Orienteringspannlampa (halvbred beam)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Orienteringspannlampa (halvbred beam)

Inlägg av AndLi »

kommer ju aldrig bygga någon egen lampa så som kineserna håller på och gör det snabbare och billigare
http://www.linkdelight.com/015348-5000L ... Modes.html

Inte för att 5000Lm låter så sannolikt, 3000 är väll nått teoretiskt max, och sannolikt ligger den nog inte över 2500Lm..
En kollega har beställt en, så det blir väll att plocka fram ljusmätaren och kolla hur mycket starkare den är.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

äh, ge inte upp
5k i lumen är önskesiffror. Jag har sett den dära irl och tycker inte den ger bättre ljus än sina konkurenter.
Skulle gissa max ~3k lumen, kass batteritid dessutom.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu kommer säsongen igång igen...
Och jag insåg precis att fredagsens bana är nästan 10km.. vilket med mitt dagsljustempo skulle bli ca 2h..

Nu har jag iof visat tidigare att batteriet håller i +4h, men jag blir lite nervös och undrar om någon vet om det finns någon som säljer färdiga batteripaket i stockholmstrakten? (gärna i centrum)

Packen jag letar efter är: Bild

Gissar att det sitter 2S2P 4st 18650 i den?

Har ju alltid min gamla lampa kvar, och ett gäng lösa 18650 :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hittade 2 st 18650 som var beställda till det tänkta bygget, de låg i en transportask. Sen jag byggde min ridpannlampa så hade jag kvar lite batterihållarbleck/fjädrar.

Lite slaktande av ett gammalt PCB på jobbet för en passande powerkontakt, en del smältlim och lite lödande har jag nu ett 2S pack också. Frågan är om man vågar ladda det med laddaren som är gjord för det andra paketet... Men det går ju alltid att ta ur de och ladda de i singelladdaren. Alltihop trycktes in i en Iphone 3 armhållare.

Så nu hoppas vi på bättre väder än förra året!
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Kul att man inte är ensam orienterare :) Halva sambons familj köpte DX-lampor. Batterierna har dock börjat sacka lite nu efter nått år, men de funkar fint annars.

Själv har jag bara nattorienterat en gång nånstans mellan Varberg och Borås, det var riktigt lurigt.

MVH: Mikael
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag kör också med ovan typ av lampor. Har inte 3an själv personligen men har 5-6 st olika av singellampan. Är riktigt nöjd. Full spruta på singellampan så klarar man sig 3 timmar med 4 celler ca. Kör oftast bara en 2 cellers nuförtiden när jag inte ska vara ute mer än 1-2 timmar och man klarar sig om man kör på halvfart.

3an kan ja tänka mig tar slut ganska fort. Kör jag längre rundor så har jag väska på ryggen med plats och där har jag i 1-2 extra batteripack.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Originalbatteriet räckte! (typ 110 minuter) Så jag behövde inte använda mitt hemmamek..

Men det var första gången jag kände att lampan var för svag, delar av banan låg i ett grustag med stora avstånd,ljuset åts bara upp. När man sen kom in i skogen var det som vanligt igen.
mathias80

Inlägg av mathias80 »

Hej.
Jag har funderat ett tag på att bygga en Led-pannlampa och kollat runt på diverse trådar i Forum då jag ej är särskilt insatt i Led teknik. Nackdelen är att många trådar har några år på nacken och tekniken går fort framåt.
Jag tänkte själv skapa en tråd med några funderingar jag har. Men Upptäckte er konversation och tänkte rådfråga er utifrån ert material ni beställde.

Om jag först kollar på AndLis beställning.
"Led: Cree XMLAWT-0-1A0-T60-00-0001 http://dx.com/p/51989 Så teoretiskt ska den kunna ge 975lm vid 3A"
Alltså Leden märkspänning är på 3,0-3,5V och märkström på 3 000 mA.

"Drivare: har jag två att välja på http://dx.com/p/57779 som är specad till 3A 6-18V"
Drivarens tekniska prestanda har jag lite svårt att tolka. Databladen är inte lika utförliga som Elfas. Jag misstänker att drivaren har en inspänning i området 6-18V. Jag hittar inte i denna spec vilken utspänning den lämnar. För annars verkar det inte stämma med Leden.
Om man kollar på din nästa drivare du beställde var den lite utförligare specad.
"Har också tagit med en http://dx.com/p/106303 vilket är på 2.5A och 5-8.4V" Det innebär då att inspänningen kommer att vara i området 5-8,4V och en ström på 2,5 A. Här var även dom olika moden satta, 100%, 50% samt 25% och S O S. Regleras utströmmen eller spänningen från moden. Och hur väljer man mellan moden. Är det pulser från strömbrytaren. Dvs man måste gå igenom alla fyra stegen varje gång?

Alternativt till att bygga en pannlampa kollade jag på Drop in modules t.ex http://dx.com/p/5-cree-r2-5-mode-1200-l ... -max-35242
Som verkar vara inbyggda Led med drivare. Men hittar ej lämplig tub att ansluta mot.

Kollade slutligen på vilka cykellampor som fanns efter att jag såg att ni lagt upp en på tråden. Eran var på 5000 Lumen, men ni var skeptiska till att den mer sannolikt skulle ge 3000 lumen. Jag kollade runt lite bland Cykellampor på mellan 2000 och 3000 lumen. Och det verkar som att dom går att fästa till din huvudställning du bifogade tidigare http://dx.com/p/32755.
Dessa cykellampor säljs ju kompletta med laddare och batterier och verkar därför förmånliga.
Hur är pålitligheten annars i regel på tekniska specifikationer från denna sida. Och hur står sig battericellerna jämförbart mot andra på den Svenska detaljhandelns.

Syftet med Pannlampan är att jag jagar och vill någonting för eftersök och diverse arbete hemma. Siktar på runt 1 800 lumen. Därför kollar jag runt vad som kan vara lämpligt. Hade tänkt att eventuellt försöka göra en lösning till skruvdragarens batterier på 14.4 V. Detta är för att minimera antalet batterier man är beroende av. Och ett av batterierna är jämt laddat. Risken är annars att Även Lion batterierna till en pannlampa enbart blir liggandes och glöms att laddas. Men kompleterar jag med skruvdragarens vet jag att jag alltid har batterier hemma för eftersök.

Tacksam för svar på era synpunkter. Och är det några direkta fördelar att stirra sig blind på Lumens och försöka få en så kraftig Pannlampa som möjligt? Och hur ställer man sig att ta en reflektor från en cykellampa med tanke på reflektorns spridning.

Ps. Jag såg att du kom från Knivsta och orienterar. Själv sprang jag för Häverödal (nora Roslagen) en gång i tiden.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Lion-batterier har såpass låg självurladdning att de kan ligga månader fulladdade utan att tappa särskilt mycket alls. Även på ett år tappar de inte jättemycket.

MVH: Mikael
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Li-lon lagras vid 50%. Eller ja det är det batteriet mår bäst av.

Köpte en billig Kina pannlampa till min sambo som hon har när hon rider. Använder cree xml t6 diod. Ska jag ta bild hur den lyser?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Miramithe: Med en grön on/off knapp bak på lampan? Om ja, de är rätt vanliga...

Adent: Frågan var väll egentligen inte om de fortfarande var laddade, utan hur det var med kapaciteten.

Mathias80: Det är märkströmen som är intressant, spänningen blir vad den blir, lysdioder ska drivas med strömbegränsning.
De angivna spänningarna på drivarna är inspänning, alltså batterispänningen.
Drivarna reglerar på strömmen, moderna väljs oftast genom att man bryter och sluter matningsspänningen, har den varit avstängd ett tag så brukar de börja om på första modet.

Oftast ska du ta alla specar av lysdiodlampor med en stor nypa salt, även svenska sidor som säljer kinalampor har en förmåga att överdriva. DX tekniska specifikationer är ganska ofta fel, men man kan få en bra uppfattning om produkterna genom att läsa de "Discussions" och Customer Reviews" som finns för varje produkt.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Nope. Ser ut som denna. http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 1114786659
Men typ samma rätt bra ljus.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Samma lampa skillnaden är att den har lins. Men grymt bra pris på den. Beställde 5 st :D

Har många av den andre typen och kör mycke med dem när vi springer men med lins har lockat länge så nu beställdes ett par sådanna till oss här.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Tog du dom jag länka till? Isf såg du då att det var 2 18650 batterier man ska ha till dom.
Bara ett litet obs så du har rätt batterier.
Mvh
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har nog 40+ sådanna liggandes :wink:

Som sagt kör med sådanna liknande lampor sedan innan samt har de till dyklampor mm. Så har gott om batterier samt riktiga laddare sedan innan.
Skriv svar