Tappar digitalt ljud till förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
niklas_j

Re: Tappar digitalt ljud till förstärkare

Inlägg av niklas_j »

om din hdmi-utgång stödjer ljud
:|
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

niklas_j skrev:
MiaM skrev:Synd att man behöver ha elbehörighet för att faktiskt få använda EKLK-kabeln,
Stämmer verkligen detta? Jag menar alltså inte att jag ska använda den för starkström utan bara som "signaljord", precis som med nätverkskabeln.
Nej, sorry, jag var otydlig. Det gäller bara om du ska köra 230V i kabeln.
niklas_j skrev:
MiaM skrev:annars är egentligen den bästa lösningen troligtvis att använda den kabeln för att se till att dator och förstärkare har samma skyddsjord.
Notera alltså att förstärkaren är dubbelisolerad, det är bland annat därför jag har lite svårt att få ihop det.
Men TV'n är skyddsjordad, och den har skyddsjord ansluten i ett uttag och datorn skyddsjord i annat uttag, och förstärkaren och TV'n hänger ihop med relativt kort kabel, eller?

Du skulle i princip kunna prova att tillfälligt koppla bort alla kablar som ger jordförbindelse mellan TV'n och förstärkaren, och prova vad som händer. Om det hjälper så lär det vara jordslingor du bör leta efter. (Jag tänker alltså att du kör HDMI'n direkt till TV'n tillfälligt, och i övrigt bara har strömmen inkopplat till TV'n).
niklas_j skrev:
MiaM skrev:Den enda som kommer funka är den som omvandlar koax till optisk.
Ja, men va fan, jag tror jag testar det då. 200 är ju inte så mycket men det känns ändå som en onödig utgift.
Prova "isolera TV'n från förstärkaren" ovan först :)
niklas_j skrev:En spontan tanke: innan jag såg till att få det jordat så hade jag problem med läckströmmar och lyckades sabba tv:n x 2. Det avhjälptes till stor del genom att vända stickproppen. Ser inte framför mig hur nätagget på datorn, chassijord och skyddsjord hänger ihop, men det kanske vore värt ett försök?
Problemet är att jordarna bildar en jordslinga, som alltså är ungefär som ett kortslutet varv på en transformator. Magnetfält från diverse elektriska grejer ger normalt en spänning mellan ändarna på en ledning, som inte spelar någon roll eftersom det blir samma spänningsskillnad mellan ändarna för varje ledare i en ledning. Exempelvis så kan du i ett teoretiskt exempel med starka störningar ha 0V på ena och 1V på andra ledaren i ena änden av en tvåledare, medan i andra änden kanske du har 0,5V på ena och 1,5V på andra ledaren. Eftersom mottagaren inte "vet" vad riktig jord är så ser den bara skillnaden på 1V och hela störningen trollas bort. Om signaljorden också har en annan väg att gå mellan de båda ändarna, som har annat spänningsfall, så kommer mottagaren se en del av störningen eftersom signaljorden och signalen påverkas olika.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_loop_(electricity)
förstärk.PNG
Vad gäller kabeln så räcker det att det är en 75ohms koaxialkabel av i stort sett valfri typ. Billigast brukar vara att köpa tv-antennkabel, men man kan råka ut för kabel som är svår att löda. Den oseriösa lösningen på det är att sockerbitskarva på nån decimeter långa snuttar av ljudsladd, den seriösa är att crimp'a på t.ex. BNC-kontakter och använda adapter till RCA ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
niklas_j

Inlägg av niklas_j »

Men TV'n är skyddsjordad, och den har skyddsjord ansluten i ett uttag och datorn skyddsjord i annat uttag, och förstärkaren och TV'n hänger ihop med relativt kort kabel, eller?
Nu ska vi se. Skyddsjorden i tv:n sitter ihop med tv:ns "allmäna signaljord". Denna ligger också i det yttre metallhöljet på hdmi-kontakten, och den sitter in i förstärkaren. Sen finns det en gemensam signaljord inne i förstärkaren, som går vidare till hdmi-kabel nr 2 och ljudkabel. Då är jag med.
Du skulle i princip kunna prova att tillfälligt koppla bort alla kablar som ger jordförbindelse mellan TV'n och förstärkaren, och prova vad som händer. Om det hjälper så lär det vara jordslingor du bör leta efter. (Jag tänker alltså att du kör HDMI'n direkt till TV'n tillfälligt, och i övrigt bara har strömmen inkopplat till TV'n).
Egentligen "alla kablar som ger någon ytterligare jordförbindelse än tv:n"? Nu tror jag resten av apparaterna är dubbelisolerade så det är nog inga.

Det bästa vore väl egentligen om datorändan hade bättre kontakt mot 230V-jord, så att ström hellre vill gå den vägen?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man kopplar bort alla jordningar så riskerar man väl saftiga strömmar (och spänningar) i signalledarna?, vilket kan vara destruktivt.
niklas_j

Inlägg av niklas_j »

Jag hade först allt ojordat. TV kaputt 2 gånger.

När jag skulle koppla gång 3 fick jag för mig att mäta och hittade 230V mellan hdmi yttercasing och en antennkabel. Tänkte igenom och insåg att det borde hjälpa om jag vänder stickproppen. Men nu är väl chassijorden på datorn kopplad till skyddsjorden, så det problemet borde väl inte finnas längre.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

niklas_j skrev:
Nu ska vi se. Skyddsjorden i tv:n sitter ihop med tv:ns "allmäna signaljord". Denna ligger också i det yttre metallhöljet på hdmi-kontakten, och den sitter in i förstärkaren. Sen finns det en gemensam signaljord inne i förstärkaren, som går vidare till hdmi-kabel nr 2 och ljudkabel. Då är jag med.
Prova alltså att ta loss HDMI-kabeln mellan förstärkare och TV (och kör HDMI direkt in i TV'n för att få bild från datorn) och se om felet finns kvar.
niklas_j skrev:
Egentligen "alla kablar som ger någon ytterligare jordförbindelse än tv:n"? Nu tror jag resten av apparaterna är dubbelisolerade så det är nog inga.

Det bästa vore väl egentligen om datorändan hade bättre kontakt mot 230V-jord, så att ström hellre vill gå den vägen?
Nej, jordslingeströmmen går alltså hela varvet runt, och uppstår på grund av 50Hz-magnetfält från lite av varje här och var i närheten (i första hand inte just från den här kretsen).
Skriv svar