Tiotusen kronors fräs?...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jan E

Re: Tiotusen kronors fräs?...

Inlägg av Jan E »

Frallzor@ Jag ser nu att länken du bifogade handlar mycket riktigt om en MDF maskin. Samma firma har även ett plåt kit som jag i förstone trodde du avsåg. I hastigheten misstog jag dig där, ursäkta.

CxZ@ Jodå, jag har tillgång till en skapligt utrustad verkstad men jag saknar fräs. Det underlättar enormt att göra en fräs om man redan har tillgång till en har jag förstått. Lite av "hönan och ägget" kanske man skulle kunna säga.

För att hoppa lite från mekanik till elktronik. När det gäller drivsteg till stegmotorer Nema 23 1Nm exepelvis har jag förstått att Gecko 540 är väldigt kritikerrosad. Nackdelen som jag ser det är avsaknaden av USB kommunikation. Då jag hade tänkt mig att använda min nästan nya laptop (vill helst inte ha en dedikerad dator i min ouppvärmnda och dammiga verkstad) ja då bortfaller laptopen som saknar paralellutgång.
Finns det något skäl typ, tillförlitlighet eller dylikt för att hålla fast vid parallell kommunikation mellan dator breakoutboard och drivsteg. Sen tror jag mig också ha läst någonstans att datorn skall INTE ha ett integrerat grafikkort. Är det så? Eller har jag fattat fel. Jag har för övrigt avsikt att använda Mach 3
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

X-IL skrev:Men hur kan han rekommendera 0,5Nm NEMA17?

Visserligen ger ju kulskruvar bra effektivitet, men 0,5Nm?
Om man tar steget vidare och börjar fundera på andra motorer, vad bör man leta efter i för storleksordning?
Skall man över 0.5Nm så får det bli Nema23. (gör ingenting då nema17 ändå måste monteras med adapter)
Skulle en 1Nm motor vara lämpligare eller ska man upp ytterligare i styrka?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nånstans på forumet finns det en länk till ett excelblad för beräkning av lämpliga data, men rent generellt så är det väl ingen idé att köpa klenare än 3Nm om du ska köpa nytt, tror inte det skiljer så mycket i pris. Men det räcker säkert med 1Nm för att kunna köra, men ju mer du har att tillgå desto snabbare kan du köra och accelerera.
Användarvisningsbild
CxZ

Inlägg av CxZ »

Skiljer inte mycket i pris 1Nm -> 3Nm, dock ökar vikten ganska mycket...(relativt)

Kanske något att tänka på ? :humm:

3Nm ansågs vara overkill på min maskin :vissla:

Sen är det inte bara motorerna, mer moment/hastighet kräver större drivare/PSU...

:)
Jan E

Inlägg av Jan E »

Jag skall som jag tidigare sagt försöka få till en Zoltar 2012 fräs. Har valt Nema 23, 2,9 Nm istället för de av konstruktören rekommenderade Nema 17 0,5 Nm. Frågan nu är: Vad skall jag ha för att driva dessa motorer. Efter diverse försök till kunskapsinhämtning kom jag fram till "Smoothstepper ethernet" då jag vill om möjligt undvika paralellports anslutning. Men nästa steg, själva drivarna. Vad skall jag välja då? vore tacksam för synpunkter...
Skriv svar