Problem med Fanuc 0t får inte in program och parameter strul

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ajden

Re: Problem med Fanuc 0t får inte in program och parameter s

Inlägg av ajden »

Vart? Finns det andra än Nc-jour här i närheten som håller på med Fanuc?
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ja, nu har ju "pflodin" själv svarat så detta inlägg kanske verkar onödigt men jag vill gärna också upplysa om att Peter inte alls är "ointresserad av att hjälpa till"! Jag har själv kontaktat honom för hjälp och fått mycket vänligt och kunnigt bemötande! Dock kan det nog vara så att om man är duktig på Fanuc så finns det väldigt många "kompisar" som behöver hjälp och man har svårt att hinna med allt.... Med lite tålamod så kanske det löser sig!?
Ncjour har jag också anlitat någon gång och även där fått snabb och proffsig hjälp (trots att jag bor längst nere i skåne... :wink: ). Bara lite info för den som kanske behöver hjälp....
Får man inget svar på mail så kan det kanske även kan va klokt att ringa!? Vet själv att det kan va svårt att hinna svara på alla mail även om man vill...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

ajden skrev:Vart? Finns det andra än Nc-jour här i närheten som håller på med Fanuc?
Det måste fattas någon pusselbit här.
Flodin på NC-jour har erbjudit sig att komma och sätta igång maskinen, mot betalning givetvis.
Vad är problemet?

Du kanske vill försöka själv till varje pris?
Det har jag full förståelse för.
Både intressant och lärorikt.
Men om så är fallet, kan du nog inte räkna med någon större hjälp från Flodin.

Har du kollat upp tipset du fick, att kolla över optionsparametrarna?

Som sagt, jag förstår inte riktigt vad det är som hakat upp sig med NC-jour?
Eller räknar du med att få svar på dina problem via mail?
ajden

Inlägg av ajden »

Oj missade att Peter själv svarade på förra sidan.
Om du nu är intresserad av att hjälpa mig så så blir jag jätte glad, var bara alla gånger jag pratade med dig i vintras som fick mig att tro att du inte var intresserad.
Jag klagar inte på dig, hade inte dom nämt dig som ett alternativ skulle jag aldrig ha nämt dig häller, utan försökte bara hitta någon som kunde hjälpa mig som var närmare än 50 mil ifrån mig.
Jag ber så hämskt mycket om ursäkt om du tagit illa vid dig, var aldrdig meningen det.

Det där med att konvertera till mach3 vill jag hällst slippa, speciellt när allt elektriskt facktiskt är helt som vid det här tillfället, hade det varit en brand i elskåpet då hade det varit en annan sak.

Jag brukar vara en sån som försöker lösa allt själv men i det här fallet har jag kört fast så då är det bara att konstatera att jag behöver hjälp.

Säter: var det att jag pratade med peter flera gånger i vintras och men det blev inget av det och då gjorde jag det felaktiga antagandet att han inte var intresserad, finns tyvärr sånna firmor som skiter i småkunderna och bara satsar på de stora. Och nu efter jag försökt en hel del själv igen utan några resultat blev det till att börja fråga. Så allt det här är ett missförstånd från min sida.
pflodin

Inlägg av pflodin »

OK, då drar vi ett streck här och glömmer det här tjafset.
----------------------------------------
glömt.

På din beskrivning låter det som om du har ett problem med att diagnos (plc) parametrarna inte är helt rätt inmatade, vilket gör att en del funktioner kanske inte fungerar som tänkt (exempelvis edit key mm).
Det låter som om du inte kan mata in alla diagnos parametrar, detta kan bero på antingen att det är parametrar som uppdaterar sig själva eller att diagnos sidan är i fel data format (det här är lite konstigt på fanuc 0, diag parametrarna kan vara i flera olika format, binär, bcd, hex mm, och man måste se till att den sidan man matar in på är i rätt format.

Får du fortfarande inte till det så får du ringa mig på torsdag när jag är tillbaka i stan så får vi lösa det, skulle förvåna mig om jag inte kan få fason på den.

/Peter
pflodin

Inlägg av pflodin »

Tänkte bara göra en snabb uppdatering av detta, problemet är nog löst nu, men det var faktiskt ganska knepigt att komma till rätta med. Så Ajden hade inte missat nått uppenbart utan faktiskt gjort allt rätt, sen att tillverkaren Harrison hade skrivit ett plc som gör att man måste ta till ett antal specialknep för att komma komma igång efter en totalrensning är ju inte lätt att veta, inte ens generalagenten visste hur proceduren var (den ende som visste hade slutat och flytt landet). Nåväl, maskinen verkar i alla fall kry nu.

/Peter
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:tumupp:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

pflodin skrev:tillverkaren Harrison hade skrivit ett plc som gör att man måste ta till ett antal specialknep för att komma komma igång efter en totalrensning är ju inte lätt att veta
Hur är det på 0t, är PLC'n helt integerad i styrsystemet?
pflodin

Inlägg av pflodin »

Svar ja, kan vara PMC L (integrerat på masterkortet) eller PMC M (extra kort i styrningen). Gäller a till c styrningar.

/peter
Skriv svar