Hjälp med display-lösning sökes!

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
diamondfish

Re: Hjälp med display-lösning sökes!

Inlägg av diamondfish »

Intressant Norberg! Vore väldigt intressant att bygga ett precis likadant system. Dels för att känna på tekniken och hur det fungerar i praktiken för mitt projekt, och dels för personligt intresse och skoj-faktor :)

All hjälp och kod du kan ge mig angående ditt projekt uppskattas enormt!
Bara för att få koll på saker, kan ditt system prata med en android-telefon/tablet?
Norberg
Kontakt:

Inlägg av Norberg »

diamondfish:
Slängde upp koden på github så du kan kolla den där finns både koden som kör på AVR plus en drivrutin till datorn, koden borde vara ganska självförklarande annars är det bara att fråga. Jag fixar till en README fil och lägger upp strax med en kort beskrivning över vilka pinnar på AVR:n som ska användas.

Har kört med BlueTerm på min android telefon, BlueTerm är en terminal emulator för uart över bluetooth. Då funkar det att skicka ren text, däremot så går det inte göra några mer avancerade saker.
Har haft funderingar på att skriva en andoid app för att kommunicera över bluetooth för ett annat projekt, men aldrig kommit igång med det. Jag funderade då på att köra android scripting och dess pythonbindingar ihop med dessa API:er http://code.google.com/p/android-script ... oothAccept
diamondfish

Inlägg av diamondfish »

Om du har tid och ork vore det toppen med en lista på alla komponenter och saker jag behöver för projektet förutom dom tre huvudkomponenterna. Är beredd att ge en liten reward via paypal eller liknande vid lyckat projekt :)
Det är väldigt tidsödande för mig som glad amatör att researcha hela internet för att veta vad jag behöver, så jag skulle verkligen uppskatta alla knuffar i rätt riktning jag kan få :)
Förmodligen är det inte så mycket mer än huvudkomponenterna jag behöver, men jag är ett stort frågetecken vad gäller experimentkort, resistorer och ev. andra komponenter som behövs.

Mvh Johan
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

adent skrev:Då kan du prata med både Android och PC. Dock inte med iphone eftersom den inte stödjer RS232 över blåtand.
Vad stödjer iPhone över bluetooth isåfall?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Inte SPP i alla fall.
Det är ju en bra standard, så Apple skulle knappast använda den.
Norberg
Kontakt:

Inlägg av Norberg »

diamondfish:
Är inte så mycket saker utöver de 3 huvudkomponenterna, men de jag använde var
- 5V spänningskälla, jag har använt mitt labbaggregat, men antingen USB eller 5V nätadapter funkar lika bra.
- LM317 för att få 3.3V till min bluetooth module, väljer du http://www.dealextreme.com/p/jy-mcu-ard ... 299?item=6 istället så kan du köra 5V rakt igenom och därmed slippa en extra komponent och du slipper också att använda en spänningsdelare ifrån 5V AVR UART till 3.3V UART Bluetooth module som jag var tvungen att använda.
- Resistorer för contrast och backlight på displayen, du får kolla lämpliga värde beronde på vilken du köper.
- 10 Pin IDC kontakt för AVR ISP programmering
- Litet smidigt experimentkort att löda allt på ex. http://www.electrokit.com/experimentkor ... inax.48657

Som avr programmerare använde jag denna usbasp@ebay)
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Norberg: Hehe, du tänker lika som jag :) *gilla* (Om DX blåtandsmodul och en tiny 2313)
Skriv svar