IMG_20120923_143747 (Small).jpg
Min första träfräs
Re: Min första träfräs
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Uttis 23 september 2012, 20:11:51, redigerad totalt 1 gång.
Härligt att det går framåt
men jag avundas dig inte jobbet att justera in de två X-skenorna
.
Att få något så långt någotsånär parallellt och plant det är en utmaning med hår på bröstet
.
Själv hade jag antagligen försökt med att förbinda de två ytorna med en ”kanal” och gjutit dem plana med hjälp av tex. epoxi. Men så är jag ju ganska lat av mig
…

Att få något så långt någotsånär parallellt och plant det är en utmaning med hår på bröstet

Själv hade jag antagligen försökt med att förbinda de två ytorna med en ”kanal” och gjutit dem plana med hjälp av tex. epoxi. Men så är jag ju ganska lat av mig

Jao det krävs väll endel tålamod, jag tänkte rikta in grejarna så gott det går och sen när allt är färdigt och uppställt där det ska stå så blir det epoxy. Men det blir ett senare problem först ska remmarna dit på nått sätt.
Ritning på z-axeln, gedrarna är inte inritade men det finns med i huvvet iaf. Motor + skruv har jag inte bestämt vad det blir än, på hyllan finns både kulskruv och trapetzgängad skruv och kanske nån stegmotor men inget servo. Ni som kört trä + kulskruv är det nå problem med trädamm i muttern?
Och nu finns den i verkligheten, bilden blev dock helt kolsvart så det får vi spara till en annan dag. Här är istället en bild på lite godis från skafferiet
en styck 16x5 kulskruv och en biffig stegmotor (7Nm). Jag har inte riktigt bestämt om jag ska använda mig av motorn så jag kan ev tänka mig att sälja den istället, jag har minst 2st kan ha nått drivsteg och nätdel som passar.
en styck 16x5 kulskruv och en biffig stegmotor (7Nm). Jag har inte riktigt bestämt om jag ska använda mig av motorn så jag kan ev tänka mig att sälja den istället, jag har minst 2st kan ha nått drivsteg och nätdel som passar.
Får jag fråga vad man ska med en så mäktig pjäs till? Nåväl du får gärna fräsa till skivorna jag ska ha till båtformen om X(X)-antal år...
Stor maskin små mockasiner?
Storleken är satt till att matcha skivmaterial man kan köpa i bygghandeln. Ska göra lite olika gjutformar, diverse snickerier, märka borrhål mm i maskinen men jag har inte direkt nått som kommer ta upp hela längden men det kommer nog.
Sitter och lurar på spindel. Så här ser spännområdet ut för kandidaterna
ER11 0.5-7mm
ER16 0.5-10mm
ER20 1-13mm
Ni som har maskiner vilket spännområde rekommenderar ni? Kinaspindlarna verkar ligga runt 20000rpm så det verkar lämpligt att sikta på. Behöver då en pålitlig motor som man kan reglera enkelt, 3fas ac motor + frekvensare? Nackdelen med dom är att dom är så rackarns tunga samt har ett varvtal på ~3000
Storleken är satt till att matcha skivmaterial man kan köpa i bygghandeln. Ska göra lite olika gjutformar, diverse snickerier, märka borrhål mm i maskinen men jag har inte direkt nått som kommer ta upp hela längden men det kommer nog.

Sitter och lurar på spindel. Så här ser spännområdet ut för kandidaterna
ER11 0.5-7mm
ER16 0.5-10mm
ER20 1-13mm
Ni som har maskiner vilket spännområde rekommenderar ni? Kinaspindlarna verkar ligga runt 20000rpm så det verkar lämpligt att sikta på. Behöver då en pålitlig motor som man kan reglera enkelt, 3fas ac motor + frekvensare? Nackdelen med dom är att dom är så rackarns tunga samt har ett varvtal på ~3000
Borde det inte räcka men nån liten fjuttmotor till spindeln? Kress, överhandsfräsar, kina spindlar mm ligger väll alla över 1kW men är inte det för att dom blir så jäkla klena när man vrider ner varvtalet? Kör man en vettig frekvensare så tappar den väll inte så värst med ork ner i varven?
I din maskinstorlek hade nog jag satsat på ER20 eller ER25, dom andra är småfjuttar till din maskinstorlek...
ER25 har 1-16mm spännvidd.
Den nedre gränsen lär du inte hamna på, det är nämligen så att stål mindre än 0.5mm i skaftet är rätt (extremt) ovanligt... de flesta frässtål i så små dimensioner har ett bredare skaft, oftast på 1/8" (3,175mm), däremot så kommer du säkerligen inte bli ledsen av att kunna gå upp till ett 16mm stål när du ska fräsa ur större fickor i trä vilka tar fruktansvärt mycket tid med små stål...
Även Kinaspindlarna körs för övrigt med VFD om du inte har sett det...
Skulle nog rekommendera en färdig spindel till dig, och jag skulle nog tro att du ska ligga över 1kW om du vill kunna komma upp lite i fräshastighet, men det är ditt val...
ER25 har 1-16mm spännvidd.
Den nedre gränsen lär du inte hamna på, det är nämligen så att stål mindre än 0.5mm i skaftet är rätt (extremt) ovanligt... de flesta frässtål i så små dimensioner har ett bredare skaft, oftast på 1/8" (3,175mm), däremot så kommer du säkerligen inte bli ledsen av att kunna gå upp till ett 16mm stål när du ska fräsa ur större fickor i trä vilka tar fruktansvärt mycket tid med små stål...
Även Kinaspindlarna körs för övrigt med VFD om du inte har sett det...

Skulle nog rekommendera en färdig spindel till dig, och jag skulle nog tro att du ska ligga över 1kW om du vill kunna komma upp lite i fräshastighet, men det är ditt val...
Hej! Ursäkta sent svar...
De stora remhjulen specialbeställde jag någonstans, jag kan ta fram info på det om du vill... Men de kostade lite.
Du verkar ju ha hittat finfina hjul redan.
Min axel för X-led är solid, ca 30mm i diameter och... vad kan det bli? Blir väl nästan 2m lång... Jag har inget stödlager på mitten, dock 2 lager i varje ände.
Remmarna måste ju naturligtvis vara lite justerbara i ena änden (+/- en kugg eller så) och i andra änden kommer jag att montera en liten pneumatisk cylinder som sträcker remmen under drift. Vet inte hur mycket jag vågar/ska/borde sträcka den med, men 1000N eller lite mindre kanske.
Y-led är också monterad nu, bortsett från remhållaren, och verkar fungera bra. Bara Z-led kvar, och jag har de flesta delarna.
Kinaspindel på 1.5kW samt vattenkylning till den är också fixat. Snart är det slutmonteringsdags och sedan fräsdags... Vilken månad som helst... 

De stora remhjulen specialbeställde jag någonstans, jag kan ta fram info på det om du vill... Men de kostade lite.

Min axel för X-led är solid, ca 30mm i diameter och... vad kan det bli? Blir väl nästan 2m lång... Jag har inget stödlager på mitten, dock 2 lager i varje ände.
Remmarna måste ju naturligtvis vara lite justerbara i ena änden (+/- en kugg eller så) och i andra änden kommer jag att montera en liten pneumatisk cylinder som sträcker remmen under drift. Vet inte hur mycket jag vågar/ska/borde sträcka den med, men 1000N eller lite mindre kanske.
Y-led är också monterad nu, bortsett från remhållaren, och verkar fungera bra. Bara Z-led kvar, och jag har de flesta delarna.

Om du ska köra med hög belastning och under längre tid så håller inte kress, har själv kört slut på 2 satser kol och en elektronikdel.
Kinaspindel på 2,2 kw har än så länge fungerat felfritt och ljudnivån är mycket behagligare, den tar 12mm skaft.(2 år)
Jag har ännu inte haft problem med någon kulskruv/mutter med att det ligger trädam på, kanske blir det om man kör med tunnare skruvar.
Min maskin har 20 och 25mm skruvar 1200x2500x160.
Jag har några gamla videos upplagda på Youtube, det kanske går att höra skillnad på fräsmotorerna.
Maskinen är ombyggd en hel del efter dessa videos.
http://www.youtube.com/user/gurrka?feature=results_main
Kinaspindel på 2,2 kw har än så länge fungerat felfritt och ljudnivån är mycket behagligare, den tar 12mm skaft.(2 år)
Jag har ännu inte haft problem med någon kulskruv/mutter med att det ligger trädam på, kanske blir det om man kör med tunnare skruvar.
Min maskin har 20 och 25mm skruvar 1200x2500x160.
Jag har några gamla videos upplagda på Youtube, det kanske går att höra skillnad på fräsmotorerna.
Maskinen är ombyggd en hel del efter dessa videos.
http://www.youtube.com/user/gurrka?feature=results_main
Sitter och funderar på en egen spindel, har och välja mellan 2 olika lager en med tätning och en utan. Varianten utan tätning klarar lite högre varvtal men då måste det dit en tätning av nått slag. Inte riktigt mitt bord klarar man sig med typ en packbox likt dom man har till hydraulik eller ska det dit något annat?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det bör fungera med en sk Stefa packbox, kolla i datablad på enkel resp dubbel läpp vad de klara av för varvtal i den tänkta axel diametern. En annan variant är filt tätning men det tror jag inte du vill ha då oljan dräglar lätt ner efter spindelaxeln och sen stänker ut över ditt material du ska bearbeta.
Nu har det inte hänt så mycket, har mest tagit in tipsen jag fått och vridit och vändigt på alla alternativ. En kinaspindel blir mer och mer lockande, men jag vill gärna göra en egen så en eller ett par får det bli.
Har kikat på lager/tätningar och olika remmar och det går inte riktigt ihop sig i slutändan när det handlar om så höga varvtal, så det blir att testa sig fram ~19000rpm ska vara möjligt men det får gärna bli mer. Hänger mest på drivremmen nu som blir en HTD 5M rem, ska kunna funka och snurra den i 50m/s men det får jag prova somsagt. Lilla drevet får 22kuggar så det blir inte jättemånga tänder som ligger och driver heller.
När ni pratar om "större" fräsverktyg vad är det för skaft på dessa ?
Osså ett par suddiga bilder,
en liten översikt
drivaxeln till x axeln, valde att skarva den så jag kan vrida in sidorna var för sig får se hur bra det funkar. Måste balansera skarven bara.
och andra sidan.
Har kikat på lager/tätningar och olika remmar och det går inte riktigt ihop sig i slutändan när det handlar om så höga varvtal, så det blir att testa sig fram ~19000rpm ska vara möjligt men det får gärna bli mer. Hänger mest på drivremmen nu som blir en HTD 5M rem, ska kunna funka och snurra den i 50m/s men det får jag prova somsagt. Lilla drevet får 22kuggar så det blir inte jättemånga tänder som ligger och driver heller.
När ni pratar om "större" fräsverktyg vad är det för skaft på dessa ?
Osså ett par suddiga bilder,
en liten översikt
drivaxeln till x axeln, valde att skarva den så jag kan vrida in sidorna var för sig får se hur bra det funkar. Måste balansera skarven bara.
och andra sidan.