LED-trappa

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: LED-trappa

Inlägg av frownlayer »

jag köpte denna(som nu är slut). jag tror den räcker för mina behov.

Trappan som ska göras till LED-trappa är en 90 graders med 16 steg.
Jag började att fixa fram frässtålet idag med det var fullt upp i trådgnisten så jag kom inte åt den. Jag ska kolla om det går imon.

här är en halvdålig bild:
Bild

EDIT: Länk fixad
Senast redigerad av frownlayer 19 februari 2013, 21:29:32, redigerad totalt 1 gång.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Du glömde länken :P

Det är flimmret jag är rädd för, tål inte sånt. Men det lutar åt att jag bygger något eget i alla fall. Måste ju använda prylarna som ligger till nåt.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Då har man varit lite aktiv igen. Nu har jag trådat fram ett litet frässtål i snabbstål. Och sedan har jag testat det på ett trappsteg, med helt ok resultat. nu gäller det bara att fräsa de övriga 15 stegen, och sedan fram med stämjärn och justera i kanterna där jag inte kommer åt med fräsen.
Och det har även landat en PWM-dimmer i men postlåda. jag har testat den, och även mätt på den, och det verkar som att bara ca 4-5% energi går till spillo.

Här kommer 2 bilder:

Efter att först trådat ur ett U i en vanlig 8mm snabbstålsfräs, så kunde en platta passas in och sedan lödas fast med silverlod. jag säkrade även det hela med en 3mm pinne rakt igenom, så att inte stålet flyger iväg om jag har lött dåligt.
Bild

Här kommer bild på en testbit jag gjorde i en gammal träbit på jobbet. spåret är 8mm brett där nere där LED-listen ligger, och sedan 10mm bred över listen, där ska en blästrad plexiglas-skiva passas in. så att ljuset blir mjukare.
Bild
sneaky

Inlägg av sneaky »

Det kommer bli riktigt snyggt det där. Ibland hatar jag att bo i lägenhet... (men på vintern är det rätt skönt att slippa skotta själv :D )
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

:verysad: Jag tänkte göra lite mer fräsjobb på trappan idag, och började överst. Men då var det ju någon klåpare som hade spacklat under trappsteget. Inte för att spackel behöver vara en dålig lösning, men snabbstål VS. sandspackel, ger en given vinnare. SUCK...

då var det bara att gnida lite med filen :(
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänk på att lysdioderna kan bli heta och detta kan med träkontakt orsaka brand om man har otur.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag tänkte bara köra lite mysbelysning på dem, så jag har inte räknat med att det kommer bli varmt. men jag kanske får köra ett långtest innan jag kapslar in de.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Här går det undan. Fick tag på ett stämjärn idag och testade att karva bort det som inte fräsen kommer åt. Sedan kunde jag ju inte bara låta bli att testa lite.
Helt ok ljus, men dock för starkt. men som tur väl är så var detta bara ett test.
Tillochmed sambon var och tittade en runda. Tyvärr fick det inte högre betyg än "skitsnyggt, men det är ju inte klart än va?"

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur ser man till att inte bländas av undersidan på de översta trappstegen när man står nedtill?

Det här verkar perfekt för trappor som är lägre än "ögonhöjd", men för högre höjder vill man kanske ha nån slags avskärmning så att ljuset bara når trappsteget under men inte så mycket längre utåt?
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Det är just därför jag har fräst upp LED-slingan 5.5mm upp i trappan.
Innerst är det 2.5mm för att få plats med LED-slingan (8mm bred) och ytterst 3mm till för att sätta något frostat utanför (10mm bred).
Så får jag hoppas att man inte blir så bländad. Sen får man väl anpassa strömmen för att få ett behagligt ljus som inte sticker i ögonen när man går upp.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Man kan ju tänka sig att vinkla det frästa spåret något för att bättre dölja ljuset i dom övre stegen (nerifrån sett)... Vinkeln och djupet får man anpassa till hur lång trappan är.
trappsteg1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

det skulle ju också kunna gå. men det blir så jobbigt att fräsa. men funktionen skulle nog vara bättre än min idé, om man jämför i bländnings-syfte.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Nu har jag fräst de första 7 trappstegen. bara att hugga upp med stämjärn och se om jag kan börja koppla in de nedersta.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Dum fråga men vilka möjligheter finns det att med rimligt tillgängliga verktyg fräsa ur spår, gärna i vinkel, på en redan befintlig platta med relativt litet "utstick" för stegen?
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag gjorde likadant med min källartrappa för något år sedan. Trappan svänger 180 grader och jag satte LED-tejpen direkt under trappnosen utan att fälla in den. Jag har inga problem med bländning. Om man står på golvet och lutar sig in över trappan kan man se de översta stegen och då blir man bländad. Men utan akrobatiska övningar är det inget problem.
Så den som tänker göra något liknande skall nog kolla om man verkligen behöver fälla in belysningen.
För övrigt blev min fru mycket nöjd med resultatet, trots att hon var emot det från början. En skum och "snubbelvänlig" trappa har förvandlats till väldigt inbjudande med steg som nästan tycks sväva i luften.
Skriv svar