Köpa svarv - tacksam för råd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech

Re: Köpa svarv - tacksam för råd

Inlägg av NeoTech »

Om du ska köpa Opti, så rekommenderar jag dig o köpa från top-maschinen.de i tyskland. Servicen har vart ofelbar från dom.
Och det verkar vara därifrån Automatic tar sina maskiner.

Automatic-productions service är lite "sisådär" jag har haft mekaniska problem med hastighetsväljaren i min maskin. Servicen i fråga bestod av telefonsamtal med en mekaniker som inte ens jobbade på Automatic utan var en "kompis" som ja förstod det till honom. Som guideade mig igenom hur jag tog isär maskin och rätta till felet.

Top-maschinen service har vart ofelbar.. jag hade problem med ett styrtkort i min bf20 fräs, jag påpeka det filma fräsen och vips låg det ett kort på dhl 2 dagar senare. och ja behövde inte ens returnera de som satt i maskinen. Inget snack och inget knussel.
Användarvisningsbild
LasseAH

Inlägg av LasseAH »

Jag har en Zieg C3 som jag köpt från Arc eurotrade i England där jag också köpt mycket andra saker både till C3 svarven och annat.
Arc har varit bra att ha och göra med tycker jag.
Jag har också köpt en del från Little machine shop i USA Dom har varenda liten skruv och del till C3 svarven. Detta är en av fördelarna med C3 svarven tycker jag att man kan få tag på reservdelar och tillbehör utan problem.
Sen finns det hur mycket information som helst på nätet hur man fixar till de problem som definitivt finns på C3an.
Jag har gjort en hel del modifieringar på min, bl.a. har jag bytt spindel lager till SKF koniska rulllager.
/Lasse
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

drh
Jag vill ställa några frågor innan jag kan ge ett bra svar. Varför? -jo, jag känner ingen som har köpt sin första svarv och sedan behållt den i alla år.
Har du plats och ström 3-fas?
Har du råd med en dyrare än du tänkt från början?
Har du alltid varit intresserad av mekanik?
Jag hade sökt efter en begagnad maskin.

Runt 25 000kr får du en för resten av livet.
torshälla.jpg
en storebro för 30 000kr
storebro 30kkr.jpg
http://www.kenla.com/Grupp010/140-17.htm

Viktiga mått för en svarv är spindelmåtten. Hur stort ämne får du igenom maskinen. I små maskiner blir det ofta bara chucken som tar ämnen större än 15mm.
Tänk framåt. Idag skall du bara men sen vill du kunna lite mer. En mellan stor maskin kan oftast utrustas med moderna verktygshållare mm.
Chuckar, stål, stålhållare mm finns i betydligt fler varianter på ebay mm än till små.
Med ovan maskiner kan du köra massor av olika gängor, matning i både X och Z om jag inte tar fel.
Vad blir ditt svar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ja min första svarv va en liten bänkmodell, den hade jag i ett år innan ja sålde den igen. Då man snabbt insåg att nog för den va rolig o göra små saker på men inte fyllde det behov ja hade eg.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

DW skrev:drh
Jag vill ställa några frågor innan jag kan ge ett bra svar. Varför? -jo, jag känner ingen som har köpt sin första svarv och sedan behållt den i alla år.
Har du plats och ström 3-fas?
Har du råd med en dyrare än du tänkt från början?
Har du alltid varit intresserad av mekanik?
Vad blir ditt svar?
Några svar :)
Det här blir svarv nr2. Nr1 ser ni här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=59209
Plats? Frugan skulle svara NEJ!! 3-fas - JA
Råd? Hmmm en prioritering... de svarvar jag kollar på nu kostar det dubbla mot vad jag skulle klara mig på långt framöver.
Intresserad av mekanik? jajamensan

Jag skulle idag "klara" mig på den "leksak" jag har idag om den hade en kraftigare motor (idag ca: 90w)
Men med t.ex. en SIEG SC6 skulle man nog komma på en del annat man skulle kunna göra.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

1. Blanda ALDRIG in frugan i svarven och hobbyn, hon köper säkert sin symaskin utan ditt godkännade :tumner:
2. Om man har hobby ihop med frugan så sker detta oftast på kvällarna när barnen sover :tumupp:
3. Allså tillbaka till svarven. Det viktigaste är ju att du är nöjd MEN nu har vi lämnat våra råd, återstår o se
vad som om du är nöjd om något år.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

drh skrev:Då kanske man ska sikta på en SC4 eller SC6 som har en lite starkare motor (1000W borstlös).

Skulle kosta £167(inkl. moms) att få den skickad från Axminster i England.
Arc tar det dubbla att skicka en SC6 :(

The cost to send an SC6 to Sweden is GB£330.00 including U.K. VAT at 20%.
Kind Regards and Happy New Year
Your Inquiries Team at
Arc Euro Trade Ltd.
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

Jag är med ute efter en metallsvarv... hittade denna tyska sida, dom skriver att det är tysktillverkat,
https://www.wabeco-remscheid.de/index.php
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tror du på jultomten också Massemannen :mrgreen:
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Det får vi hoppas med dom priserna, säkert fina maskiner, men på tok för dyra för mig.
Smärtgränsen för mig är 15000:-
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag var skeptisk, men de har ju faktiskt ett bildgalleri från produktion med gjuteri osv, dock ser jag inga bilder, bara beskrivningar. Dessutom tycker jag att de skiljer lite i jämförelse med gemene kinessvarv.

Enligt Lathes.co.uk så tillverkas de också i Tyskland. Priserna var ju inte heller direkt kinapriser.
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

tecno skrev:Tror du på jultomten också Massemannen :mrgreen:
OCH påskharen, eller påstår du att han inte finns?!?! 8)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Påskharen finns definitivt inte :mrgreen:
Massemannen

Inlägg av Massemannen »

WHAT??? :shock:
krille356

Inlägg av krille356 »

Efter som Automatic-productions har varit uppe i denna tråden flera gånger vill även jag passa på att varna för detta företaget.

Köpte en ultraljudstvätt av dem för några år sedan för ca 9000:-, en modell helt i rostfritt med rostfri korg.
Problemet var bara att korgen började rosta efter första gången vi använt tvätten, mejlade dem bilder på den rostiga korgen och sa att jag ville ha en ny korg som faktiskt var rostfri.

De svarade med att jag skulle få en ny korg, månaderna gick och inget hände.

Mejlade dem igen och de sa att mitt ärende fallit mellan stolarna men att de skulle åtgärda ärendet direkt, månaderna gick och inget hände.

Mejlade dem igen men nu svarade de inte på mejl längre, ringde dem då i stället och vist hade de sett mitt mejl men inte hunnit svara, hursomhelst så skulle de fixa fram korgen. Månaderna gick och inget hände.

Ringde dem igen (började bli något irriterad), nu hade korgen utgått ur deras leverantörs sortiment. De skulle skicka en helt ny tvätt, jag bad dem skicka över specifikationen på den nya tvätten så att jag kunde kolla att kretskorten som vi tvättar passade innan de skickade tvätten. Månaderna gick och inget hände.

Här gav jag upp! det hade då gått över ett år sen vi först köpte tvätten. Kommer aldrig handla något mer av dem då det kändes som att de bara hittade på en ny lögn för att bli av med en för stunden när man hade kontakt med dem.
Skriv svar