Kommunicera på LAN

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
blueint
Kontakt:

Re: Kommunicera på LAN

Inlägg av blueint »

Läs switchens MAC tabell, skicka broadcast-ARP eller testa varje IP med en ARP fråga. Brutalmetoden är att loopa igenom alla MAC adresser med en ARP fråga.
danwi

Inlägg av danwi »

Sodjan: Jag håller med till fullo, tänkte bara försöka motverka att trådläsarna får en felaktig bild av hur Ethernet-switchar fungerar. :)

För att försöka komma med ett svar på ursprungsfrågan i tråden så är det ju precis som tidigare svar visar: Det finns ingen mekanism för detta inbyggd i IP-lagret utan man måste jobba med andra (överliggande) protokoll eller scanningsmetoder för att få reda på vilka IP-nummer som används.

Sen kan jag nog tycka att "det enda rätta" i Icecaps fall är att köra med fasta IP-nummer, det har liksom en tendens att bli så in i vassen mycket mindre strul då...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Min tanke är att först göra ett testprogram som jag kommer att köra på två PC på samma LAN. När jag kan få dom till att kommunicera kommer jag att lägga in funktionaliteten i mitt styrprogram och i den veva kommer jag såklart att spara de inställningar som var aktuella senast funktionen var aktiverat, byter ingen av PC'erna alltså IP på LAN'et är det direkt anslutning som gäller.

I ett senare skede är det tanke på µC med LAN-åtkomst men det är en bit kvar dit.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Brukar man inte använda tekniken att skicka broadcasts och be att de enheter som vill identifiera sig svarar?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Multicast borde vara rätt att använda i det här läget.
Alternativt broadcast på L2
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Förutsatt att enheterna stödjer det..
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Ja, självklart, jag läste lite för snabbt och tolkade det som att han skulle skriva kod för enheterna.
Skriv svar