Bridgeport Series II Interact 2
Re: Bridgeport Series II Interact 2
Bara det är rätt kurs så nyper jag den. Men jag hojtar till annars.
En rättelse, det var ingen riktig flerop utan ett machining center. En Mori seiki TV 30. Kollat lite på nätet och det går tydligen att fräsa rätt duktigt med dom. Såg en som hade kört med en 63 mm planfräs utan bekymmer. Nån med kunskap om nåt sånt?
Machining center = fleroperationsmaskin. Men jag antar du menar att TV-30 är ett Drilling & Tapping center (borr- och gängcenter)
Mori Seiki anser officiellt att TV-30 är just bara en borr- och gängmaskin. Men det hindrar ju inte att man i verkligheten kan fräsa i den. Även om man inte kan fräsa så ordentligt som i en riktig fräs eller flerop. Men du ska väl inte köra någon serieproduktion så om du tar några skär extra antar jag inte är hela världen
Sedan verkar det inte helt lätt att trimma in parametrarna så man får fina ytor vid fräsning (och möjligt att Mori Seiki inte själva är så hjälpsamma i och med att man har den ståndpunkt man har). Du kanske sett den långa tråden på http://www.cnczone.com under Mori Mills som bl.a. handlar om det. Men det finns ju en hjälpsam guru någonstans i Finland vad det verkar
En känsla jag har är att det är enormt viktigt att du får med all dokumentation både på maskin och styrsystem om du köper maskinen. Även om Mori Seiki är mycket vanlig är inte denna modell alls vanlig
Kolla även spindellagring. Maskinen är inte tänkt för fräsning och har man ändå fräst mycket utan tanke så kan den vara i dåligt skick. Och du vill inte prata reservdelspriser med Mori Seiki Sweden (f.d. Lundwalls) det lovar jag
Mori Seiki anser officiellt att TV-30 är just bara en borr- och gängmaskin. Men det hindrar ju inte att man i verkligheten kan fräsa i den. Även om man inte kan fräsa så ordentligt som i en riktig fräs eller flerop. Men du ska väl inte köra någon serieproduktion så om du tar några skär extra antar jag inte är hela världen
Sedan verkar det inte helt lätt att trimma in parametrarna så man får fina ytor vid fräsning (och möjligt att Mori Seiki inte själva är så hjälpsamma i och med att man har den ståndpunkt man har). Du kanske sett den långa tråden på http://www.cnczone.com under Mori Mills som bl.a. handlar om det. Men det finns ju en hjälpsam guru någonstans i Finland vad det verkar
En känsla jag har är att det är enormt viktigt att du får med all dokumentation både på maskin och styrsystem om du köper maskinen. Även om Mori Seiki är mycket vanlig är inte denna modell alls vanlig
Kolla även spindellagring. Maskinen är inte tänkt för fräsning och har man ändå fräst mycket utan tanke så kan den vara i dåligt skick. Och du vill inte prata reservdelspriser med Mori Seiki Sweden (f.d. Lundwalls) det lovar jag
Den har nog mestadels körts med i alu under tiden som sista ägaren haft den då dom jobbar mycket med det. Sen har jag en liten fördel att handla reservdelar till maskiner
Ska kolla vad och hur dom har kört med den innan jag gör nåt alls. Kollegan har renoverat spindeln på den för inte så länge sen och sen har den inte gått just nåt.

Ska kolla vad och hur dom har kört med den innan jag gör nåt alls. Kollegan har renoverat spindeln på den för inte så länge sen och sen har den inte gått just nåt.
Just så var det ja.persa skrev: Men jag antar du menar att TV-30 är ett Drilling & Tapping center (borr- och gängcenter)
Det var ju bra så jag har någon att få hjälp av ifall jag tycker någon reservdel är för dyrMatsN skrev:Den har nog mestadels körts med i alu under tiden som sista ägaren haft den då dom jobbar mycket med det. Sen har jag en liten fördel att handla reservdelar till maskiner![]()

Back to subject:
Läser man tråden på http://www.cnczone.com lite noggrannare så verkar det som problemen med dålig ytfinhet vid interpolering bottnar i att man på fabriken helt enkelt struntat i vissa parametrar för detta ändamål med tanke på att man själv anser att maskinen bara ska användas för borrning och gängning. Så kolla vilken ytfinhet nuvarande ägare fått vid interpolerande fräsning. Har du tur så har dom eller någon annan tidigare ägare redan besparat dig jobbet med parametrarna
Kolla även att dataöverföring från PC fungerar (både enkel och DNC - Tape mode) för det verkar vara lite struligt enligt en annan äldre tråd
Den här maskinen måste du i praktiken ha en CAM-mjukvara för att programmera om du är inkörd på dialog vilket jag förstått
Nix inte på Ferru
Sitter väl Siemens i den så då är det ju vanlig iso. Eller? Nåja ska som sagt kolla vad dom har gjort med den och framför allt få pris på den.

Sitter det Siemens på den måste den vara ombyggd. Normalt Mitsubishi styrsystem på TV-30. Tvivlar dock på att någon bygger om från ett hyfsat modernt Mitsubishi till Siemens
Är inte säker på att det var Siemens utan det var kollegan som hade för sig det. Men han träffar ju på lite maskiner under dagarna så det kan nog lätt ha förväxlats.
Säg inte ut som Siemens iaf. Men en kabel in i maskin kan ju betyda att dom kört cad/cam. Gissar på det då en del detaljer dom kört kan va komplicerade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.meau.com/Files/BND-B2084.PDF ... 3288400000
Tittar man på sid 20 på panelen så är den slående lik.
Tittar man på sid 20 på panelen så är den slående lik.