
CAD/CAM för 5-axlar kommer att kosta dig mycket mer än du tror
Spontant så säger jag att 100kk inte kommer att räcka till om du ska få ihop en hyfsad maskin + styrning + CAD/CAM, sen ska vi inte glömma bort att du behöver en ganska så avancerad balanserings rigg också för dina små turbinhjul. Så kanske när du har bladat ut 150 - 200kk så bör du ha rott iland detta.
Är det inte billigare att köpa tjänsterna istället?
KmotionCNC 8 axlar ihop med Kflop
CAD/CAM för 5-axlar kommer att kosta dig mycket mer än du tror
Spontant så säger jag att 100kk inte kommer att räcka till om du ska få ihop en hyfsad maskin + styrning + CAD/CAM, sen ska vi inte glömma bort att du behöver en ganska så avancerad balanserings rigg också för dina små turbinhjul. Så kanske när du har bladat ut 150 - 200kk så bör du ha rott iland detta.
Är det inte billigare att köpa tjänsterna istället?
Jag förstår inte riktigt varför jag behöver återkoppling med "Closed loop",Sastrom skrev:Du kan ju köra med encoders på stegmotorn för återkoppling, för pressision, om du kör med kstep och kanalog som styrning. Finns andra styrningar som klarar closed loop med
för om jag inte stressar eller pressar stegmotorerna och
planerar att ha en god utväxling mellan stegmotorn (med många mikrosteg typ 10 ) och kulskruven,
då missar man inga steg. Eller ?
Eller anser du att en "Kina"-kulskruv har för dålig precision och därför måste jag göra mätningar på var axeln är i verkligheten, eller ?
Enligt Krille Krokodil, så hade dom kommit ned på en precision på 0.01 mm på en kul-skruv,
fast då var det väl inte "Kina"-kulskruvar och sedan hade dom mätt in den med laser.
En precision på några hundradels millimeter, tycker jag verkar helt okey.
Jag har lite laser-prylar hemma, så om fräsen senare skulle behövas mätas in,
så får man kanske göra någon egen DIY-elektronik för lasermätning.
Jag vet inte vad kstep och kanalog är för något, men jag Googlade lite och på http://dynomotion.com
och kstep verkar enbart vara till för att öka prestanda inte precisionen.
Kanalog verkar vara en tilläggsmodul för kstep och som bl.a. möjliggör att koppla in en servomotor (med 12 bitars PWM modulering) för effektreglering.
Jag förstår inte hur detta skulle kunna öka precisionen utan verkar vara mera av typen prestanda.
Du får gärna rätta mig om jag tänker fel....för det viktigaste är ju att man tänker rätt på slutet