Vad är det billigaste etsmedlet?

tubis

Re: Vad är det billigaste etsmedlet?

Inlägg av tubis »

danei....läste raden igen och såg att jag nog missförstod det du skrev. Du menade väl att den som missuppfattat mig kunde bli sur för att den inte begrep mig...jaja nog om det. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej det var inte det jag menade heller. :wink:

Skriver jag så luddigt?
tubis

Inlägg av tubis »

Det är nog jag som är lite trög bara danei. Inget att bry sig om. Jag tar på mig det, haha. :)
tubis

Inlägg av tubis »

Vad för material kan ta skada av väteperoxid saltsyrablandningen. Jag skulle gärna ha ett agregat som etsar åt mig. Skvalpa i plaslåda har jag gjort till leda och låter numera ett en etstank göra jobbet. Men man måste ju ha något som cirkulerar lösningen och jag har ingen aning om den luftpump som nu gör det tål någon annan blandning än ELFApulver.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Läs igenom länkarna i min tråd här. Köp t. ex någon "syresten" via ebay.
Antar du har någon vanlig extern akvariepump med akvarieslang nu? Billigast möjligast luftsystem och plexiglas t. ex från biltema funkar fint annars.
Där finns vissa plaster som tydligen kan/tar skada av det här, men folk använder tydligen spagetti-burkar osv.
tubis

Inlägg av tubis »

Köpte en billig tank från kjell o co för ett par år sedan. Det är en nog en akvariepump. Den heter oxyboost och pumpar luft genom plastslang till en fyrkantig avlång blå porös sten som det bubblar en massa bubblor från. Fungerar jättebra med elfapulver men jag tycker det kostar väldigt mycket att fylla upp den med etslösning och för att garantera snabb etsning vill man ju inte köra för många kort i samma lösning. Därav vill jag ha något billigare och även som man slipper värma upp. Snabbt smidigt billigt ska det vara. Det tar en stund innan tanken blir varm. Visserligen kan man förvärma i micron eller något men det blir ännu ett moment att söla med. Förr när jag skvalpade i skål så micrade jag etslösningen för att den skulle bli varm. Det är så jädra tråkigt att sitta och vicka på skålen i 10 minuter bara.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Mm, smidigare och betydligt mer kostnadseffektivt blir det åtminstone, då du slipper punga ut samt göra dig av med kemikalierna. Snabbt går det om du fräschar upp badet till den där galenvetenskapsman/absintgröna färgen med luft alt. väteperoxid och ev. saltsyra när du etsat ett tag. Antar det kan bli lite väl aggressivt med om man inte ser upp.

Den där etchtanken funkar säkert bra med CuCl, så pass försåtliga kan väl kjelle/elfa ändå inte va som att se till att det enbart funkar med deras pulver. :badgrin:
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

jag hade inte.bubblat luft genom en saltsyra/väteperoxidblandning , ialla fall inte i ett rum inomhus med.tanke på HCl ångorna.
tubis

Inlägg av tubis »

Lugnt, jag har balkong bara det inte blir tätt nog med gas så det smäller till om grannarnas cigaretter :P
tubis

Inlägg av tubis »

Annars borde man ju kunna sätta en liten motordriven visp ner i badet som cirkulerar med.................Men alla ni som använder väteperoxid saltsyra.....sitter ni alltså och vaggar plastskål till varje kort för hand?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Drinkmixer?

Från länken ovan "Nylon screws disappear in a couple of days" ;)
tubis

Inlägg av tubis »

blueint......varför inte rada upp alla korten i diskmaskinen. :bravo:
JonasE

Inlägg av JonasE »

Haha! När jag körde saltsyra/väteperoxid för många år sen behövde jag minsann inte sitta och skvalpa... Blanda, i med kortet och 30-60s senare var det klart. När korten var klara brukade jag lägga i en spik för att blandningen skulle bli lite mindre aggresiv om man skulle komma åt den när man städade efter sig. Det nästan kokade i glasslådan jag använde. Hu. Men effektivt var det. Och korten blev fina. 8)
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

JonasE man kan ju lyxa till det med att spä ut de med vatten. Jag har för liggandes i garaget med mammas gamla sollampa. Bästa kittet. Bortskänkes till bättre behövande :)
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Använder man saltsyra så ska man komma ihåg hur jäkla korrosivt det är o att det har högt "ångtryck", Bara ångorna kan få det mesta i rummet att rosta ihop med lite luftfuktighet.

Man använder saltsyra i sk "dampbox" vid gammaldags blåneringar. En metod är att ett par droppar i en kapsyl ställs in under en kort stund i boxen. Sedan får ångorna ihop med fuktigheten snabbrosta stålet som sedan kokas o kratsas.

Jag hade en kökskniv som fått rostfläckar. Doppade bladet i saltsyra under ett par sekunder. Sedan sköljde jag o diskade i säkert 5 minuter för att bli av med syrarester. Ångor måste ha letat sig in under handtaget. Ett par dagar hade alla knivar i lådan rostfläckar. Blev att beta av alla med fosforsyra istället.

När jag gick el-tele så etsade vi i väteperoxid och fosforsyra. Det gick fort som satan det också om man inte spädde så mycket. Med konc väteperoxid är ju inte helt enkelt att få tag på idag. Vet inte hur det är med fosforsyran.
Skriv svar