Lambda-sond, info efterfrågas
En vanlig lambda sond har så snävt område så den blir mer eller mindre digital, mager <> fet.
En bredbandslambda har ett bättre register och man se mer exakt var man ligger i värde.
Så det är nog värt pengarna att köpa en bredbands om man vill ha en smidig reglering, och det är nog därför det finns så olika prisnivåer.
En bredbandslambda har ett bättre register och man se mer exakt var man ligger i värde.
Så det är nog värt pengarna att köpa en bredbands om man vill ha en smidig reglering, och det är nog därför det finns så olika prisnivåer.
Jag har i och för sig ingen koll på lambdasonder, men eftersom jag har jobbat med bla styrning av pannor (typ "värma medelstora städer"-storlek) så kan jag ju tipsa om att det är mycket svårt att få en miljömässigt OK förbränning om man har mindre än 2% O2 i rökgasen. Om man eldar stökiometriskt, dvs lambda=1 kommer man att släppa ut en oherrans massa oförbrända kolväten som dels ger en förlust av brännbart marerial, samt att det är allmänt ohälsosamt för alla som behöver andas in det.
Typiskt brukar man hamna på ungefär 3% O2 i rökgaserna, detta ger minimal värmeförlust genom rökgaserna, samtidigt som man kan vara rimligt säker på att större delen av det brännbara i bränslet har brunnit ut. Detta gäller som sagt för riktigt stora anläggningar med bra dimensionerade tilluftsystem, så för hemmapularen kan det mycket väl krävas ganska mycket högre syreöverskott i rökgasen.
Lycka till!
Typiskt brukar man hamna på ungefär 3% O2 i rökgaserna, detta ger minimal värmeförlust genom rökgaserna, samtidigt som man kan vara rimligt säker på att större delen av det brännbara i bränslet har brunnit ut. Detta gäller som sagt för riktigt stora anläggningar med bra dimensionerade tilluftsystem, så för hemmapularen kan det mycket väl krävas ganska mycket högre syreöverskott i rökgasen.
Lycka till!
Re: Lambda-sond, info efterfrågas
Väcker en gammal tråd till liv. Jag har länge funderat på att styra en panna efter lambavärde. Men de har kostat lite väl mycket för att leka med. Men som mycket annat har det dykt upp billigare prylar. Tror ni att ett sådant här kitt kan fungera?
https://www.amazon.se/Bredband-Controll ... 274cec6e26
https://www.amazon.se/Bredband-Controll ... 274cec6e26
Man behöver en bredbands-sensor - och den du länkar till ska vara det. Det finns dock en viss tvekan för mig i de data de anger.
OpelGT: Lite sent men projektet körte skitbra. Jag kopplade lambdan in på min pelletspanna o då jag utvecklade styrprogrammet til den pelletsbrännare jag hade i, fick jag testa mycket.
Det fungerade som en dröm - förutom när pannan var nära proppfull med aska.
Jag loggade såklart inställningarna och kunde se skillnaden när jag öppnade en ny pall.
Jag använde uteslutande en långsam stegning och reglerade doseringen och lät luften vara stabil.
Jag så även skillnaden på före o efter fläktrensning.
OpelGT: Lite sent men projektet körte skitbra. Jag kopplade lambdan in på min pelletspanna o då jag utvecklade styrprogrammet til den pelletsbrännare jag hade i, fick jag testa mycket.
Det fungerade som en dröm - förutom när pannan var nära proppfull med aska.
Jag loggade såklart inställningarna och kunde se skillnaden när jag öppnade en ny pall.
Jag använde uteslutande en långsam stegning och reglerade doseringen och lät luften vara stabil.
Jag så även skillnaden på före o efter fläktrensning.
Danei, du kan få samma pris härifrån, med fördelen att det är öppen mjukvara och antagligen mer etablerat än någon säljare på Amazon.
https://www.14point7.com/products/sigma ... ler-free-2
Icecap
Skulle man ha fördel av att använda sensorn för att styra luftspjällen i en vedkamin?
https://www.14point7.com/products/sigma ... ler-free-2
Icecap
Skulle man ha fördel av att använda sensorn för att styra luftspjällen i en vedkamin?
Det är säkert en bättre produkt, framför allt köper man inte grisen i säcken. Men efter som det inte följer med en sensor är den klart dyrare.
- Klas-Kenny
Danei: Går ju välja med eller utan sensorn. Med kostar 1087:- och utan kostar 502:-
har en bredbandslambda och shield från bylund automotive, med display visar den syrehalten i %...
det är i en motor lambda 1 gäller inte i en panna,
där är det svårare.
just att all luft som dras in i pannan inte kommer i närheten av flamman och därför bara passerar och kyler ner.
det är i en motor lambda 1 gäller inte i en panna,
där är det svårare.
just att all luft som dras in i pannan inte kommer i närheten av flamman och därför bara passerar och kyler ner.
Svårare är det inte. Man får helt enkelt reglera mot ett högre syreöverskott. Kanske även olika överskott i olika faser av eldningen. Jag kan tänka mig att det kan vara lämpligt att sikta något högre under uppstarten.
Precis, jag körde lambda på min pelletspanna. Exakta procentsatsen är inte viktig. Först ställer man in procenten för att få så bra förbränning som möjligt vad man kan se optiskt. Sedan kan man antingen mäta med en avgasmätare eller min föredragna metod var att mäta avgiven värme till vattnet eftersom jag hade flödesmätare och visste temperatur in och ut ur pannan.
Då hittade jag vilken procentsats lambdasonden skulle jobba mot för bäste verkningsgrad.
Då hittade jag vilken procentsats lambdasonden skulle jobba mot för bäste verkningsgrad.