Det svåra med serieporten brukar vara dynamisk hämtning av data - dvs du får inkommande data kontinuerligt till en buffer och en signal som visar om det finns något som ligger i bufferten. De flesta kodexemplen man stöter på har ganska korkade funktioner som aldrig går att använda i praktiken. Vanligtvis "läs 256 tecken från COM-porten"....visst, men då fastnar programmet där tills det kommit in 256 tecken. Och det kanske det inte gör på ett tag.Icecap skrev:Jag har lagt in TPAPRO i BCB för åtkomst till serieport, fungerar synnerligt bra.
Men utan det tillägg är det faktisk så enkelt som att öppna en fil med namnet "COM1" (eller vilket nummer den nu må ha) för att komma åt en serieport.
Visual Studio 2012 Express - vilket språk?
Re: Visual Studio 2012 Express - vilket språk?
Ah. Det ser någorlunda vettigt / begripligt ut. Jag ger det en chans...Andax skrev:Se http://msdn.microsoft.com/en-us/library ... ialog.aspx
Som du ser så är ju dokumentationen bra, och det finns typexempel längre ner. Se också som Sodjan sa "See Also" för tips på andra anknytande info.
EDIT:
Exempel för hur serieportar kan användas:
http://msmvps.com/blogs/coad/archive/20 ... -.NET.aspx
(Väntar bara på releasen av VS 2012 som ska komma idag nån gång - men klockan är bara 05:16 där borta (New York).... Jag misstänker att M$ sitter i Californinen - då är klockan bara 02:16 ...)
Håller helt med, att ha dokumentationen separat i Doxygen eller Javadocs är otroligt tidskrävande om man inte redan vet exakt vad man skall leta efter och det är därför visual studio är så j-a bra.jesse skrev:Däremot är det skönt om klasserna i biblioteken är användarvänliga och begripliga. Det är jobbigt om enda dokumentationen är Doxygen. Om en klass har 250 funktioner med obegripliga långa namn med massor av obegripliga parametrar (fattar inte ens vad det är för typ) så vore det ju underlättande att få reda på vilka konstruktörer och metoder (heter det så?) som är de mest grundläggande för att få ett fungerande objekt. Kanske man slipper läsa om de övriga 245 funktioner man aldrig behöver anropa. Eller är det jag som inte lärt mig att läsa doxygen?
Du har allt i objectbrowsern inklusive en bra sökfunktion och snabbdokumentation som tooltips som säger vad funktionen gör och vilka parametrar som skall till. Slut på det eviga hoppandet mellan IDE och separat dokumentation!
Allt detta finns i dotnet framework och fungerar likadant för alla språken som kör ovanpå det (C#, Vb.Net, F# etc), lär du dig biblioteken en gång blir det enkelt att senare växla språk.jesse skrev:vill jag ha bra integrerad vägledning hur man programmerar i Windowsmiljön, inte bara det grafiska gränssnittet (GUI) utan även filhantering, I/O-enheter (serieport särskilt) och gärna internet, kanske även server (så småningom - det kommer sist på listan).
Ja och nej, jag har kodat en del Java Swing tidigare och GUI-koden och deras upplägg är rena soppan jämfört med Dotnet som är mycket rättframt och enkelt att förstå och där även den automatgenererade koden är väldigt tydlig och enkel att förstå och ändra på för hand om man skulle vilja.jesse skrev:1) WYSIWYG är bekvämt i början, men blir en obegriplig snårskog av kod och man fattar aldrig helt vad man egentligen håller på med. Att koda från grunden, även omdet innebär att jag får sitta med linjal, rutat papper och penna för att konsrtuera mina "fönster" så känns det tryggt att ha skrivit varje rad kod själv där jag vet exakt vad den gör - inget extra "lull-lull" som kan gå åt helvete så fort vissa förutsättningar i miljön ändras.
Visual studio är en lika stor del av styrkan med dotnet som språken, genom att använda en annan miljö som Codeblocks missar du hälften av fördelarna.
Tack för feedback. Låter ju toppen!
Jag har också provat Java och det var inte kul. Sdan QT4 och det var lite roligare, men extremt komplext, och jag lyckades aldrig komma dit jag ville. Nu blir det Visual Studio.
Är det samma bibliotek oavsett språk?lär du dig biblioteken en gång blir det enkelt att senare växla språk.
Jag har också provat Java och det var inte kul. Sdan QT4 och det var lite roligare, men extremt komplext, och jag lyckades aldrig komma dit jag ville. Nu blir det Visual Studio.
> Är det samma bibliotek oavsett språk?
"Bilblioteket" heter ".net" och är gemensamt för alla språk som
kör mot .net.
API'erna mot .net är samma oavsett språk. Sedan är ju syntaxerna lite
olika i hur man gör funktions/metod anrop från olika språk, men det
har ju mer med språken i sig att göra än något annat.
"Bilblioteket" heter ".net" och är gemensamt för alla språk som
kör mot .net.
API'erna mot .net är samma oavsett språk. Sedan är ju syntaxerna lite
olika i hur man gör funktions/metod anrop från olika språk, men det
har ju mer med språken i sig att göra än något annat.
Just det är lätt i dotnet eftersom du kan få ett enkelt avlyssnat event som triggas varje gång ett nytt tecken kommer in på serieporten.jesse skrev:Det svåra med serieporten brukar vara dynamisk hämtning av data - dvs du får inkommande data kontinuerligt till en buffer och en signal som visar om det finns något som ligger i bufferten. De flesta kodexemplen man stöter på har ganska korkade funktioner som aldrig går att använda i praktiken. Vanligtvis "läs 256 tecken från COM-porten"....visst, men då fastnar programmet där tills det kommit in 256 tecken. Och det kanske det inte gör på ett tag.
Edit: Det blev något fel i quoteandet.
Senast redigerad av swesysmgr 14 augusti 2012, 12:39:23, redigerad totalt 1 gång.
-
- EF Sponsor
Är det av någon speciell anledning du tänker använda ver 2012? Är det inte bättre att
använda den "beprövade" 2010? Du lär ju ändå inte använda eventuella nya features
på ett tag eftersom du är nybörjare.
Några tips gällande serieporten i C# som jag stött på:
- Använd byte när du skickar och tar emot data, inte string (har inte själv haft problem med detta då jag alltid använt byte men många rekommenderar detta)
- Vissa enheter lägger till sig i windowsregistret utan nolltermininering vilket gör att när du visar datorns portar kan du få med skräptecken.
- Ställer man in porten så att ett Event ska triggas vid varje inkommande byte betyder inte att så kommer ske, utan man måste alltid läsa alla byte och sedan vänta på nästa Event. Antal byte som finns i att läsa brukar vara "random".
använda den "beprövade" 2010? Du lär ju ändå inte använda eventuella nya features
på ett tag eftersom du är nybörjare.
Några tips gällande serieporten i C# som jag stött på:
- Använd byte när du skickar och tar emot data, inte string (har inte själv haft problem med detta då jag alltid använt byte men många rekommenderar detta)
- Vissa enheter lägger till sig i windowsregistret utan nolltermininering vilket gör att när du visar datorns portar kan du få med skräptecken.
- Ställer man in porten så att ett Event ska triggas vid varje inkommande byte betyder inte att så kommer ske, utan man måste alltid läsa alla byte och sedan vänta på nästa Event. Antal byte som finns i att läsa brukar vara "random".
Min erfarenhet är att bytes som skickas i direkt följd kommer i samma event givetvis upp till ett visst antal för att inte mottagningsbuffertar ska bli fulla.
WYSIWYG funkar utmärkt i C#/VS till och med dina egna usercontrolls går bra att använda i WYSIWYG editorn. Koden blir helt klart läsbar men du slipper oftast se den då klassen för ett fönster är en "partial" fördelad på två filer där en innehåller autogenererad kod och den andra sådant du kodar själv.
I tidigare versioner av VS har jag fått hacka lite GUI själv när det handlar om egna UserControls men inte sedan 2010 kom.
WYSIWYG funkar utmärkt i C#/VS till och med dina egna usercontrolls går bra att använda i WYSIWYG editorn. Koden blir helt klart läsbar men du slipper oftast se den då klassen för ett fönster är en "partial" fördelad på två filer där en innehåller autogenererad kod och den andra sådant du kodar själv.
I tidigare versioner av VS har jag fått hacka lite GUI själv när det handlar om egna UserControls men inte sedan 2010 kom.
Tack swesysmgr och thepirateboy. Bra att lägga på minnet.
>Är det av någon speciell anledning du tänker använda ver 2012?
Nej , inte annat än att jag tror att den är *bättre* än 2010... men har inte den blekaste aning. Och så slipper man vänja om sig när man vill ha 2012. Fast å andra sidan har du en poäng - om alla tips och tricks på nätet beskrivs i 2010-miljön så kan det ju bli förvirrande att ha 2012.... Det här ska jag fundera på lite.
Troligtvis så har väl 2012 färre buggar än 2010... kan man ju hoppas. Det är ju ingen betaversion.
>Är det av någon speciell anledning du tänker använda ver 2012?
Nej , inte annat än att jag tror att den är *bättre* än 2010... men har inte den blekaste aning. Och så slipper man vänja om sig när man vill ha 2012. Fast å andra sidan har du en poäng - om alla tips och tricks på nätet beskrivs i 2010-miljön så kan det ju bli förvirrande att ha 2012.... Det här ska jag fundera på lite.
Troligtvis så har väl 2012 färre buggar än 2010... kan man ju hoppas. Det är ju ingen betaversion.
2012 har nog snarare fler buggar än 2010.
Det har kommit ut flera service packs till 2010:an som rättat till en massa buggar. 2012:an kommer att ha en del barnsjukdomar i borjan som inte hittats under testfasen.
Det har kommit ut flera service packs till 2010:an som rättat till en massa buggar. 2012:an kommer att ha en del barnsjukdomar i borjan som inte hittats under testfasen.
Det finns ingen anledning att utgå från att "Visual Studio 2012 1.0" skulle
initialt ha färre buggar än den idag aktuella "Visual Studio 2010 SP1" med
två års patchar och bugfixning. Det normala vid en större uppdatering
är att det kommer nya buggar som ersätter de gamla...
initialt ha färre buggar än den idag aktuella "Visual Studio 2010 SP1" med
två års patchar och bugfixning. Det normala vid en större uppdatering
är att det kommer nya buggar som ersätter de gamla...

> Nej , inte annat än att jag tror att den är *bättre* än 2010...
Det är lite svårt att bedöma, det finns en sida med nyheter i 2012, men
tyvärr så framgår det inte av den vad som även fungerar i Express versionen.
Men det är klart, om det är någon specifik feature i 2012 som man behöver,
så får man väl köra den, och ta andra initiala barnsjukdomar "på köpet".
Det är lite svårt att bedöma, det finns en sida med nyheter i 2012, men
tyvärr så framgår det inte av den vad som även fungerar i Express versionen.
Men det är klart, om det är någon specifik feature i 2012 som man behöver,
så får man väl köra den, och ta andra initiala barnsjukdomar "på köpet".
Tror inte 2010 vs 2010 spelar någon roll för dig. Jag använde 2005 på jobbet tills vi fick upgradera till 2010 för en tid sen och jag kan nog inte påstå att jag märkte någon större skilnad med de vertygsprogram jag knåpat med. Som vanligt med MS pimpar de gärna om utseendet men det som man behöver hittar man och det beter sig på samma sätt som förut. Ofta får man inte dom "häftiga" nyheterna (som de flesta inte behöver) i Express versionerna, de får man betala för.
Senast var det i C++ med wxWidgets i Visual C++ 2008 (fast att det är just den IDE:n har ingen större betydelse). Jag skulle använda serieporten och gjorde då en grej som använde Windows-API:et direkt. wxWidgets påminner ganska mycket om hur Microsofts MFC är uppbyggt. Det jag gjorde i wxWidgets genererade alla fönsterlayouter i kod genom att använda sizers. Men så här i efterhand försökte vi nog få in lite väl mycket data på skärmen... (se bifogad bild)jesse skrev: Hur många här är det som programmerar i Windowsmiljö med t.ex. GUI och filhantering? Vilka IDE kör ni? Och framför allt, kanske: Kör ni nån slags WYSIWYG, helt egenskriven kod eller något mitt-emellan (berätta vad???)
C# och .NET verkar riktigt trevligt också, så det är nog inte ett så dumt val. Men jag har inte använt det själv, bara läst kod.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.