Hur kan jag kontrollera hastigheten på elmotorer via USB?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Hur kan jag kontrollera hastigheten på elmotorer via USB

Inlägg av SeniorLemuren »

sodjan skrev: Man slår inte/aldrig av strömmen till en stegmotor, utom då man
stänger ner hela anläggningen för dagen...
Det där håller jag nog inte med om riktigt. Man skall aldrig säga aldrig. :humm:

Jag skall styra spjället på min braskamin med en stegmotor och den kommer ofta att stå stilla i långa intervaller när förbränningen är ganska konstant.

Stegmotorn drar spjället via en skruv och något hållmoment behövs inte. Det vore onödgit att låta stegmotorn stå med spänning på och dra ström från batteriet när ingen omställning sker.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jo visst... :-)
Men det talades om att "slå av" och att "falla ner".
Sen var det skruvar i nästa mening i och för sig.
Men varje applikation är väl unik på sitt sätt. :-)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har inte frågat er om ni har några förslag till mig. Nu är det så klart fel att jag ska fråga om förslag då jag ska utbilda mig till konstruktör. Men jag antar att det kommer inte skada.

Någonting med mekanik och elektronik som ska användas inom industrin på ett effektiv sätt.
Det är min grundtanke i det hela. Just nu så funderar jag på en motor som låsa sig men ändå ha funktionerna smyga, accelerera och ha konstakt hastighet.

På industrin är det ovanligt att såna motorer existerar. Ett stort problem inom industrin är traversernas "hackiga" ryck. Har man t.ex 200kg last och sen bär man iväg åt y-led eller x-led så kommer lasten svinga sig fram och det gör den mer vid stop. Därför måste man alltid hålla i lasten eller vara fler för att se till så inget händer.

Edit: Jag har kommit på ett sätt så jag kan använda steppermotorerna igen :)
Det lutar mer åt travers fortfarande.

Men hur kan jag göra så jag ändrar svängningarna så det blir typ 1 Hz. En puls per sekund alltså.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att ha motorer som kan låsa sig är väl inte så vanligt men det finns motorer med elektrisk aktuerade bromsar.

Att få motorer att smyga upp & ner i hastighet är gammalt, lösningen kallas VFD - eller inverter om du vill. Att de inte används på traverser är väl en kostnadsfråga helt enkelt.

Sedan fattar jag inget av "Men hur kan jag göra så jag ändrar svängningarna så det blir typ 1 Hz. En puls per sekund alltså."
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jo. Jag vet att det är en "gammal" teknik. Det är nästan allt inom industrin. Det gäller bara att förbättra den tekniken så den tillämpas oftare.

"Men hur kan jag göra så jag ändrar svängningarna så det blir typ 1 Hz. En puls per sekund alltså." = Pulsgenerator.
Tänkte införskaffa mig tre små pulsgeneratorer som kan ta hand om varje liten steppermotor.

Jag har mycket tid på mig att göra det här projektet. Problemet är att jag har inte elektronikens starka sida. Är mer vad vid mekanik. Men jag tänker tillämpa båda.

En sådan funderar jag på.
Från 1Hz på 12V till 180khz på 12V.
http://electronics-lab.com/projects/osc ... index.html
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du ändå ska meka med stegmotorer, drivkort osv. vore det väl bättre att du lär dig att programmera lite. Med t.ex. K8055 kan du koppla på ett kort i USB-uttaget och då, programledes, skapa pulserna i ung. den hastighet och riktning du önskar. Att ha en fast pulsgenerator är knappast användbart till detta och jag får en känsla av att du inte vet vad du vill göra och definitivt inte har en susning om hur du ska göra det.

Definiera målet först, lägg fram det här och håll fast i det! Det är synnerligt lätt att försöka hjälpa till med råd och att använda tid till det hela - varefter du flänger iväg på ett annat projekt som är milsvidd ifrån ursprunget. Sånt får mig att skita i dig ganska direkt.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Nja. Hårdvaruprogrammering är nog inget för mig. Det är riktigt svårt och kräver mycket erfarenhet.

Jag hade mer tänkt en 555 timer som kunde göra svängningar från 1hz och uppåt. Självklart ska en gräns finnas också.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Problemet med traverser är att lasten mycken lätt börjar gunga.
Jag skrev ett styrprogram för ca ett år sedan som använde sig av tillståndsåterkoppling för att ta bort dessa svängningar.
Det är kanske något som borde kollas på i detta fall också?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Eftersom TS droppade denna tråd för att den blev OT, kan jag väl komplettera med lite mer OT. I mina tidigare år körde jag byggnadskran (Torno16) Vid en del byggen i några år. Det där med pendlande last är ett ickeproblem. Varje van kranförare vet exakt hur man stoppar en pendling och lämnar av lasten lugnt och fint, det sitter i ryggmärgen efter ett tag.

Det går till på följande vis. När man startar en rörelse så får man en eftersläpning av lasten, man släpper då drivningen tillräcklig länge för att lasten skal börja pendla tillbaka, då startar man rörelsen i exakt rätt tid för att köra ikapp lasten. Nu har man en helt pendelfri rörelse. När man närmar sig mottagaren gör man precis samma sak fast tvärtom.

I mitt fall gällde det oftast att köra fram en betongbehållare på ca 500 kg till folk som stod på en smal gjutställning flera meter upp. Det gällde förstås att leverera perfekt om man inte skulle skicka ner dom från gjutformen. :)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Precis som när vi fick se en kranoperatör "in action" så att säga.
Våran uppgift va att till och med ett barn skulle kunna styra den ;) Man angav bara koordinat dit den skulle så fixade styrsystemet resten.
Skriv svar