DAC med DIR9001/PCM5102 och TOSLINK samt COAXIAL ingång

Berätta om dina pågående projekt.
Mcz

Re: DAC med DIR9001/PCM5102 och TOSLINK samt COAXIAL ingång

Inlägg av Mcz »

Har uppdaterat schemat igen efter input och lagt in ett riktigt kontaktdon för I2S signalerna, se nedan. Har även påbörjat layouten, räknar med att ha den färdig i helgen.
Bild

MVH Martin
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om tanken med I2S-anslutningarna är att kunna korsbefrukta kortet med det som ToPNoTCH skriver om så är det kanske bra att cadda in plats för två kontakter bredvid varandra och kretskortsbanor som kan kapas sönder (eller sånadär lödmojänger som består av två halvcirkelformade paddar invid varandra avsedda att lödas på en brygga över), så att du kan köra som du ritat först, och om senare vill kunna mata in I2S från något annat så kan du ta bort lödbubblorna / skära banorna och använda kontakterna som ut+in.

(Annars kan du ju cadda in plats för att växla ingångar. 74xx157, Quad 2-Input Multiplexer, kan kanske vara en bra idé).

Eller fick jag det som ToPNoTCH skriver om bakfoten? D.v.s. var tanken att ta ut I2S från den här trådens projekt över till det bygge ToPNoTCH skriver om?

OBS att mitt inlägg är av typen "låta det bästa bli det godas fiende" :wink:
Mcz

Inlägg av Mcz »

MiaM:

Alternativt låter man bara bli att montera IC2, är så jag tänkt. :)

MVH Martin
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha!

Det funkar ju fint om man vill ha två separata varianter eller nåt sånt.

Jag blir nästan lite sugen på att bygga en sånhär DAC själv (fast min arschlet-ur-vagnen-faktor att faktiskt göra nåt är nog alldeles för låg), då skulle jag nog fixa in växling av signalerna, kanske till och med fler än två I2S-källor. (Säg t.ex. I2S från SPDIF, från USB-ljudkrets, via extern kabel till t.ex. internt PC-ljudkort (som väl "datorprestandamässigt" ofta är bättre än externa?), via extern kabel till annan elektronik (kommer iofs inte på nåt direkt intressant som inte åxå har spdif).
Mcz

Inlägg av Mcz »

Nu är layouten färdig, se nedan. Några kommentarer?

Silkscreen:
Bild

Copper Top:
Bild

Copper Bottom:
Bild

MVH Martin
Mcz

Inlägg av Mcz »

Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Najs!

Vad är det för trafo du kör till Coaxen?
Mcz

Inlägg av Mcz »

Mcz

Inlägg av Mcz »

Fick PCBer och alla komponenter igår, så ska börja montera korten så smått. Är grymt imponerad utav kvalitén på PCBerna för de pengarna, så kan varmt rekommendera http://iteadstudio.com/ till andra som vill göra egna kretskort. :)

PCB, botten och topp:
Bild

MVH Martin
Mcz

Inlägg av Mcz »

Kortet är nu färdigbestyckat och det fungerade direkt! :D Bara testat med coaxial ingång än så länge, men var den jag var mest orolig över. :)

Bestyckat kretskort:
Bild

MVH Martin
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Och nu till kärnfrågan...

Hur låter det ??

Jag måste säga att jag är jäkligt nöjd med mitt resultat, även om det skiljer sig då jag kör med DSD1792A.

Att jag valde den var mest att jag ville ha DSD möjligheten och själv ha koll på I/V konverteringen.
Just nu har jag en OP-amp baserad, men skall även prova med en diskret koppling (strömspegel enlig. CEN/SEN designen tror jag).

Mycket att göra nu så XMOS har fåt lega på is. (Har dessutom varit slut på lager ett tag).
Men här kommer en teaser.
Claudia-board2.png
Måste hitta någon passande 1V regulator och felkontrollera designen lite till, innan PCB beställning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mcz

Inlägg av Mcz »

ToPNoTCH:

Det första kortet gick direkt till en kompis, så fick aldrig testat det mer än att det fungerade. Han blev iaf väldigt nöjd.. :wink:

Men byggde ihop ett kort till och körde lite tester på det idag, innan jag tar hem och lyssnar på det ikväll.

Termiskt test med 15.5VDC in (12VDC/1.2A väggbula):
BildBild

Som synes blir bara regulatorn och dess kylplan varmt, vilket var ganska givet med den höga inspänningen. Men regulatorn är klassad till 125°C så med 62°C finns där gott om marginal, så känner mig inte orolig att montera den i dess slutna chassi eller att ge den ännu högre inspänning (20VDC är max för regulatorn). :)

Har även börjat skissa på en USB->S/PDIF+I2S DAC med PCM2706, hoppas på att få den färdig i sommar.

MVH Martin
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Vad är det för Flir du använt? Snyggt kort annars! :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kanske idé att lägga nån fjädrande kylmojäng mellan kortet (där regulatorn sitter) och lådan, med värmeledande gojs?
Mcz

Inlägg av Mcz »

kankki:

Det är en Flir InfraCam - http://www.flir.com/uploadedfiles/therm ... trical.pdf Och tack! :)

MiaM:

Är så gott om marginal så tror faktiskt jag kommer låta bli. Dessutom tog jag bara första bästa väggbula som jag hittade på jobb, så kommer nog köpa en annan som lämnar 5-6V och runt 100mA så försvinner problemet helt. :)

MVH Martin
Skriv svar