Enkel signal från knapp till wlan
Re: Enkel signal från knapp till wlan
En Androidplatta skulle visserligen kunna kontrollera lampor eller dylikt med hjälp av en Android IOIO: http://www.electrokit.com/ioio-for-android.48631
WebRelay tror jag också skulle kunna vara en väg att gå.
Du skulle kunna kolla med Direktronik om dom har någon produkt som uppfyller kraven, dom brukar ha hyfsad koll på sånt här.
Och som sista alternativ, http://www.adafruit.com/products/418 med https://www.adafruit.com/products/271 och https://www.adafruit.com/products/823 så kan man relativt enkelt plocka ihop en custom-lösning.
WebRelay tror jag också skulle kunna vara en väg att gå.
Du skulle kunna kolla med Direktronik om dom har någon produkt som uppfyller kraven, dom brukar ha hyfsad koll på sånt här.
Och som sista alternativ, http://www.adafruit.com/products/418 med https://www.adafruit.com/products/271 och https://www.adafruit.com/products/823 så kan man relativt enkelt plocka ihop en custom-lösning.
Nackdelen med androidplattor är väl att en pekskärm kanske inte tycker om omild hantering i produktionsmiljö. Som skärn är den nog bra, men du bör nog titta på nån slags externt tangentbord.
Om det går att köra ett vanligt PC-tangentbord mot en lämplig platta (går det?) så kan du ta vanliga standard pc-tangentbord, plocka isär och kasta allt utom kretskortet+USB-sladden och ansluta tryckknapparna istället för de vanliga "tangentbords-tangenterna".
Om det går att köra ett vanligt PC-tangentbord mot en lämplig platta (går det?) så kan du ta vanliga standard pc-tangentbord, plocka isär och kasta allt utom kretskortet+USB-sladden och ansluta tryckknapparna istället för de vanliga "tangentbords-tangenterna".
Tack för många bra svar!
Känns som att jag har en del att välja på, så jag håller på för fullt med att sätta mig in lite i allt för att sedan presentera de olika lösningarna för chefen och några kollegor.
Jag blev speciellt intresserad utav IOIO, dels för att det hade varit väldigt tacksamt att göra större delen utav jobbet i Java, men också för att det troligtvis går att generera mycket mer talande statistik om man har android även i den "hörnan" utav systemet.
Känns som att jag har en del att välja på, så jag håller på för fullt med att sätta mig in lite i allt för att sedan presentera de olika lösningarna för chefen och några kollegor.
Jag blev speciellt intresserad utav IOIO, dels för att det hade varit väldigt tacksamt att göra större delen utav jobbet i Java, men också för att det troligtvis går att generera mycket mer talande statistik om man har android även i den "hörnan" utav systemet.
Ni bygger alltså ett eget Andon system? Jag är med i liknande diskussioner
hos en kund men där har de ett inköpt Andon system som vi kopplar våra
arbetsplatser till. Nu så har vi redan kopplingar från arbetsplatserna mot
"mitt" system, så vi planerar att ta ut signerna direkt därifrån, istället för
att koppla in Andon systemet lokalt vid varje arbetsplats. Det är väl ingen
hemlighet eftersom det ligger publikt på leverantörens hemsida :
http://www.exoro.se/?page=kundprojekt&s ... _husqvarna
hos en kund men där har de ett inköpt Andon system som vi kopplar våra
arbetsplatser till. Nu så har vi redan kopplingar från arbetsplatserna mot
"mitt" system, så vi planerar att ta ut signerna direkt därifrån, istället för
att koppla in Andon systemet lokalt vid varje arbetsplats. Det är väl ingen
hemlighet eftersom det ligger publikt på leverantörens hemsida :
http://www.exoro.se/?page=kundprojekt&s ... _husqvarna
Tufft 
Som en del av min utbildning (mekatronikingenjör) så har jag "praktik" varje år på ett företag, något som är få förunnat; men jag hade redan bra kontakt med ett passande företag som jag sommarjobbat hos tidigare så jag fick den här sortens praktikplats här. Detta är andra delen utav min praktik, och under denna tiden ska man få chansen att "prova på" ingenjörsarbete, så efter massvis med förslag från chefen om vad jag skulle kunna göra så fastnade jag för ANDON. Det är ett ganska maffigt projekt, men jag har hela sommaren och hösten (fram till slutet av oktober) på mig i alla fall.
Företaget har tittat på existerande ANDON-lösningar tidigare, men de är väldigt dyra och sällan helt optimala för deras behov ändå, fabriken är inte så pass stor att de behöver en gigantisk skärm mitt i alltihop, men tillräckligt stor för att inte klara sig på att man ska springa runt och leta efter folk när en line stannar..

Som en del av min utbildning (mekatronikingenjör) så har jag "praktik" varje år på ett företag, något som är få förunnat; men jag hade redan bra kontakt med ett passande företag som jag sommarjobbat hos tidigare så jag fick den här sortens praktikplats här. Detta är andra delen utav min praktik, och under denna tiden ska man få chansen att "prova på" ingenjörsarbete, så efter massvis med förslag från chefen om vad jag skulle kunna göra så fastnade jag för ANDON. Det är ett ganska maffigt projekt, men jag har hela sommaren och hösten (fram till slutet av oktober) på mig i alla fall.

Företaget har tittat på existerande ANDON-lösningar tidigare, men de är väldigt dyra och sällan helt optimala för deras behov ändå, fabriken är inte så pass stor att de behöver en gigantisk skärm mitt i alltihop, men tillräckligt stor för att inte klara sig på att man ska springa runt och leta efter folk när en line stannar..
Nu kanske detta är helt passé men om man gillar att bygga prylar så finns chip som "konverterar" USB <-> SPI master.
I ena ändan av detta chip kopplas alltså PC:n via USB och i andra ändan en WLAN-modul som pratar SPI. Finns en hel del sådana att tillgå.
Med denna lösning kan man alltså köra ett program på PC som grafiskt visar knapparna och sedan skickar dem till datbasemaskinen med USB<->SPI<->WLAN över HTTP (eller annat protokoll).
Identifiering av respektive PC görs genom att man antingen 1) konfiguerar programmet på varje maskin (vid installation) eller att programmet skickar med datornamnet till databasservern.
Programmeringen blir ganska enkel eftersom all kod skrivs/körs på PCn (gott om resurser).
Man får alltså en dosa som ansluts och matas via USB och som inte behöver någon drivrutin eftersom HID-driver ingår i de flesta OS (Windows, Mac och de flesta Linux-distron).
Dock behöver man också installera ett program på PCn men i värsta fall kunde man också implementera en read-only USB mass storage device i dosan och lägga installationsprogrammet på men detta kräver MCU-programmering. För tillräcklig lagringsplats vore nog enklast att bygga in ett SD-kort i dosan eftersom SD ju också snackar SPI.
I ena ändan av detta chip kopplas alltså PC:n via USB och i andra ändan en WLAN-modul som pratar SPI. Finns en hel del sådana att tillgå.
Med denna lösning kan man alltså köra ett program på PC som grafiskt visar knapparna och sedan skickar dem till datbasemaskinen med USB<->SPI<->WLAN över HTTP (eller annat protokoll).
Identifiering av respektive PC görs genom att man antingen 1) konfiguerar programmet på varje maskin (vid installation) eller att programmet skickar med datornamnet till databasservern.
Programmeringen blir ganska enkel eftersom all kod skrivs/körs på PCn (gott om resurser).
Man får alltså en dosa som ansluts och matas via USB och som inte behöver någon drivrutin eftersom HID-driver ingår i de flesta OS (Windows, Mac och de flesta Linux-distron).
Dock behöver man också installera ett program på PCn men i värsta fall kunde man också implementera en read-only USB mass storage device i dosan och lägga installationsprogrammet på men detta kräver MCU-programmering. För tillräcklig lagringsplats vore nog enklast att bygga in ett SD-kort i dosan eftersom SD ju också snackar SPI.
Det är än *jäkla* fördel att *INTE* behöva sätta ut 50-70 (var det väl
eventuellt) PC i verkstaden! Det får vara något riktigt tvingande om
man måste göra det. Nej, det ska vara något som fungerar mer
självständing utan ständiga patchningar och andra uppdateringar,
PLC eller liknande. Eller någon enklare hårdvara som servern kan
snacka med direkt, typ de olika burkar som har visats. Det gäller
"bara" att hitta den som har rätt funktioner och antal I/O o.s.v.
eventuellt) PC i verkstaden! Det får vara något riktigt tvingande om
man måste göra det. Nej, det ska vara något som fungerar mer
självständing utan ständiga patchningar och andra uppdateringar,
PLC eller liknande. Eller någon enklare hårdvara som servern kan
snacka med direkt, typ de olika burkar som har visats. Det gäller
"bara" att hitta den som har rätt funktioner och antal I/O o.s.v.

XPort + en mikroprocessor = valfritt antal in- och utgångar!
Läste nog dåligt, trodde man hade PC eftersom det snackades om det i början..
I så fall föreslår jag en dip24 Netduino mini, en WLAN-modul (spi) och en seriell knappsats. Ca 1200 kr för allt.
Den händige har proto på några dagar, kodning sker i C# så det går snabbt. Dock krävs WLAN-täckning eller annan radiolösning men i det senare fallet behövs även extern hårdvara på serversidan.
Vad har jag nu missuppfattat?
EDIT: Sen har vi ju det här med strömförsörjning - om enheten inte måste vara mobil så är det ju inga problem, annars finns ju LiPo men för mobila enheter skulle jag (också) rekommendera Android-enhet eventuellt med IOIO om något speciellt krävs men jag tror att man kommer väldigt långt med en skräddarsydd app.
I så fall föreslår jag en dip24 Netduino mini, en WLAN-modul (spi) och en seriell knappsats. Ca 1200 kr för allt.
Den händige har proto på några dagar, kodning sker i C# så det går snabbt. Dock krävs WLAN-täckning eller annan radiolösning men i det senare fallet behövs även extern hårdvara på serversidan.
Vad har jag nu missuppfattat?
EDIT: Sen har vi ju det här med strömförsörjning - om enheten inte måste vara mobil så är det ju inga problem, annars finns ju LiPo men för mobila enheter skulle jag (också) rekommendera Android-enhet eventuellt med IOIO om något speciellt krävs men jag tror att man kommer väldigt långt med en skräddarsydd app.
Jag har svårt att se att strömförsörjningen skulle vara något problem,
det lär ju finnas gott om 230V på dessa arbetsplatser.
> Vad har jag nu missuppfattat?
Inget direkt kanske.
Förrutom att det är svårt att rekomendera något
utifrån en sådan här tråd. Man måste sitta ner med lokala representanter
för olika delar av företaget (beställaren av funktionen, IT-avdelning o.s.v)
för att få en klar bild av hur behovet ser ut och hur man bäst löser det hela.
> Vad har jag nu missuppfattat?
Inget direkt kanske.

Läs igensodjan skrev:Jag har svårt att se att strömförsörjningen skulle vara något problem,

Så är det ju förvisso men ursprungligen lät det på TS som att man ville ha förslag på hur man kan lösa det hela rent tekniskt. I min mening kan man ju alltid lägga några dagar eller en vecka på att ta fram en enkel prototyp som uppdragsgivaren får smaka på - då har man ju något konkret att diskutera utifrån sedan.sodjan skrev:Förrutom att det är svårt att rekomendera något
Jag arbetar iofs med mjukvara men oftast gör vi mycket tidiga utkast och då blir det plötsligt mycket lättare för beställaren att förstå vad de egentligen vill ha (det vet de mycket sällan). På så vis slipper vi många "snackemöten" och kommer snabbare fram till färdig lösning. Jag kan tänka mig att ungefär samma sak gäller i många andra brancher.
Du har helt rätt så klart, men det går inte utan det jag beskrev.
Ingen mening med ett proof-of-concept som är helt fel. Ibland
blir dessa testlösningar ett verktyg för en leverantör att "sälja in"
en lösning som inte hade passat in om den hade tagits fram med
lite mer hänsyn till alla parametrar. Dessa lösningar blir ibland
jobbiga att underhålla p.g.a detta och kan ge oönskade beroenden
av en viss leverantör. De bygger inte på befintliga tekniska resurser
och kompetenser vilket hade gjort lösningen enklare och billigare
att supporta i framtiden. Reservdelar är bl.a en viktig parameter där
det kan vara stor skillnad mellan standardprylar "of the shelf" och
kundanpassad hårdvara som kanske (i värsta fall) någon intern
"uppfinnarjocke" har smällt ihop.
Visst, *någon* gång måste man förnya sig, men det ska då ske på ett
kontrollerat sätt och inte smygas in genom ett projekt. Alltså rent
generellt, kanske inte helt rellevant för just detta projekt, det är
mer ett sätt att arbeta på.
> lät det på TS som att man ville ha förslag på hur man kan lösa det hela rent tekniskt.
Exakt. Det är det som är problemet.
Forum fungerar OK för enskilda tekniska frågor men för övergripande
systemlösningar är det nog lite för "ytligt" så att säga.
> I min mening kan man ju alltid lägga några dagar eller en vecka på att ta fram en enkel prototyp
Visst. Om en del av den tiden blir nog diskussioner med IT-avdelningen, beställaren o.s.v.
Nu så tror jag i alla fall att TS har fått en hel del "input" här som tillsammans
med andra interna källor kan vara nog så bra att gå vidare ifrån.
Och diskussioner som sådan är ju aldrig fel.
Ingen mening med ett proof-of-concept som är helt fel. Ibland
blir dessa testlösningar ett verktyg för en leverantör att "sälja in"
en lösning som inte hade passat in om den hade tagits fram med
lite mer hänsyn till alla parametrar. Dessa lösningar blir ibland
jobbiga att underhålla p.g.a detta och kan ge oönskade beroenden
av en viss leverantör. De bygger inte på befintliga tekniska resurser
och kompetenser vilket hade gjort lösningen enklare och billigare
att supporta i framtiden. Reservdelar är bl.a en viktig parameter där
det kan vara stor skillnad mellan standardprylar "of the shelf" och
kundanpassad hårdvara som kanske (i värsta fall) någon intern
"uppfinnarjocke" har smällt ihop.

Visst, *någon* gång måste man förnya sig, men det ska då ske på ett
kontrollerat sätt och inte smygas in genom ett projekt. Alltså rent
generellt, kanske inte helt rellevant för just detta projekt, det är
mer ett sätt att arbeta på.

> lät det på TS som att man ville ha förslag på hur man kan lösa det hela rent tekniskt.
Exakt. Det är det som är problemet.

Forum fungerar OK för enskilda tekniska frågor men för övergripande
systemlösningar är det nog lite för "ytligt" så att säga.

> I min mening kan man ju alltid lägga några dagar eller en vecka på att ta fram en enkel prototyp
Visst. Om en del av den tiden blir nog diskussioner med IT-avdelningen, beställaren o.s.v.
Nu så tror jag i alla fall att TS har fått en hel del "input" här som tillsammans
med andra interna källor kan vara nog så bra att gå vidare ifrån.
Och diskussioner som sådan är ju aldrig fel.

Du har helt rätt!
Det har varit väldigt givande för mig att få diskutera det här med lite intresserat folk; jag kan inte få ut en färdig lösning ifrån det, men jag får en himla massa inspiration som är svår att hitta annars. 
Nu har jag skissat upp några olika förslag, jag ska göra en prisuppskattning på dessa och sedan diskutera med chefen vad han tror sig föredra.
Snackade för övrigt med en firma som gör färdiga ANDON-system (bland annat) och som företaget har haft kontakt med tidigare för en offert (som landade på en kvarts miljon
). De var väldigt måna om att sälja in sin lösning, men verkade fullständigt skita i att det hade gjort mitt jobb värdelöst och lämnat mig utan något projekt... Allt jag ville veta var om deras produkter var flexibla nog att använda i ett annat system...
Sååå, en kvarts miljon ska jag allt hamna under. 

Nu har jag skissat upp några olika förslag, jag ska göra en prisuppskattning på dessa och sedan diskutera med chefen vad han tror sig föredra.
Snackade för övrigt med en firma som gör färdiga ANDON-system (bland annat) och som företaget har haft kontakt med tidigare för en offert (som landade på en kvarts miljon

Hejsan,
Nu har jag inte läst alla inlägg men om man enkelt vill koppla in en enkel uP till WiFI så har Texas Instruments släppt CC3000 (modul tillsammans med Murata och LSresearch).
Med CC3000 FRAM Evaluation Module Kit nedan så kopplar man in CC3000 till en enkel MSP430FR5739 uP
http://www.ti.com/tool/cc3000-fram-emk
Här kan man enkelt koppla in t.ex. 5 knappar, lite LEDar till MSP430FR5739 och skicka info fram och tebaks via WiFI via CC3000.
http://processors.wiki.ti.com/index.php ... Fi_for_MCU
Nu har jag inte läst alla inlägg men om man enkelt vill koppla in en enkel uP till WiFI så har Texas Instruments släppt CC3000 (modul tillsammans med Murata och LSresearch).
Med CC3000 FRAM Evaluation Module Kit nedan så kopplar man in CC3000 till en enkel MSP430FR5739 uP
http://www.ti.com/tool/cc3000-fram-emk
Här kan man enkelt koppla in t.ex. 5 knappar, lite LEDar till MSP430FR5739 och skicka info fram och tebaks via WiFI via CC3000.
http://processors.wiki.ti.com/index.php ... Fi_for_MCU
Intressant, har själv letat efter en intelligent WLAN-modul med SPI-interface.
Nu blir det iofs lite off-topic men vad jag förstår finns även denna modul som är enklare och billigare men som bör kunna användas även från icke-TI MCU:er:
http://www.murata-ws.com/type-vk.htm

Kortet har både PCB-antenn och UFL-kontakt för extern antenn. SPI-pinnarna är direkt åtkomliga på kortet och finns också tillsammans med matning och jord i speciella kontakter anpassade för TIs evanlueringskort som man bör kunna koppla in sig på ganska enkelt.
Man kan beställa modulen här för 49 USD inkl. frakt vilket ju är helt ok:
https://estore.ti.com/CC3000TYPEVKEM-Mu ... P3010.aspx
Modulen har tcp/ip stack, dns, etc ombord men jag hittar ingen info om hur man använder SPI-interfacet för dessa funktioner. Helst vill man ju ha ett enkelt Socket-liknande API men frågan är hur det ser ut här?
Nu blir det iofs lite off-topic men vad jag förstår finns även denna modul som är enklare och billigare men som bör kunna användas även från icke-TI MCU:er:
http://www.murata-ws.com/type-vk.htm

Kortet har både PCB-antenn och UFL-kontakt för extern antenn. SPI-pinnarna är direkt åtkomliga på kortet och finns också tillsammans med matning och jord i speciella kontakter anpassade för TIs evanlueringskort som man bör kunna koppla in sig på ganska enkelt.
Man kan beställa modulen här för 49 USD inkl. frakt vilket ju är helt ok:
https://estore.ti.com/CC3000TYPEVKEM-Mu ... P3010.aspx
Modulen har tcp/ip stack, dns, etc ombord men jag hittar ingen info om hur man använder SPI-interfacet för dessa funktioner. Helst vill man ju ha ett enkelt Socket-liknande API men frågan är hur det ser ut här?