Open source eller gratis CAD program?
Re: Open source eller gratis CAD program?
Det gäller att fokusera på möjligheterna, inte på problemen Andax
.

Sant!
Kan man spara ritningar i dxf? För fräsjobb så är det intressant för beredning i cambam.
STL går visst att exportera till. Funkar det för 3D skrivare?

Kan man spara ritningar i dxf? För fräsjobb så är det intressant för beredning i cambam.
STL går visst att exportera till. Funkar det för 3D skrivare?
-
.stl är standard för 3dprinters eller iaf de med en Fri licens; reprap-baserade.
Se 'vad' länken i min signatur, rubbet är exporterat till just dito.
Se 'vad' länken i min signatur, rubbet är exporterat till just dito.
När jag hittar ett program eller får ett tips om ett program som jag tror skulle skapa mervärde för mig brukar jag inte fråga alla andra vad de tycker om detta program ifall det är gratis eller
det finns en demo. Jag laddar heklt sonika hem programmet och provar vilket mervärde det kan skapa för mig. Det gjorde jag med CAMBAM och med 20 gånger kvar på testlicensen konstareade jag att det inte uppfyller mitt behov.
Rubricerat program CoCreate PE har två begränsningar. Den ena är att man bara får ha 60 parts och den andra är att det inte går att exportera dxf. Trotts detta ger detta progammet mervärde i form av att det fungerar som ett otroligt snabbt och effektivt konstruktionsverktyg för mig. Man skulle kunna säga att jag använder programmet som ett effektivt skissverktyg för mekanikkonstruktion inom ramen för min hobby.
det finns en demo. Jag laddar heklt sonika hem programmet och provar vilket mervärde det kan skapa för mig. Det gjorde jag med CAMBAM och med 20 gånger kvar på testlicensen konstareade jag att det inte uppfyller mitt behov.
Rubricerat program CoCreate PE har två begränsningar. Den ena är att man bara får ha 60 parts och den andra är att det inte går att exportera dxf. Trotts detta ger detta progammet mervärde i form av att det fungerar som ett otroligt snabbt och effektivt konstruktionsverktyg för mig. Man skulle kunna säga att jag använder programmet som ett effektivt skissverktyg för mekanikkonstruktion inom ramen för min hobby.
Oavsett om ett program är gratis eller inte så kostar det tid att utvärdera, och då är det bättre om man får reda på vad begränsningarna ligger innan man spenderat allt för mycket tid.
Problemet är att de flesta har ingen virtuell miljö att prova i och alldeles för många program lämnar en massa skit kvar efter sig efter avinstallation.labmaster skrev:Jag laddar heklt sonika hem programmet och provar vilket mervärde det kan skapa för mig.
För 10-15 år sen så gjorde jag så, allt som verkade intressant laddade jag hem, testade, och avinstallerade om det inte var intressant. Problemet var att det blev så mycket skit kvar att datorn blev oanvändbar efter några månader. Numera installerar jag bara program som jag är tämligen säker på att jag kommer att vilja fortsätta använda. Då är det naturligt att man kollar om andra har erfarenhet av programmet innan. Om jag inte hittar nån alls som har erfarenhet av programmet brukar jag ofta strunta i att installera det, om det nu inte är något väldigt unikt program.
En CAD-programvara är väldigt unik i förhållande till generella programvaror och jag brukar börja med att läsa specifikationerna innan jag laddar hem en programvara för utvärdering. CAMBAM är en typisk sådan programvara som har varit i min PC och vänt tillbaka ut genom bakdörren.
Om CAD-program vore så unika så skulle det inte finnas flera dussin olika....:)
-
Nice one! Har du förresten kollat på FreeCAD då man kan använda python i det?LHelge skrev:Prövade openSCAD för ett tag sedan och jag måste säga att jag är grymt imponerad! Som programmerare gillar jag att man "kodar" sin modell och att man kan parametrisera den väldigt enkelt. Ytterligare en fördel är att man enkelt slänger in modellen i ett källkodshanteringsverkyg för versionshantering.
Nu inser jag att man knappast ersätter SolidWorks med detta men det är definitivt ett alternativ för enklare projekt.
Edit: Det blev inlägg 1000 för mig
Antar man kan även "scripta" grejer i solidworks?
danielpublic, du som verkar ha en del insikt i utvecklingen av FreeCAD. Har du något grovt hum om när Assembly-modulen blir klar?
I tråden du länkade till fanns det en del konstruktioner som såg ut som sammansatta delar, men tydligen är allt gjort som en enda del. Verkar som att man kan färglägga på de olika operationerna i samma del.

I tråden du länkade till fanns det en del konstruktioner som såg ut som sammansatta delar, men tydligen är allt gjort som en enda del. Verkar som att man kan färglägga på de olika operationerna i samma del.

-
Ärligt talat har jag ingen susning pga en rad av faktorer. Först och främst är det hela biten med FreeCADs versala F; dvs Fri mjukvara.
Det där är typ som Moore's lag eller än värre, dels börjar folk använda det och fler känner till det, sånt suger åt sig utvecklare. Speciellt en sådan här funktion.
Har för mig jag läste att en av de mer kända profilerna (10+cadanvändare...) inom forumet sa något i stilen med: "För fyra år sen när jag skaffa linux trodde jag att.. jaha inget CAD för mig inte innan jag avlider." och *tjoff* här sitter vi och diskuterar just det liksom. För så är det, freecad är sjukt lovande inte bara för någon extrem åt ena hållet eller så, utan för att det är till för alla.
Assembly-tjohejet rör större delar av mjukvaran skulle jag tro om jag inte minns helt fel, se .ref.
Har för mig den har en helt egen utvecklingsgren av freecad ochså pga just det.
Men vi behöver inte helt misströsta, även så här i skrivande stund (iaf vi noobs). Det går ju att mödosamt maka på grejer osv på det jobbiga sättet, dvs göra sketcher som inte placeras på en "pad'ad" yta utan manuellt, men sen finns Alignment verktyget. Men assembly-tjohejet är så mycket mer än det där med att flytta runt saker.
Fast till syvende och sist skulle jag inte förvåna mig om det dyker upp nåt i vinter, med tanke på vilket flås utvecklingen gått i hitintills.
p.s N.B, att det finns utvecklingsversioner att ladda ner och pröva här (windows). Hittar Ni buggar, regga Er och lägg fram saken på ett bra sätt så fixas det snabbare. Everybody happy. ds.
Det där är typ som Moore's lag eller än värre, dels börjar folk använda det och fler känner till det, sånt suger åt sig utvecklare. Speciellt en sådan här funktion.
Har för mig jag läste att en av de mer kända profilerna (10+cadanvändare...) inom forumet sa något i stilen med: "För fyra år sen när jag skaffa linux trodde jag att.. jaha inget CAD för mig inte innan jag avlider." och *tjoff* här sitter vi och diskuterar just det liksom. För så är det, freecad är sjukt lovande inte bara för någon extrem åt ena hållet eller så, utan för att det är till för alla.
Assembly-tjohejet rör större delar av mjukvaran skulle jag tro om jag inte minns helt fel, se .ref.
Har för mig den har en helt egen utvecklingsgren av freecad ochså pga just det.
Men vi behöver inte helt misströsta, även så här i skrivande stund (iaf vi noobs). Det går ju att mödosamt maka på grejer osv på det jobbiga sättet, dvs göra sketcher som inte placeras på en "pad'ad" yta utan manuellt, men sen finns Alignment verktyget. Men assembly-tjohejet är så mycket mer än det där med att flytta runt saker.
Fast till syvende och sist skulle jag inte förvåna mig om det dyker upp nåt i vinter, med tanke på vilket flås utvecklingen gått i hitintills.
p.s N.B, att det finns utvecklingsversioner att ladda ner och pröva här (windows). Hittar Ni buggar, regga Er och lägg fram saken på ett bra sätt så fixas det snabbare. Everybody happy. ds.
Någon som kan tipsa om någon gratis 2D-CAD där man modellerar med constraints och relations likt hur man gör sketches i SolidWorks?
Jag har prövat DraftSight som jag tycker var alldeles för likt det AutoCAD vi grejade med i gymnasiet för 10 år sedan. Mycket mer flexibelt att först ställa in constraints och sedan ange absoluta mått.
Jag har prövat DraftSight som jag tycker var alldeles för likt det AutoCAD vi grejade med i gymnasiet för 10 år sedan. Mycket mer flexibelt att först ställa in constraints och sedan ange absoluta mått.
-