Matlådavärmare 12v till ej påslagen bil?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Matlådavärmare 12v till ej påslagen bil?
Jag skulle minst ha använt en batterivakt som man har till batteridrivna kylboxar, kostar dryga hundralappen på tex Harald Nyborg.
Jag har funderat det här med batterivakt, sök en hel del på google men får ingen klar bild hur man kopplar in en batterivakt,
är det något man har mellan ciguttaget och värmeboxen? eller något man kopplar in i bilens säkringsskåp.
Ursäkta för att jag frågar men jag är kass på sånt här
Jag vill köpa en värmebox även om nu inte bilen pallar med då tanken har slagit mig, finns den ingen 230 V -> 12 V adapter i ciguttag (230 uttag har man tillgång till iaf) som klarar ~5A
De flesta jag kollat på klarar enbart runt 1,5A, därmed bara 18W, skulle behöva 50W '4,2A' eller 100W '8,4A' (för dubbelboxade värmare).
230 -> 12V 1,8A är det bästa jag har hittat.
Edit 1 - Hittade även en annan variant på amazon, bara att ändra 230 kontakten till svensk standard?
Edit 2 - Tror att jag hittat vad jag letat efter? Kan en transformator vara det bästa?
Mvh
är det något man har mellan ciguttaget och värmeboxen? eller något man kopplar in i bilens säkringsskåp.
Ursäkta för att jag frågar men jag är kass på sånt här

Jag vill köpa en värmebox även om nu inte bilen pallar med då tanken har slagit mig, finns den ingen 230 V -> 12 V adapter i ciguttag (230 uttag har man tillgång till iaf) som klarar ~5A
De flesta jag kollat på klarar enbart runt 1,5A, därmed bara 18W, skulle behöva 50W '4,2A' eller 100W '8,4A' (för dubbelboxade värmare).
230 -> 12V 1,8A är det bästa jag har hittat.
Edit 1 - Hittade även en annan variant på amazon, bara att ändra 230 kontakten till svensk standard?
Edit 2 - Tror att jag hittat vad jag letat efter? Kan en transformator vara det bästa?
Mvh
Senast redigerad av Thermal 27 december 2012, 12:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Clas Ohlson 36-4766 till 299:-. Ger 12V 60W, har cigarettändaruttag.
Inte helt lika enkel men upp till 105W: 36-1863 till 149:-
Eller fram till 15 januari: 36-1864 till 129:-. Minst 50W, max 150W
Det verkar vara så besvärligt med allt???
Inte helt lika enkel men upp till 105W: 36-1863 till 149:-
Eller fram till 15 januari: 36-1864 till 129:-. Minst 50W, max 150W
Det verkar vara så besvärligt med allt???
Ja, batterivakt kopplas in mellan cig-uttag och t ex värmebox.
En förlängningssladd med en klump på mitten, kan man säga.
En förlängningssladd med en klump på mitten, kan man säga.
Ett hackat datornätagg ger sådär 20A på 12V-bussen =)
Sant =)
Dem har en förmåga att låta så bara
om man inte modifierar kylningen.
Men tanke på det var 10 år sen jag läste el på automation så kan jag nog greja det, med lite hjälp.
Dem har en förmåga att låta så bara

Men tanke på det var 10 år sen jag läste el på automation så kan jag nog greja det, med lite hjälp.