Dödmansgrepp via radio
Ja, det BÖR fungera att använda modulerna på det sättet. Men risken finns ju att de som Kjell&Co säljer inte riktigt håller måttet. De är nästan lite oroväckande billigaSnabelost skrev:Dessa två moduler...
Ifall jag matar sändaren med en puls med frekvensen 1 hz (genererad från en 555) så borde jag väl få ut en digital 1 hz signal vid mottagaren?
Ifall jag sedan placerar ett motstånd, en konding och en transistor på utgången som gör att transistorn leder så länge en puls kommer minst varannan sekund. Borde väl funka?

Det där med att använda en ringklocka är nog inte dumt annars. Då får man ju, som skrivet, en låda på köpet också

Köper du de här modulerna och tror att du ska komma mer än några meter så lär du bli besviken.JockeE skrev:Problemet med den där fjärrstyrningen är att den troligen är gjord för att växla ett relä varje gång man trycker på en knapp på fjärrkontrollen. För att känna av när mottagaren kommer för långt bort, så måste sändaren sända hela tiden, eller åtminstone ganska ofta.
Jag tror att denna och denna, eller något i den stilen, kan vara lämpliga att använda.
Jag tror att den radiostyrning för RC-bil är bässt. Inte bara är 27MHz bandet bra på ta sig genom buskar och träd, utan du får även en sändare med "pistol-grepp" = smidigt att hålla i.
Jo, man vet att det är viktigt med upplägget när man ska göra dessa saker. Kan anta att du ska säga "det blir bra som övningskörning oxå, tänk vad vi sparar på körskole lärare". Men ta och omformulera "död mans grepp", "barn skydd" är kanske bättre.
Jo, man vet att det är viktigt med upplägget när man ska göra dessa saker. Kan anta att du ska säga "det blir bra som övningskörning oxå, tänk vad vi sparar på körskole lärare". Men ta och omformulera "död mans grepp", "barn skydd" är kanske bättre.
Jag tycker det verkar vara en livsfarlig säkerhetsdetalj....
Nu kan mina referensramar för var man skulle kunna tänka sig köra med den där kanske inte helt litas på i detta läget, men att kunna bryta motorn via radio för att lösa några nödcituationer som uppstår känna mest användbart på plana gårdsplaner.
Råkar man tex stå i en +45 gradig sluttning känns ett motorbortfall mindre välkommet. Visst man rullar lika säkert ner på växel med död motor, men folk har nån inbyggd reflex att trycka ner kopplingen när motorn dör. DUMT och jäkligt farligt...
Fast 6 år, då kanske man håller sig på den halvplana gårdsplanen och mest vill undvika för höga hastigheter?
Vilka fina smällar det borde bli när tändningen försvinner och bensinen forsar rakt ut i grenröret..
Nu kan mina referensramar för var man skulle kunna tänka sig köra med den där kanske inte helt litas på i detta läget, men att kunna bryta motorn via radio för att lösa några nödcituationer som uppstår känna mest användbart på plana gårdsplaner.
Råkar man tex stå i en +45 gradig sluttning känns ett motorbortfall mindre välkommet. Visst man rullar lika säkert ner på växel med död motor, men folk har nån inbyggd reflex att trycka ner kopplingen när motorn dör. DUMT och jäkligt farligt...
Fast 6 år, då kanske man håller sig på den halvplana gårdsplanen och mest vill undvika för höga hastigheter?
Vilka fina smällar det borde bli när tändningen försvinner och bensinen forsar rakt ut i grenröret..
Doh!
Självklart handlar det om plana ytor. Dessutom kommer ju inte gassjället att kunna öppnas för fullt, inte heller alla växlar kommer att vara i funktion.
Dessutom, med tanke på hur radio funktionen skall vara utformad så är den ju hyffsat failsafe, med tanke på att om radiofunktionen lägger av så faller reläet och tändningen kortsluts. Bryter man strömmen i sändaren så stänger bilen av.
Hon kanske hinner bli 10 år innan jag anser att han klarar av att ens köra på tomgång, men det återstår att se. Hon har iallafall inga problem att hantera en 50cc fyrhjuling på en kuperad gräsmatta. Sist hon körde fyrhjuling frågade hon om inte jag kunde bygga ett hopp till henne.
Själv körde jag traktor varje sommar, hos min morbror, från cirka 9 års ålder. Dock fick jag inte korsa E18 med två kärror fulla med hö förrens jag var 11 år... Det kanske inte var så genomtänkt egentligen, men det var en bra erfarenhet iallafall och jag vill gärna att min dotter skall ha lika god känsla för bilkörning, vid tidig ålder, som jag själv fick. Jag tror att det är bra.
Men det var ju egentligen inte det tråden handlade om...
/Magnus
Självklart handlar det om plana ytor. Dessutom kommer ju inte gassjället att kunna öppnas för fullt, inte heller alla växlar kommer att vara i funktion.
Dessutom, med tanke på hur radio funktionen skall vara utformad så är den ju hyffsat failsafe, med tanke på att om radiofunktionen lägger av så faller reläet och tändningen kortsluts. Bryter man strömmen i sändaren så stänger bilen av.
Hon kanske hinner bli 10 år innan jag anser att han klarar av att ens köra på tomgång, men det återstår att se. Hon har iallafall inga problem att hantera en 50cc fyrhjuling på en kuperad gräsmatta. Sist hon körde fyrhjuling frågade hon om inte jag kunde bygga ett hopp till henne.

Själv körde jag traktor varje sommar, hos min morbror, från cirka 9 års ålder. Dock fick jag inte korsa E18 med två kärror fulla med hö förrens jag var 11 år... Det kanske inte var så genomtänkt egentligen, men det var en bra erfarenhet iallafall och jag vill gärna att min dotter skall ha lika god känsla för bilkörning, vid tidig ålder, som jag själv fick. Jag tror att det är bra.
Men det var ju egentligen inte det tråden handlade om...

/Magnus