DIY OB-Buss / sambandsbil.

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: DIY OB-Buss / sambandsbil.

Inlägg av danei »

Det gör nog ingen större skillnad. Men när man plockar in prylar i farkoster av något slag ska man tänka på tyngdpunktspåverkan.
DanG

Inlägg av DanG »

Hej!

Kul projekt. Lekte själv med en Volvo C303 ett tag.

En fundering;
Borde det inte vara lämpligt med vibrationsdämpande upphängning av VP:n.
"Kupé"-konstruktionen kommer antagligen att både förmedla och av. förstärka stomljud.
M.v.h DanG
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Hur går det med bussen?

Får lite vibbar till den där serien FX med Rolle Tyler eller vad han hette. :lol:

Coolt projekt om inte annat!

// VDT
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Ja här jag jag ju glömt att uppdatera...
Bilder får jag ordna när jag åker och jobbar med bilen nästa gång...

Sprutmålning med svart "industrifärg" (Temalac MD90 hette den nog) blev kanonbra.
Jag hade en lite för liten kompressor så några missar blev det ju på skåpet men på det stora hela så blev det ett fantastiskt resultat! Återstår att bättre lite här och var kring lister och så vilket jag vet att jag borde gjort innan sprutningen men av tidsskäl valde jag att ta det efteråt om det stör mig. Det är bara några ställen jag känner att jag skall kladda på lite färg på vid tillfälle...

Jag har även fått i det mesta av den utrustning som jag planerade och kommit på lite mer saker som "vore bra att ha"... Lite nya inköp behövs vilket lär ta ett tag då det handlar om rätt dyra saker. Som t.ex. en SDI matris, en multiviewer och två(?) bättre och större HD-skärmar av Broadcast kvalité... (snordyrt...)

VPn är inte monterad ännu dock. Men fästet är klart och målat så det är planen att jag skall montera det i veckan.

De senaste två torsdagarna har bussen gjort sitt jobb som OB-Buss på "Sommartorsdagarna" i Borås. (Liveuppträdande på torget sju torsdagar under sommaren). Allt verkar fungera som det skall och jobbet har gått riktigt smidigt! Det är riktigt trevligt att ha allt uppkopplat och klart och bara koncentrera sig på jobbet! Och att ha alla saker på rätt plats och inte i någon vinglig stapel av casear...

Sin premiär som sambandsbil fick den på nationaldagen som oxå är Amatörradions dag då vi hade med den på SK6LK's aktivitet vid en badplats utanför Borås. Två longwireantenner riggades i masten (en 20m och en multiband) och en FT857:a i bussen och en annan station precis utanför körde ett antal QSO:n en bit ner mot Europa... Någon bild finns på www.sk6lk.se

I slutet på sommaren skall bussen användas som ledningscentral på en motortävling då jag skall koordinera samband mellan publikvärdar, tävlingsledning, sjukvård, utlarmning av ambulans m.m.

Som sagt, skall försöka komma ihåg att ta lite bilder inom kort...

//B1N4RY
Nerre

Inlägg av Nerre »

Istället för att limma fast grejer, vore det inte vettigare att sätta upp nån slags skensystem på insidan av väggarna med genomgående skruv och en förstärkningsplåt på utsidan? (Det verkar ju redan sitta nåt liknande?)

Även om det kanske håller att limma grejerna så blir det ju lite jobbigt om man ska ta bort nåt (för att byta ut eller flytta det).

Om man kör med försänkt maskinskruv (M5/M6?) från insidan, sen en gängad 4 mm plåt/plattjärn (aluminium?) på utsidan och så kapar man utstickande skruven så man får dit en kupolmutter? (Den gängade plåten är bara för att hålla grejerna under monteringen, sen är det kupolmuttern som håller.) Silikon under plåten för att täta såklart.

Med stående skenor som dessutom stödjer på golvet så blir det inte så stor belastning på skruvarna.

Det bästa vore kanske att hitta nåt skensystem som man både kan sätta konsoller på eller skruva fast andra skenor i.

Eller sätta upp nåt i stil med en verktygstavla?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Borra hål i karossen :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Inte ge Mr Murpy anledning till besök! Det sista man vill ha är vatten som sipprar in via hålen för det kommer det att göra var så säker, bättre då att svetsa ett ramverk på insidan.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag håller definitivt med tecno här, jag har gott om dåliga erfarenheter vad det gäller dylik håltagning och efterföljande läckage, speciellt på saker som rör sig. Förr eller senare börjar det läcka, nästan oavsett vad man gör för att förhindra det.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Min poäng var lite att vissa saker kanske inte funkar att limma. Då MÅSTE man skruva. Och då är det väl bättre att ha ett skensystem som sitter fast med fasta skruvar och aldrig kommer att lossas under bilens livslängd (typ) än att montera varje grej med egna skruvar?

Det är ju en bil, inte en ubåt:) Inte ens en vanlig båt.

Husvagnar står ute i ur och skur de brukar det vara ganska mycket saker skruvade på.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

På insidan är det väggarna alu-plåt innerst, så där är det enkelt att popnita fast saker. T.ex. ett skensystem.
Det sitter redan på flera ställen och det har jag oxå använt för att hänga upp alla saker på insidan.
Men på utsidan är det glasfiber, dessutom ganska tunn.

Jag pratade med SKAB som byggt karossen och dom ansåg att det fanns två realistiska alternativ.

1) Plåt på insidan som popnitas i boardens alu-plåt. Distans genom cellplasten i väggen, och plåt som limmas på utsidan och sedan bult genom hela paketet. Håller för ut mycket som helst i princip enligt SKAB. Men som ni säger en j-a risk att få in massor med vatten...

2) Lim, PL400. Håller minst lika bra som glasfibern och till en pryl på 30-40kg skulle det inte vara några problem alls om man "gör rätt"... Fördelen är att man slipper hål. Men visst känns det spännande...

Så för att sätta pumpen på utsidan kommer jag limma fast en liten ställning jag svetsat ihop. Om jag behöver ta bort den så kommer jag bara kapa bort allt utstickande och kvar blir i så fall två plattjärn 4x100x750 med ett påsvetsat 20x30mm fyrkantrör. Det kan man ju säkert använda till något annat om det blir så.

Innedelen för pumpen kommer jag popnita rakt i alu plåten. Den lär sitta kvar utan problem.
Dock verkar den bara snäppas fast i sitt väggfäste så där får jag nog kanske bygga nån liten förstärkning i och med att bilen rör sig... (Det är en billig VP som sagt...)

Jag behövde ju lite kabelgenomföringar, så där köpte jag Biltemas däcksgenomföringar för båtar och dessutom kladdade jag mellanrummet fullt med karosseritätning. Använde oxå karosseritätning för att täta om takluckan där det läckte in vatten. Det visade sig att när jag tog bort luckans ram så låg den en 1-2mm bred sträng med silikon som enda tätning! Denna hade sedan torkat och släppt både från glasfibern och luckans ram. Nu är det istället nästan en hel tub med karosseritätning under luckans ram och det är 100% tätt för lång tid framöver. =)

Annars är jag ju inte jätterädd för att göra hål i skåpet, jag kommer ju trots allt göra ett 75mm hål för slangpaketet till VPn. Det kommer att tätas med karosseritätning eller polyuretanskum. och sedan en liten "huv" över hålet på utsidan. Men det är en typisk LPP (Löses På Plats) som konsulter brukar skriva på ritningar...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nerre skrev:Husvagnar står ute i ur och skur de brukar det vara ganska mycket saker skruvade på.
Precis, och hur jävla muggiga blir inte dom. Har inte sett en endaste utan vattenskador som varit med ett tag i trafiken.!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Finns ju även lim av lite nyare modell än PL400 som är ännu starkare.

Tvivlar inte en sekund på att det går att lösa med lim.
Tekko

Inlägg av Tekko »

OB-Buss, är det inte det man kallar tv-stationernas skåpbilar ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, problemet med lim är ju inte att det inte håller, det är att det är ett h-e att få bort.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Tekko: Jo precis... OB = Outside Broadcast...
Jag jobbar en hel del med videoproduktioner för storbildskärm på konserter och så.
Så det är ju oftast inte någon faktiskt "broadcast" men det är samma tekniska utrustning.
Det sitter ett videomixer, ett gäng bildskärmar, datorer för playout (= visa förinspelade bilder/filmer) m.m. i bussen nu.

//B1N4RY
sm5tfx

Inlägg av sm5tfx »

Vägg- och golvskenorna i liknande hytter brukar vara limmade och det är mer eller mindre omöjligt att få bort dem vid ombyggnad. Jag har heller aldrig varit med om att någon skena lossnat (med mindre än att hytten i sig varit demolerad).
I princip regleras de militära installationerna i CD-POINT, som finns här: http://www.fmv.se/FTP/POINT/HTML/index.html
Dock tycks den länken fungera sådär med min kombination av OS, browser och pdf-läsare :-S intresserade läsare kanske har bättre lycka, "hytter och containrar" är en lämplig startpunkt.
Skriv svar