T: laser- eller vattenskärning, möjligen fräsning

Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: T: laser- eller vattenskärning

Inlägg av SeniorLemuren »

Den är inget problem att bocka i den typ av bockmaskiner som finns hos de flesta tunnplåtslagerier.
okita

Inlägg av okita »

okita skrev: Material: 1,5 mm aluminium plåt
Hörnradie max 1,5 mm
Fräsning går också bra, jag får fila hörnen för hand.
Jag kan fixa bockningen själv på något sätt men vill gärna ha hjälp med det också
Postade en uppdatering av första inlägget för att sammanfatta det som kommit upp efter era råd.
Wackt

Inlägg av Wackt »

Hade jag varit hemma och haft igång min maskin så hade jag gärna testat att att skära den där med med min CNC plasma. Får du inget napp så kan jag testa efter nyår.

Lycka till...
okita

Inlägg av okita »

Det hade varit toppen! Får se hur snabbt jag kommer framåt med det här, du kanske hinner komma hem :-)
Wackt

Inlägg av Wackt »

Inga problem, hör av dig innan jul om du inte löser det innan.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ett alternativ (säkert onödigt dyrt, men det är en möjlighet) är att få den i 3d-printat bronsinfuserat rostfritt stål eller det lite mer rimliga lasersintrat nylon från tex http://www.shapeways.com, då kan du få det exakt som du vill utan dom flesta maskinbegränsningarna ;)

EDIT: Gjorde en överslagsräkning, ca 4000kr skulle rostfritt kosta och nylon runt 800kr ^_^

EDIT2: Med dina nya krav blev det mycket mer rimligt plötsligt att tillverka,
Senast redigerad av Meduza 11 september 2012, 22:55:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Vad är det för mått på hålen?
okita

Inlägg av okita »

Det flesta hålen är 14x14mm, sen finns det ju några andra former också.

3D printning i plast kanske skulle fungera om jag gjorde modellen stadigare.
lunchman

Re: T: laser- eller vattenskärning, möjligen fräsning

Inlägg av lunchman »

Har kört kantpress stansmaskin i ca 5 år nu, Bockning är inga problem om man har grejjor, när hål ligger nära bockar kan man använda en dyna och kniv som är 90 grader som trycker den platt så hålen inte veckar ut sig, annars finns det dynor som funkar så här och gör att matrialet följer med

Bild

ang att köra fram plåten så blir det lite problem med ren stansning på dom olikformade hålen, eftersom man måste få ur allt skrot så får man problem med för lite överlapp med risk att skrot följer med upp å gör märken. tex det där hålet med mycket olika former å urhugg så är dom små 2.8mm bred har man en fyrkant 2.8mm stans går det bra men skall du ta en fyrkant 2mm så blir det ett steg mindre än tjocklek på plåten å då blir troligtvis inte så snyggt, grader å flis å slut med stansen, iaf i våran gamla slitna maskin. Våran CAM är rätt kass men tror inte många fixar det på nå bra sätt så tar tid att fipla med.

Hitta nån firma som som håller på med tunnplåt å har nån kombi stans/laser typ en Trumpf å fixa finliret med en fil. Hade det inte varit så att jag just idag slutat på det stället jag jobbat på så hade jag kunna gjort ett försök men tyvärr...
okita

Inlägg av okita »

Tack för den informationen! Det har varit utmanande att förstå vad som är lätt, svårt eller omöjligt att göra men jag har lärt mig en hel del och det är lite det som är poängen med mitt projekt. Till exempel hur ett bra ritningsunderlag för någon som ska göra jobbet ser ut. Jag tycker att det har varit svårt att googla fram svar ibland och det känns ovant för mig som mest håller på med mjukvara, därför är det jättebra att få lite hjälp här i forumet.
lunchman

Inlägg av lunchman »

Det är kul att kunna hjälpa till, är det en artikel det skall gå massor av kan man ju beställa special stansar så då är det inget problem, annars har man ju vissa standard som man pusslar med, vad det gäller fyrkanter så har vi haft 2, 3, 5, 6, 7, 10, 20mm som standard, 2 och 3 mm använder man inte gärna då maskin å hållare helt enkelt är lite för slitet/vekt det blir rätt fort slut med en 2mm stans då.

Men är det nån som har en kombi maskin så är ju inte 14x14 hålen nått problem, så kan man väll skära ut dom krångliga hålen och fila dom till rätta.

Hur skulle det bli annars om du förstora upp hålen lite för att det skall passa ändå med den lilla radien det blir med en laser? lasern kan väll köra rakt in i hörnet också men kan väll lätt bli nå fullt där då istället?
okita

Inlägg av okita »

Specifikationerna för brytarna jag ska använda (http://www.cherrycorp.com/english/switc ... mx_cat.pdf) är 0,3 i hörnen och noggrannhet på 0,05. De utgår säkert ifrån att man ska stansa det med ett specialverktyg som du sa att man gör vid större serier. Jag har varit i kontakt med några som håller på med vatten- eller laserskärning och svaren jag har fått är 0,1-0,2 i noggrannhet och vissa behöver upp mot 0,4 i hörnen medan andra klarar 0,3. Jag tänker göra hålen större så att de inte blir för små, det gör inte så mycket om det blir lite glapp men får jag inte i knapparna blir jag ledsen :-)
Shargo

Inlägg av Shargo »

Hörnfriskärning tror jag lösningen kallas.
Istället för en vanlig radie i hörnet låter man cirkeln sticka ut utanför rektangels sidor, på så sätt kan man få i en detalj med helt skarpa ytterkanter. Tyvärr har jag bara tillgång till nätet med mobilen just nu så jag kan inte ordna en skiss, hoppas min förklaring är tydlig nog.

Edit: Bild tillagd
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
okita

Inlägg av okita »

Smart lösning, har tänkt på något liknande men med din bild blir det uppenbart att det skulle bli bättre än att bara öka storleken på hålet. Om jag behöver använda skärning med större än R 0,3 så gör jag nog så.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Du skriver inte vart du bor så därför känns det onödigt att tipsa om stansning eftersom du kanske
behöver åka dit. Men det kan du ändra på om du vill :)
Skriv svar