FPGA, förklaring och hjälp

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
gille
Kontakt:

Inlägg av gille »

Spartan 3 med 200k grindar, vad kan man göra för kul då?
Eller hur begränsad är man?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

200k grindar är inte någon direkt intressant siffra, det är mest ett påhittat tal för marknadsföring.

Men den har 4320 logikceller (ett mått som går att jämföra mellan olika tillverkare, mer eller mindre). Dessutom lite blockram och multiplikatorer.

Jag har skrivit en liten 16bitars RISC-processor som tar upp drygt 400 logikceller + några blockram (i ett Altera-chip, inte kollat xilinx).

Så det chippet bör räcka för t.ex. en processor med tillbehör (minneskontroller, UARTs, timers, PS/2, VGA och vad man vill ha).

Den har 12st hårdvarumultipliers också, bra om man vill göra någon slags DSP-pryl. Varje sådan multiplier kan göra 200 miljoner 18x18 bits multiplikationer per sekund...
gille
Kontakt:

Inlägg av gille »

Härligt härligt, då kanske ett spartan-kit är något att shoppa..

Var köper man sen lösa FPGA-er till ett rimligt pris?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Xilinx har upp till spartan3 1500 styckvis i webshop, alteras finns hos digikey.
gille
Kontakt:

Inlägg av gille »

Mumsigt, tror det blir ett evalkit om nån vecka..

Det enda trista är ju alla lite mer exotiska är BGA i någon form vilket gör hemmapulet omöjligt =(
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Kan inte någon skriva en guide om FPGA ?
Jo jag har läst på webbsidorna som länkats tidigare och inser att det är en hel del... Det är dock alltid enklare (och roligare) att läsa något på svenska och där man kankse kan ställa frågor till genierna direkt ;) .
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag skulle kunna tänka mig att försöka knopa ihop nåt i stil med "programmerbar logik för nybörjare" i FAQ-avdelningen om det finns intresse.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

<Intresseflagga> Många tack om du ids </Intresseflagga>
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Jag har läst digital teknik och digital konstruktion på Universitetet men det blev liksom aldrig någe mer VHDL efter det. Det blev mer AVR och ASM på fritiden, men gör du en sån fin "How to" ska jag banne mig vidga mina vyer och ge FPGA en chans :D
etnica

Inlägg av etnica »

jag hakar på karlstedt

läste också VHDL, men som vanligt när man pluggar så lär man sig inget utan gäller bara o få in så mycket så snabbt som möjligt sen har man glömt det efter tentan. Är på fritiden man lär sig nått, Skall beställa ett spartan kit efter jag är klara med 2 andra projekt.

Hoppas man kommer ihåg nån VHDL över huvudtaget.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Har testat ett spartan3 kit med integrerad USB2.0 på kortet från Opal Kelly.
http://www.opalkelly.com/
Det finns ett SDK så att man kan interfaca mot kortet i C++ och sedan ladda ner sin FPGA kod.
Kostar $199, dvs dubbelt mot xilinx evalkit. Dock värt pengarna.
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Fortsätter på en lite äldre tråd istället för att skapa en ny.
Har precis blivit intruducerad in i FPGA-världen i en kurs på skolan. Det verkar riktigt tufft o allt sånt. Att någon research avd. på typ Sony har användning av fpga förstår jag (test innan ASIC tillverkas), men jag ser inte hur jag som hobbyist har användning av det om minnet är flyktigt.
Går det att koppla något EEPROM mot FPGAn som vid varje spänningstillslag programerar FPGAn?
:?:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns olika lösningar på detta, vissa har just ett externt konfigurationsminne som tankas över vid uppstart, andra har flash-tekniken i kretsarna vilket alltså gör dom ej-flyktiga.

Jag har ett sånt utvecklingskit som kom i fredags, det innehåller en Actel A3PE600 som alltså är en flash-baserat krets med 600K gates, vad det motsvarar i macroceller vete fan just nu.

Kretsen är i alla fall en "måsvinge"krets som alltså är möjlig att löda som vanliga dödlig. Det finns olika storleker kretsar i serien och vissa är ganska bra med antal ben och kapslingstyp, det finns faktisk annat än BGA.
Skriv svar