hygrens elcykel
Re: hygrens elcykel
Det är kanske inte så jättebra att ha IEC-230V-apparatkontakt för 48V på batteriet. Tänk om nån kopplar fel och kör in 230V AC på kontrollern som vill ha 48V DC...
Re: hygrens elcykel
Har hittat frihjulskoppling med 18-taggars drev på hos sportspec, ska åka dit strax. Problemet med bromsen bak kvarstår, sitter i dagsläget inga fästen för varken skivbroms eller v-broms eftersom den levereras med fotbroms. Det sitter dock två skruvhål som jag tror är ämnade för lås av bakhjulet. De sitter nog dock för långt upp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: hygrens elcykel
Jo, det hade varit enklare, men nu är det gamla bakhjulet ... kass ... haha!
Okej, nästa problem, har köpt drev med frihjul, men givetvis passar inte kedjan på den, den är för tjock, eller rättare sagt min cykel har någon ovanligt smal kedja. Avståndet mellan taggarna stämmer, likaså profilen, men tjockleken i godset är för stort......... suck.
Funkar mitt smalare kugghjul framme vid tramporna med en normalstor kedja? Funderar på att köpa ny kedja...
Okej, nästa problem, har köpt drev med frihjul, men givetvis passar inte kedjan på den, den är för tjock, eller rättare sagt min cykel har någon ovanligt smal kedja. Avståndet mellan taggarna stämmer, likaså profilen, men tjockleken i godset är för stort......... suck.
Funkar mitt smalare kugghjul framme vid tramporna med en normalstor kedja? Funderar på att köpa ny kedja...
Re: hygrens elcykel
Provkörde igårkväll, vid låg hastighet har motorn ett oroväckande metalliskt skramligt ljud och den känns ganska ansträngd vid start från stillastående. Försökte köra upp för en väldigt brant liten backe och den lät väldigt ansträngd och då gick 30A-säkringen i batteripacket (30A x 50V = 1500W
). Bytte denna och provade på platt asfalt och man märker att motorn är gjord för hastighet, inte högt vridmoment. Den blev tystare och lät trevligare och accelererar fint. Hade lite svårt att mäta hastigheten med telefon-GPS men såg 35 km/h vid något tillfälle på plan mark.
Nu ska jag montera allt (provkörde med tumgas lös i handen igårkväll), återkommer med foton & film när detta är klart.

Nu ska jag montera allt (provkörde med tumgas lös i handen igårkväll), återkommer med foton & film när detta är klart.
Re: hygrens elcykel
Skumt att du kunde bränna en 30amp säkring vid körning.
Kontrollern skall ju ha inbyggd effektbegränsning via PWM till motorn om max uttagbar effekt överskrids.
Då ryker inga säkringar och motorn mår mycket bättre.
Jag antar att denna Hubmotor är specad för 250W och då lär dess lindningar eller lager inte hålla särskilt
länge om du matar den med 1500W helt obegränsat.
Lycka till, spännande projekt.
Jag bygger själva en elcykel där jag designar kontrollern helt från grunden.
Kontrollern skall ju ha inbyggd effektbegränsning via PWM till motorn om max uttagbar effekt överskrids.
Då ryker inga säkringar och motorn mår mycket bättre.
Jag antar att denna Hubmotor är specad för 250W och då lär dess lindningar eller lager inte hålla särskilt
länge om du matar den med 1500W helt obegränsat.
Lycka till, spännande projekt.
Jag bygger själva en elcykel där jag designar kontrollern helt från grunden.

Re: hygrens elcykel
Ja det förvånade mig också, kontrollerns strömmätning kanske å andra sidan inte är världens bästa. Jag behöver nog ha lite koll på delarnas temperaturer vid körning till en början.
Re: hygrens elcykel
Men å andra sidan så känns en 1500W kontroller extra overkill för en liten 250W motor......
På 48V så skall motorn endast matas med ca 5,2amp, dvs 6-7amp max för 250W.
Om man inte begränsar kontrollerns "utström" så utvecklar motorn långt högre vridmoment
vid belastning än den är byggd för. Det är sånt som bryter ner lager och lindningar.
I princip skall peak utström begränsas till 7amp oavsett belastning . Vid en backe där motorn
inte orkar hålla upp sitt RPM och sjunker ner i fart skall PWM:n moduleras ner så att inte
motorströmmen går över 7amp för att kompensera. Om inte kan saker och ting gå galet.
Kanske din motor klarar av 1500W ett tag eller också är den billig nog och kan ersättas med jämna mellanrum...
På 48V så skall motorn endast matas med ca 5,2amp, dvs 6-7amp max för 250W.
Om man inte begränsar kontrollerns "utström" så utvecklar motorn långt högre vridmoment
vid belastning än den är byggd för. Det är sånt som bryter ner lager och lindningar.
I princip skall peak utström begränsas till 7amp oavsett belastning . Vid en backe där motorn
inte orkar hålla upp sitt RPM och sjunker ner i fart skall PWM:n moduleras ner så att inte
motorströmmen går över 7amp för att kompensera. Om inte kan saker och ting gå galet.
Kanske din motor klarar av 1500W ett tag eller också är den billig nog och kan ersättas med jämna mellanrum...

Re: hygrens elcykel
Motorn är specad till 500W, inte 250. Men kontrollern är bara specad till 450W. Båda dessa siffror är kontinuerligt användande, inte momentant. Jag skulle tro att kontrollern låter högre strömmar passera tills temperaturen stiger. Det blir nog att begränsa strömmen genom att mäta den med exempelvis en cycle analyst eller liknande.
Vore kul att öka effekten senare, en ny kontroller kostar ju inte mkt, men då kommer problemet att batteriet bara hanterar 15A kontinuerligt (30A momentant).
Vore kul att öka effekten senare, en ny kontroller kostar ju inte mkt, men då kommer problemet att batteriet bara hanterar 15A kontinuerligt (30A momentant).
Re: hygrens elcykel
Coolt med en 500W motor i så pass liten och nätt tappning.
Vad jag kan se så verkar storlek, form & vikt matcha andra tillverkares 250 wattare.
Undra vad fasresistansen är på denna motor, dvs hur många milliohm?
Samt tomgångsströmmen vid full spänning och ingen belastning.
Om du har dessa siffror kan jag beräkna verkningsgradskurvan med stor exakthet.
Fasresistansen tar du noggrannast fram genom att lägga på 1 amp strömbegränsat
rakt igenom en av motorns faser via ett labbaggregat med strömjustering.
Sedan mäter du spänningsfallet över fasen med en bra digital multimeter.
Antalet millivolt = milliohm, dvs 200mV = 200mOhm
Vad jag kan se så verkar storlek, form & vikt matcha andra tillverkares 250 wattare.
Undra vad fasresistansen är på denna motor, dvs hur många milliohm?
Samt tomgångsströmmen vid full spänning och ingen belastning.
Om du har dessa siffror kan jag beräkna verkningsgradskurvan med stor exakthet.
Fasresistansen tar du noggrannast fram genom att lägga på 1 amp strömbegränsat
rakt igenom en av motorns faser via ett labbaggregat med strömjustering.
Sedan mäter du spänningsfallet över fasen med en bra digital multimeter.
Antalet millivolt = milliohm, dvs 200mV = 200mOhm
Re: hygrens elcykel
Förmodligen är det en växlad motor, planetväxel med frihjul i navet. Frihjulet gör att man inte behöver dra runt motorn när man bara trampar.
Letade info och hittade detta. Verkar som att fler fått missljud.
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... =2&t=40973
Letade info och hittade detta. Verkar som att fler fått missljud.
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... =2&t=40973
Re: hygrens elcykel
Ej maxfart, bara lite testkörning. Kablar och styrbox är inte uppsnyggat ännu, blir nog en lite ramväska.
På plan mark toppar den cirka 43 km/h.
På plan mark toppar den cirka 43 km/h.
Re: hygrens elcykel
Vid lägre hastigheter (gångfart eller strax över) så skramlar den och låter inte bra alls. Ju närmre toppfart man kommer desto bättre låter den. Vid toppfart låter den rent och bra (förvånande tyst).
Alltiallo, detta är ett bra kit att köpa men räkna inte med att den själv tar sig upp för branta backar, där får du hjälpa till. Men på all vanlig körning på någorlunda plan mark är den helt underbar! Så skönt att bara glida förbi alla andra cyklister.
Om du inte känner behovet av att cykeln ska gå i över 40 km/h utan är nöjd med kanske 20-25 så skulle jag välja en motor med lägre rpm (lite beroende på vad du har för däckstorlek, jag har 28"), då orkar den mycket bättre i backarna.
Alltiallo, detta är ett bra kit att köpa men räkna inte med att den själv tar sig upp för branta backar, där får du hjälpa till. Men på all vanlig körning på någorlunda plan mark är den helt underbar! Så skönt att bara glida förbi alla andra cyklister.
Om du inte känner behovet av att cykeln ska gå i över 40 km/h utan är nöjd med kanske 20-25 så skulle jag välja en motor med lägre rpm (lite beroende på vad du har för däckstorlek, jag har 28"), då orkar den mycket bättre i backarna.