Spännhylsor - ER eller OZ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JmD

Re: Spännhylsor - ER eller OZ?

Inlägg av JmD »

Motorhastighet
Även om motorn jag tittar på kan leverera 40 000 rpm så ser jag inget direkt behov av sådana hastigheter i dagsläget. Möjligtvis slipning med små slipstift. Däremot är det ju "kul" om det finns potential för höga varvtal.

Lagring
Jag tänker nog använda vinkelkontaktlager för lagringen. Kan fås i matchande par.

Kona
Storlek 40 på konan är för att jag vill kunna ha ER32-hylsor. Har sett att en hel del av fräsar med utbytbara skär har en skaftdiameter på 20 mm, och sådana kan ju komma att bli intressanta.

Har förresten glömt att säga att lizerdboy är "medbrottsling" i verkstan. Den stackarn får alltid stå för alla elektroniska konstruktioner och är även med på en hel del av mekaniken. Han har tänkt sätta en accelerometer på fräsen för att mäta vibrationer, och jag tänkte att det kanske skulle sitta fint med en direkt på spindeln. Jag har funderat i banor av att göra någon form av balanseringsvikt som man skulle kunna flytta runt på spindeln under det att man mäter vibrationerna med verktyget i. På så sätt kunde man kanske balansera hela uppsättningen, och inte bara själva chucken.
persa

Inlägg av persa »

Det man vinner i ena änden förlorar man nästan alltid i andra änden. Mycket höga varv innebär oftast dålig kapacitet på lägre varv om man inte har en jättemotor. Dessutom lager som är både dyra och känsliga även för små kollisioner

Lägg dig på en rimlig nivå vad gäller varvtal (12000 - 20000 rpm) och kör med uppvarvare dom få gånger det behöver gå fortare. Det sparar mycket livslängd på spindeln
JmD

Inlägg av JmD »

persa - redan idag ligger jag oftast och kör på 12 000 - 15 000 rpm. Z-axeln på fräsen är för dåligt upphängd för att köra stora intag (den skall stabiliseras så småningom med en extra skenstyrning) så det blir små intag och lite snabbare matning så att det inte tar en evighet att fräsa. Och jag vill att nya motorn definitivt minst ska kunna leverera upp till 20 000-30 000 rpm. Förutom fräsning ska vi kunna slipa och polera med den. Vi kör ju i princip bara finmekaniska komponenter i maskinen, så mestadels är det små diametrar på fräsar som gäller. Men ändå trevligt att kunna stoppa i skaft på upp till 20 mm.
persa

Inlägg av persa »

Ja, har du nästan alltid små verktygsdiametrar med önskemål om höga varvtal så är det ju det som ska prioriteras

En vis man sa en gång till mig att man ska dimensionera maskinen så den är bra på 80% av det man tänker använda den för :)

Utbudet på verktygshållare balanserade för så höga vartal är klart bäst på HSK (HSK63 motsvarar ISO40). Är det bara en eller ett fåtal hållare vi pratar om är ju inte merkostnaden mot ISO40 eller BT40 så mycket att fundera på. Tycker i alla fall jag :)
H.O

Inlägg av H.O »

Nu är, precis som du säger, hållare till 40-kona något vanligare och lite enklare att få tag i än till 30-kona men BT30 etc är ju knappast något exotiskt och de finns för ER32 exempel och t.o.m ER40 (exempel) om det nu var DET som var den största anledningen till 40-kona.

Med en 30-kona så blir "allt" mindre och därmed blir lager etc billigare och det blir "enklare" att nå de varvtal du pratar om. Självklart blir spindeln också "klenare" men om maskinen ändå inte kan ta belastningen så gör det ju inte så mycket.

HSK är ju typ "dual contact" och kräver riktig hög precision på bearbetningen av spindelnos och kona men svarvning och slipning kanske inte är något problem för er?

Det vore intressant att se maskinen du tänkt sätta spindeln på (bild, info?) och det ska bli mycket intressant att följa utvecklingen av det här projektet.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Detta är ju inte så enkelt att lösa, någon större effekt lär ju inte behövas på en högvarvig spindel så alternativet är kanske att ha en rejäl 'lågvarvig' spindel + varvtalshöjare + en höghastighets spindel som påhäng. Denna lösningen är jag ute efter och har allt utom varvtalshöjare med ISO40 (BT eller 2080), som höghastighets spindel har jag en SPV Spintec som varvar max 54000.
OK, ingen ATC men det funkar med blodpuddings drift också ;)
JmD

Inlägg av JmD »

persa - jo, det lutar nog år en HSK-kona. Vad jag sett så finns det HSK-50-chuckar som tar ER32.

H.O - Jag bifogar några bilder jag tog för en liten stund sen.

Maskinen är ett hembygge som påbörjades år 2000. Ramen är aluminiumprofiler (Alustar - köptes upp av Bosch vad jag vet och finns inte längre).
Jag har linjärenheter för alla axlarna - THK KR-44 med 10 mm stigning på kulskruven. Slaglängderna är 500 mm (X och Y) och 300 mm (Z). Axlarna drivs av hybridstegisar från Japan Servo med 4800 steg/varv. De skall dock bytas ut mot servon - 200W från Metronix. Två av hybridstegisarna kommer att hamna på lizerdboys PAP (Pick-And-Place) och den tredje får driva den fjärde axel som vi har på gång.
Linjärskalor för axlarna är optiska från Givi Misure med en upplösning på 5um.
Nuvarande spindel är en rak slipmaskin från Bosch (GGS 16) med en egenkonstruerad chuck för ER-hylsor. Den drivs av direkt likriktad och glättad 230 AC (vilket bör ge +300 V DC) via en PWM-styrd IGBT. Fördel universalmotor = kan drivas av AC eller DC. Nackdel universalmotor = den roterar bara åt ett håll oavsett hur man kopplar in den.
"Hjärnan" är en 6-axlig Galil Optima PCI-controller.

"På gång" är altså en fjärde axel, ett visionsystem, ett laser- och linjärsensorbaserat mätsystem för verktygslängd och -diameter. X-axeln skall få en extra skenstyrning så den blir stabilare och så småningom blir det en ny, tiltbar spindel så vi får 5-axligt. Och just det ja - plastskynkena skall bytas ut mot skyddshuv och dammskydd ;-). Alla delar till skyddshuven finns (har funnits sedan jag byggde maskinen) och ska "bara" sättas ihop.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thewho

Inlägg av thewho »

OT: varför DC till motorn?

Är inte en HSK kona en väldigt dyr lösning? Jag skulle nog satsa på BT30.
Hur har du tänkt få tag i spindelaxeln? Eller har du tänkt göra den säjälv?
persa

Inlägg av persa »

Intressanta projekt du har framför dig :)

HSK50 är nog ett utmärkt val med tanke på vad du beskrivit om användandet. Men fundera på helt cylindriska hylsor. Bättre spännkraft och rundgång än ER-hylsor. Nikken har en hållare HSK50A-C20-95P som är balanserad för 30000 rpm. I den spänner du 20-skaft direkt i chucken utan hylsa. Sen finns hylsor för skaftdiameter 2-16 mm. Hur ofta har man glädje av 17-19 mm ?
JmD

Inlägg av JmD »

thewho - DC för att kunna varvtalsreglera den med PWM via IGBT:n. Växelspänning är inte lika lätt att styra som DC.

persa - Nikken-chucken såg verkligen trevlig ut. Försöker hitta ett pris på nätet. Misstänker att den inte är överdrivet billig :) Det såg ut som CCK-hylsorna och hylsmuttern har kanaler för dimkylning. Verkar överlag ett kompetent system. Nu har du antagligen fått mig intresserad av prylar som jag säkert inte har råd med :P
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Visst är det lätt att styra växelspänning så länge man har justa grejer att styra.

Nikken = open the big 'peng-pung' om du inte hittar nåt på Ebay.
JmD

Inlägg av JmD »

techno - nu var det jag som byggde styrningen en gång i forntiden, och inte lizerdboy :) För högvärdiga elektroniknördar är det säkert lätt att styra AC, men som fuskande amatör tyckte jag en DC-reglering var betydligt lättare att ge mig på.

Jo jag misstänker att Nikken och min plånbok inte kommer att komma överrens särskilt bra. Men man kan ju alltid drömma lite.
persa

Inlägg av persa »

JmD skrev:Jo jag misstänker att Nikken och min plånbok inte kommer att komma överrens särskilt bra.
Det är ju en av kärnkomponenterna i maskinen. Får du skit där så sabbar det ju ordentligt

Dom är dyra i prislistorna, men det finns mycket förhandlingsmån hos Nikken. Ring och förklara läget. Kör du utan firma t.ex. kanske dom kan göra extra bra pris för att kompensera för momsen (och även lite till). Och att det inte är till en flermiljonsmaskin du handlar. För Nikken gäller det att försöka hålla uppe marknadsandelarna även när konkurrensen ökar. Det är inte som att köpa till nettopriser på nätet

Nikken har en säljare i Sverige Bert Johannesson 070-9828635

Även möjligt att jag kan få loss ett par fräscha begagnade hylsor från en kund som har mer än han behöver, men kolla först vad Nikken har för priser och om det passar plånboken
hummel

Inlägg av hummel »

JmD skrev:Har hittat en leverantör av bl.a. chuckar och spännhylsor - http://www.industributiken.se/
Verkligt bra priser. Chuckar och spännhylsor är av märket Eroglu - http://www.eroglu.de/anasayfa.php?lg=en.
Chuckarna är balanserade enl. G 6,3 (12 000 rpm) men för 163 kr får man dem balanserade enl. G 2,5 (20 000 rpm). Finns bl.a. ISO-, BT-, HSK-chuckar.
Spännhylsorna har tydligen en rundgångsnoggrannhet på 6 um. Verkar otroligt till det priset.

Nån som har erfarenhet av Industributiken eller Eroglu?
Jag har handlat av industributiken. ISO30-hållare för planfräs och en 3D-indikatorklocka. Mycket hög servicegrad och vänligt bemötande! Det som hade på lager hämtade jag upp på Östermalm resten skickades, vill minnas att jag slapp portot med!
JmD

Inlägg av JmD »

Ringde precis och pratade med Industributiken. Mycket hög servicegrad. Man kan få deras chuckar balanaserade till åtminstone 30 000 rpm vad de visste. De skulle ta reda på mer exakta siffror och återkomma med information om vilka varvtal man kan få ISO- respektive HSK-chuckarna balanserade till. Verkligen trevligt bemötande och snabbt agerande.
Skriv svar