Signalstyrkan avtar med avståndet, det är helt riktigt. Tyvärr så är det inte enkelt att utnyttja detta, eftersom radiovågorna dämpas olika beroende på terräng och reflektioner.
Det blir alltså väldigt oförutsägbart att utnyttja signalstyrkan för att räkna ut avståndet.
Om man t.ex. gjorde detta på öppet hav, och visste exakt med vilken effekt sändaren sände skulle det kanske fungera hyfsat, men inte med någon superprecision.
Walkie talkie??
- Schnegelwerfer
Om man ska försöka sig på att bestämma avstånd med radiovågor så tror jag det mest tillförlitliga är att försöka mäta tiden det tar för signalen att komma fram. Inte lätt, men om man kan bygga system som GPS och radar så är det ju möjligt - iaf om du vill bestämma avståndet mellan två apparater som du bygger. Om båda enheterna har någorlunda synkade klockor och skickar ut en puls exakt en gång i sekunden. De tar emot pulsen från andra sidan och noterar den exakta tidpunkten. Båda mätresultaten skickas någonstans och genomsnittet tas för att kompensera för offseten på klockorna.
Teoretiskt möjligt (tror jag), men ganska svårt.
Eller om du har en extremt detaljerad modell av terrängen i området, sändaren med antenn, atmosfären, den utsända signalen och mottagaren. Då borde man kunna räkna ut den mest troliga platsen för sändaren baserat på hur signalen ser ut vid mottagaren.
Kanske teoretiskt möjligt, men fruktansvärt svårt - iaf om det ska vara någon precision.
Den enkla lösningen om du vill veta avståndet mellan två (rörliga) enheter - GPS.
Om du vill hitta en okänd sändare - triangulera.
Om du vill göra något annat så kanske det underlättar om du säger vad syftet är mer exakt...
Teoretiskt möjligt (tror jag), men ganska svårt.
Eller om du har en extremt detaljerad modell av terrängen i området, sändaren med antenn, atmosfären, den utsända signalen och mottagaren. Då borde man kunna räkna ut den mest troliga platsen för sändaren baserat på hur signalen ser ut vid mottagaren.
Kanske teoretiskt möjligt, men fruktansvärt svårt - iaf om det ska vara någon precision.
Den enkla lösningen om du vill veta avståndet mellan två (rörliga) enheter - GPS.
Om du vill hitta en okänd sändare - triangulera.
Om du vill göra något annat så kanske det underlättar om du säger vad syftet är mer exakt...
Du kan endast gör en grov uppskattning genom att mäta signalstyrkan.
Mina sändarexperiment visar att i öppen terräng med 100mW kommer jag ca 500m men finns det några betong väggar i vägen blir det bara 20-100m...
Som du fårstår dämpar object signal mycket och gör det hela väldigt svårberäknat.
Riktningen av signal är däremot lätt att finna och med hjälp av två mottagare kan du triangulera fram var signalerna möts och på så sätt finna avståndet.
Glöm allt annat.
Mina sändarexperiment visar att i öppen terräng med 100mW kommer jag ca 500m men finns det några betong väggar i vägen blir det bara 20-100m...
Som du fårstår dämpar object signal mycket och gör det hela väldigt svårberäknat.
Riktningen av signal är däremot lätt att finna och med hjälp av två mottagare kan du triangulera fram var signalerna möts och på så sätt finna avståndet.
Glöm allt annat.