Överspänningsskydd och "Protected" LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Exige

Re: Överspänningsskydd och "Protected" LED

Inlägg av Exige »

Intressant. Vad jag läst så är dock gasurladdningsrör något "långsamma" m.a.p. att de inte tänder så snabbt.

Som utlovat kommer här lite bilder och elschema för ett Belkin SurgeMaster "överspänningsskydd" som jag tagit isär efter att strömbrytaren gett upp. Kvalitén känns ganska bra och med tanke på att strömbrytaren har tryckts på och av två gånger per dag i dryga 5 år.

Så här ser dosan ut:
SurgeMaster.jpg
Efter att ha tagit dosan finner jag ett litet kretskort:
1.jpg
Här syns tydligt att varistorerna tillsammans med termosäkringarna är inneslutna i en slags tejp (kanske Mylar?), gissningsvis för att termosäkringarna ska utlösa snabbare om varistorerna överhettar.
3.jpg
Baksidan där alla kopparbanor syns. Jag har kladdat lite med tusch när jag klurade ut elschemat.
2.jpg
Genom att studera kretskortet och komponenternas beteckningar har jag kommit fram till följande elschema:
schematic.png
Som synes är designen väldigt enkel. Det är också tydligt var Belkin får sin specifikation om 4,5 kA "surge rating" per faspar vid Uklamp = 0,8 kV samt den sammanlagda absorptionsenergin 375 J. Intressant är att den nya versionen av samma skydd jag har har 6,5 kA "surge rating" per faspar vid Uklamp = 1,2 kV samt den sammanlagda absorptionsenergin 714 J. Varför har de valt en högre klampspänning? "Skyddet" håller längre?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Re: Överspänningsskydd och "Protected" LED

Inlägg av blueint »

Lysdioden talar om att TF1 är hel och lasten talar om att TF2 är hel ;)
Den säger dock inget om kretsen skyddar.. :vissla:
Skriv svar