CNC fräs Jeda007

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jo det sitter i skruvarna/muttrarna och infästningen samt i servomotorerna, men med slid menade jag hela paketet. Nå iallafall det kommer alltid att finnas där, sedan blir det förhoppningsvis så litet att du kan bortse ifrån det.

Hur som helst, får du ordning på bygget så lär du kunna fräsa rätt så stöddiga saker.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Hoppas jag inte lät spydig angående glappfrågan! inte meningen alls mycket roligt med kommentarer!
Har funderat hur jag bäst skall mäta glappet! mina tankar var att fräsa en cirkel (hål) sedan mäta om det blir rätt mått och runt, då får man ju med alla X,Y axlarna!

Bygger just nu en bockmaskin till en kompis hinner inte riktigt med mitt egna projekt men det kommer,

Har fixat ett litet elskåp till min fräs 400X600X1000 hoppas jag får plats med allt!

En fråga om det här med Breakoutkort är det någon som vet något kort som bygger på två parallellportar? skulle vara bra!
Jag vill kunna lägga många funktioner (Jogg,Start,Stopp) på en panel med riktiga kontakter, det blir tåligare tänkte jag!

Mvh Jens
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

För att mäta glappet så borde du väll kunna använda en mätklocka och sedan stega motorn steg för steg åt båda hållen.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej igen!
Har legat lite lågt med CNC bygget jobbat över en hel del,samt byggt en automatisk bockmaskin!

Men jag har beställt och fått ett Combokort från CambellDesigns
http://www.campbelldesigns.com/Combo-board.php
Verkar mycket lovande, där fanns en analogutgång som jag tänkte använda till en frekvensomriktare för att driva spindeln, plus lite annat smått o gott!
Har även fått låna en gammal dator 700Mhz 130Mb 20Gb det räker väl till för att börja med!

Försökte lägga upp en bild i tidigare inlägg som ni kan se fick inte till det vad gör jag för fel?

Mvh Jeda007
P.S har dammat av en gammal mätklocka för att testa glappet med!
Mvh Jens
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej Jens,

Burken du får låna är lite klen med sina 128Mb minne, det är ju knappt att du får XP att lira med så lite minne.

Rekommendation för Mach3 är 1G CPU och minst 256Mb minne och att du följer optimisation XP.txt för installationen av XP.

Hojta till om du behöver mer hjälp, ladda ner 'rätt' XML fil till berakouten du har köpt så ska det inte behöva bli strul med att få fart på Mach3. När du behöver en skarp licens så skickar du slantar och mail så ordnar jag med licensen.

Lycka till
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Har fått lite tid över!
Jag har kopplat upp en ny testrigg med Cambells combocard och en servodrivare med motor!
Kopplat allt till en dator(min långsamma) det har gått hyfsat i mach2 förutom att motorn stannar inte som jag vill den hackar mot slutet stannar nästan inte alls, har endast kört i joggmode ännu!
I mach 3 fick jag inte liv i någonting inte en lampa på combokortet lyser rött å fint! värdet ändras i displayen men det är det ända!

Är det någon som har råd o tips??????????????????

Mvh Jens
P.s glad jag inte kopplade ner det andra testet innan detta fungerar!
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hur får man det nyaste inlägget att visas först som default? :?:
Virr3

Inlägg av Virr3 »

OT: ingen aning...

men ändrar du de sista nummret i adrassen så blir det bara de sista inläggen som visas... tex:

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 7&start=15 till
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 7&start=21

hihi, det var kul :roll:
testa så fattar ni
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jag fattade nog inte virr3 :roll:

annars kan man göra så här
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 9766#79766
Virr3

Inlägg av Virr3 »

jo, skriver man http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 7&start=21
så kommer bara alla inlägg frånochmed de 21(tror ja iaf ;) ) att visas..

ändra lite på den sista talet där så ska du se... riktigt roligt såhär på kvällen :D
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

jeda007 skrev:Hej!
Har fått lite tid över!
Jag har kopplat upp en ny testrigg med Cambells combocard och en servodrivare med motor!
Kopplat allt till en dator(min långsamma) det har gått hyfsat i mach2 förutom att motorn stannar inte som jag vill den hackar mot slutet stannar nästan inte alls, har endast kört i joggmode ännu!
I mach 3 fick jag inte liv i någonting inte en lampa på combokortet lyser rött å fint! värdet ändras i displayen men det är det ända!

Är det någon som har råd o tips??????????????????

Mvh Jens
P.s glad jag inte kopplade ner det andra testet innan detta fungerar!
Har du laddat ner RÄTT XML fil till Campbells breakout kort ???
Ställ frågorna till Bob Campell som är mycket hjälpsam om du inte får fart på hans breakout kort. Jag använder inte dessa kort utan har egna byggen.
Nästa fråga, har du rätt injusterad servo driver?
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej igen!
Nu rullar motorn i både Mach2 och mach3 fick lite konstiga värden bara tycker jag, men det här med manualer o Engelska är ingen görbra kombination!

För att köra Servomotorn ett varv fick jag ställa in pulserna till 17000 i motortuningen!
Ett varv skall motsvara 3mm på fräsen och pulsgivaren är på 2000Pulser/V
så enligt mig gick det inte riktigt ihop!

När denna provkörningen sitter blir det nog till att göra det riktigt i El-skåp men jag har inte bestämt riktigt än, skulle ju vara roligt att testa på fräsen!

Det var allt för nu ha det gott!
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Ser på sidorna att mycket är på gång när det gäller CNC byggen!

För mig har det gått trögt nu ett tag grejat lite med ledsnurran samt försökt förstå sig på stegmotorer istället!

Men idag tillbringade jag dagen i garaget och fixade till elskåpet till min CNC.

Här kommer lite bilder, tycker själv det är roligt att se på er andra när ni bygger!

Detta var det sista jag släpade in i garaget i höstas!

Bild

Idag svetsade jag ihop en ram med hjul som jag satte skåpet på!
Borrade/sågade upp lite hål, rostfritt tar styggt på borr o såg :evil:

Bild
Bild

Denna koplingslåda tänkte jag sätta på fräsen och länka med en mångledare till brytare och sådant.

Bild

En bild på motorerna som ligger och dammar under skrivbordet!

Bild

Här har jag fått i plattan med all elektronik på den va tung att få på fingret!(två gånger)

Bild

Nu börjar det likna något känns riktigt roligt att komma igång igen med detta projekt.
Får fixa ett litet mindre tangentbord då får jag plats med musen på elskåpet också!

Bild

Mvh Jeda007
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!

Har lagt till lite minne i datorn 256Mb hoppas det blir till nytta! tänkte inte köpa ny dator till projektet förän jag köper skarp version av Mach3 för det är väl fortfarande det bästa styrprogrammet?

Mvh jeda007
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Klart att Mach3 är det som gäller 8) ( >1GHz, min 256Mb, optimerad XP)
För den ringa slanten hittar du nog inget bättre.
Skriv svar