Internet Explorers dagar är räknade? :)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Muppis

Re: Internet Explorers dagar är räknade? :)

Inlägg av Muppis »

Idag tycker jag att Firefox och IE åstadkommer lika mycket huvudvärk för webbdesigners och andra programmerare. Jag själv föredrar Opera som webbläsare men har bytt till Chrome för att den fungerar såpass mycket bättre ute på internet. Plus att Chrome drar bråkdelen så mycket RAM mot vad Opera gör. Däremot har Opera bättre webbutvecklarverktyg än Chrome.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Problemet med IE var att den en gång var en ganska bra webbläsare, men sedan satte Microsoft igång och "Integrerade" den med sina övriga produkter. Syftet var naturligtvis gott eftersom Microsoft ingalunda är betjänt av något monopol. Man bryr sig egentligen inte alls om marknadsandelar eller vinst, utan har alltid användarens väl och ve i främsta rummet. Dvs man agerar som vilket storföretag som helst :)

Resultatet blev en spaghetti av funktioner och tillägg som hade ganska litet att göra med webbläsning. Samtidigt skaffade man sig monopol genom att leverera webbläsaren förinstallerad. Hela upplägget var en dröm för alla illvilliga hackers som enkelt kunde utnyttja de bakdörrar som MS lagt in.

Dock fungerade inte det som MS tänkt. De låste inte bara in användarna till IE, utan dessutom till IE version 6. Det finns fortfarande mängder av system där ute som enbart fungerar med IE6, en webbläsare som MS själva vill utrota.

Samtidigt blev MS omsprungna av mera agila utvecklare, FireFox, Chrome, Opera etc. Nu när situationen normaiserats, dvs det finns igen verklig konkurrens så kan vi hoppas på litet innovation från MS. De kan vara innovativa, men bara under press.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Har tillgång till statistik för en liten site med ganska tekniskt intresserad publik, ca 20 000 besökare per månad.
IE tappar mer och mer mark där och ligger nu under 10%, omsprunget av Chrome, Firefox och Safari. Ganska intressant utveckling.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, det stämmer med vad jag ser. Dvs att där målgruppen är IT-folk ligger IE ganska lågt. Dvs kunniga människor som är medvetna om alternativen väljer oftast något annat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det där är ärligt talat fullständigt skitsnack, FF, Opera, Chrome är varken bättre eller sämre än IE, möjligtvis med untantaget för FF som krachar ideligen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tycker du... :) För mig kraschar FF aldrig. Mest använder jag dock Opera som är betydligt mera lättanvänd och snabbare än IE.

Dessutom ligger IE alltid högre än konkurrenterna i SecurityFocus lista äver säkerhetshål.
Nerre

Inlägg av Nerre »

De kraschar jag upplever med FF är inga totalkraschar utan det är oftast nån plugin (Flash eller Acrobat). Och det är normalt bara att ladda om fliken, övriga fönster behålls intakta.

Men jag får väl erkänna att jag inte kört nån IE nyare än 7. Jag har hört att de nyaste versionerna blivit betydligt bättre än tidigare. Men jag har inga planer på att byta tillbaka eftersom jag på sikt planerar att gå över till Linux (idag kör jag Windows främst för videostödet i Live Messenger, ett fåtal spel och att jag är lite för van vid Office 2003 för att vilja släppa det helt).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

De nyare versionerna av Ie är bättre ja. Speciellt om man jämför med sjuan som var en totalkatastrof.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Det står en del bl.a. om IE här:
http://en.windows7sins.org/
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Inte den mest balanserade sidan dock :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

AndersG skrev:Problemet med IE var att den en gång var en ganska bra webbläsare,
Netscape klarade det som behövdes, IE vart ett ihopklistrat lapptäcke i starten med syfte att krossa Netscape.
AndersG skrev:men sedan satte Microsoft igång och "Integrerade" den med sina övriga produkter. Syftet var naturligtvis gott eftersom Microsoft ingalunda är betjänt av något monopol.
Integrationen syftade till att låsa fast användarna till en tillverkare, Microsoft. Vilket är helt i linje med huvudsyftet dra in pengar utan hänsyn vare sig till andra eller framtiden.
AndersG skrev:Man bryr sig egentligen inte alls om marknadsandelar eller vinst, utan har alltid användarens väl och ve i främsta rummet. Dvs man agerar som vilket storföretag som helst :)
Man har vinsten som syfte, och i andra hand marknadsdominans. Användarna är irrelevanta ur den synpunkten.
AndersG skrev:Resultatet blev en spaghetti av funktioner och tillägg som hade ganska litet att göra med webbläsning.
Så blir det alltför ofta från Microsoft.
AndersG skrev:Samtidigt skaffade man sig monopol genom att leverera webbläsaren förinstallerad.
Vilket EU bötfällde de för och tvingade fram en desintegration. Dessvärre är det just denna del som fått många IT-chefer att påtvinga de som jobbar i verksamheten att dras med denna fotboja.
AndersG skrev:Hela upplägget var en dröm för alla illvilliga hackers som enkelt kunde utnyttja de bakdörrar som MS lagt in.
De smetade honung runt myrstacken och hoppades ingen skulle ta för sig..
AndersG skrev:Dock fungerade inte det som MS tänkt. De låste inte bara in användarna till IE, utan dessutom till IE version 6. Det finns fortfarande mängder av system där ute som enbart fungerar med IE6, en webbläsare som MS själva vill utrota.

Samtidigt blev MS omsprungna av mera agila utvecklare, FireFox, Chrome, Opera etc. Nu när situationen normaliserats, dvs det finns igen verklig konkurrens så kan vi hoppas på litet innovation från MS. De kan vara innovativa, men bara under press.
De sköt sig själva i integrationsfoten och konkurrenterna levererade konsekvensen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Min fina ironi gick oförmärkt förbi ;)

Jag håller dock med om att IE aldrig skulle konkurrerat ut NS om inte MS gett bort den gratis.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vad jag förstått så har microsoft gjort "punktinsatser" då man anställt/avdelat en mängd programmerare för att rycka upp IE, varvid den blivit bättre, sen har man kickat/flyttat dessa igen och så har IE legat och guppat..

Ett stort problem med IE har ju alltid varit att dom är sist med allt, hur länge dröjde det innan det kom flikar ? fungerande adblocklösningar ? Just flikarna är nog det som fått flest att byta från IE totalt sett skulle jag tro, och när man väl testat nåt annat vill man inte gå tillbaka då det egentligen inte finns några fördelar med IE förutom ett ytterst litet antal websajter med hjärndöda webdesigners som bara fungerar i IE.

..Dessa minskar ju dock i antal hela tiden i takt med att IE's marknadsandel sjunker hela tiden.

Själv använder jag IE till exakt två saker på windowsmaskiner, att ladda ner seamonkey på en nyinstallerad maskin, och att köra windows update :) ..tills ganska nyligen fick man även kolla husannonser i IE pga att en viss mäklare envisades med en elt trasig websajt, men efter att dom insett att dom faktiskt tappade en massa kunder (duuh..) genom detta så har dom numera lagat den, förhoppningsvis doppade dom deras inkompetenta idiot till webdesigner i tjära och fjädrar också. (eller så fick han kicken och började jobba på microsoft.. ett straff som troligen är värre.)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag gillade inte alls flikar i början, men nu har jag börjat vänja mig lite (men jag använder BÅDE flikar och fönster, nu har jag t.ex. tre fönster uppe (som jag kan växla mellan med Alt-TAB) och flera flikar i varje fönster (som jag avverkar en flik i sänder och sen stänger).

Men jag använder inte alls IE... Jag kör FF normalt och Chrome ibland (t.ex. om jag vill kunna vara inloggad på Google med två olika konton. (Jag har dels ett gammalt gmail-konto och dels har jag ju min egen domän hos Google, så t.ex. mitt Picasa-konto är den gamla Gmail-adressen (man verkar inte kunna bara flytta över kontot till den egna domänen utan måste i såna fall flytta innehållet manuellt))
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Prestandan i IE är ju förskräcklig jämfört med Chrome. Vissa sidor sänker min gamla laptop i IE medan de funkar hur bra som helst i Chrome.
Skriv svar