Hastighetsmätare till bil, har en bunke frågor som vanligt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Hastighetsmätare till bil, har en bunke frågor som vanli

Inlägg av Glenn »

Mjae, moderna däck varierar inte så mycket i diameter vid olika däckstryck, ok, om det är alldeles för lite förstås, men det är knappast nån lätt konvertering, dessutom påverkar däcksslitaget mera.

..Sen är det ju däckets temperatur du behöver, inte yttertemperaturen.. halvjobbigt att fixa, om än inte omöjligt.
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

He he, härligt att tråden vaknade till liv igen (eller var det jag som efter en tids inaktivitet återkomm till forumer)
Har börjat haka på ABS signal spåret en hel del.
Men en grej som min hjärna har fått total kortslutning gällande är tjuvar på signalen.

Dvs sätta en strömtjuv (självklart väljer jag en löd + krympslang när det kommer till verkligheten sen)

Men låt oss säga att när kabeln går rakt från givaren och till abs-styrenheten levererar en puls på 5V en gång var 10:onde sekund (teroretiskt hastighet för enkelhetens skull)
Och man sätter en tjuv på denna kabel för att koppla på sin egen utrustning dvs att kabeln förgrenas imellan givaren och styrenheten.
Påverkas signalen abs-styrenheten uppfattar???

Det värsta är att jag vet att jag har kunnat detta på mina fem fingrar men kan för mitt liv inte minnas hur det låg till (var en stor del i felsökning när jag läste till bilmekaniker, menar måste man börja felsöka systemet så är steg 1, att inte generera fler felkoder när man felsöker, eller åtminstonde förstå vilka felkoder som genereras när man utför vissa grejer ur felsökningsyfte.

Nackdelen med moderna bilar helt klart. all den kunskapen om hur man mäter upp givare osv har man tappat då man blir bortskämd då man får felkoder för i stort alla möjliga fel i systemet....

Föresten det där ang att mäta luftrycket i däcken.
Är det så det görs? om inte hur görs det i verkligheten.
Har alldrig fattat hur det görs nämligen ;)
Men smidigt som fan att ha i bilen :)

Bugar och tackar än en gång för alla svar :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Såklart måste du ha en förstärkare mellan ABS-sensorn och din elektronik! Om inte annat så fö att isolera så att din elektronik inte slår ut sensorsignalen.

Och för att vara säker hade jag vald en instrumentförstärkare-koppling som inte belastar någon av ledningarna, bättre än så blir det inte.

Kuggkransen på min bil har 24 pulser/varv, det kan vara en referens för dig, det är alltså en del mer än 1 puls var 10:onde sekund som gäller.

Jag läste för nägra år sedan om ett företag som ville använda just ABS-signalen för att avläsa lufttryckskillnaden mellan hjulen, hade ett hjul lägre tryck ville pulserna bli fler och ha ett jitter - men abs. lufttryck gick inte att mäta, bara att ett (eller fler) hade dåligt med tryck.
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Ok (Undrar seriöst hur dom gör i dom bilarna där man kan se ringtrycket i displayen)
Jo pulser per varv det borde gå att få fram genom att räkna antalet kuggar på kransen så så långt är jag med ;)

När det blir dags för bromsmekaniken så skall jag leta upp en lämplig skrotbil och sno hela abs-systemet från den.
(slipper man tillverka så mycket delar själv)

Men det är ett annat ämne ;)

Att man behöver någon form av förstärkning i systemet trodde jag nästan med.
Men vad som hade varit mer användbart för mig är just hur signalen påverkas om man nu bara gör ett Y på kabeln imellan givare och styrenhet.

Retar mig till 100% att jag inte kom ihåg vad som händer i det skedet.

Lägger jag 2 grejer i serie så halverar jag spänningen, (förutsatt att det inte är batterier man seriekopplar)
men om jag paralellkopplar....
Något händer säkert men vad...

Spänningen bör ju bli opåverkad, men däremot så borde effekten halveras.
Dvs om signalen genererade 10watt innan så blir det väl 5w kvar då?
Förutsatt att den andra styrenheten har samma motstånd.
Känns som jag börjar närma mig en lösning men vette fan om den är korrekt. :humm:

Sen gör det ju inte saken bättre att det inte är en ren likspänning vi snackar heller...
Satan vad det retar mig att jag har glömt av allt det där, än värre är det att boken om fordonselektronik fick vi låna av skolan och därav kan man inte heller gå tillbaka och friska upp minnet :evil:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu fattar jag inget. Var det inte tala om från början att det redan fanns ett ABS-system som skulle donera signalerna?

Hursomhelst beror belastningen på impedansen på det extra system man tillför, alltså gäller denna delning bara vid impedanser som är lika. Sensorerna har ganska säkert en lägre utgångsimpedans än reglersystemets ingångsimpedans hel enkelt.

Och de sensorer som mäter absolut däcktemperatur brukar vara RFID-sensorer som meddelar sig till omvärlden via induktiv överföring och de har inget med ABS att göra!
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Finns inget system alls, inte ens en bil från början ;)
Bygger allt själv, eller ja X-antal donatorbilar får bistå med delar.

För att förklara lite mer vad det handlar om så kör jag en kort beskrivning om byggets gång genom tiderna.
1. försök att göra det enklelt för sig och köpa ett påbörjat projekt. (motor växellåda bakaxel, påbörjad framvagn och grundstommen till chassiet samt ram)
2. Rätta till föregåendes ägares missar in i det oändliga.
3.Konstatera att det är enklare att ta alla delarna och starta om, dvs göra ny ram kapa ner chassiet osv.
4. (där jag är nu) sätta sig ner börja rita på alla ingående system, hur allt är tänkt att fungera osv.
5. börja kapa ner befintligt bygge.
6. börja bygga.

Då jag redan konstaterat att jag kommer stjäla hela abs systemet från en annan bil för att slippa massa meck med styrenheter osv så utgår vi helt sonika från att det redan finns ett. Däremot vet jag ej hur detta abs-system kommer vara beskaffat i form av hur många pulser det ger per varv då jag ännu inte har valt ett ;)
Just nu är målet att hitta ett system med utbytbara kuggkransar (dvs att kuggkransen inte är gjuten i t.ex drivaxeln)
Som har både antispinn och en separat styrenhet. (detta indikerar att jag får leta ett litet tag innan jag hittar lämplig donator bil)
Men allt detta är egentligen off-topic då jag i denna tråd bara funderar på hur jag skall göra min hastighetsmätare ;)

Sen då det med lufttrycket.
Inget illa ment alls faktiskt icecap, nog fattade jag med att det inte kunde funka med abs efter förklaring.
Jag bara började fundera på hur man gjorde då jag vet att en del bilar har det.
Av rent tekniskt intresse så att säga då det är en grej jag alltid funderat över.

Jag lovar att lägga ut byggbeskrivning när allt är färdigt sedan ;)
Tyvär då jag bara är i planeringstadiet ännu så kommer det högst troligt ta sin lilla tid.

men kommer det gör det förr eller senare.

/// Emil
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Däcktrycksövervakning kallas TPMS, är en sändare i fälgen eller ventilen som sänder på 300-2400 MHz med batteribyte eller byte av hela givaren i samband med däcksbyte. Har funnits på lastbilar i drygt 10 år, kommer allt mer på personbilar. Indirekt avläsning, iTPMS, via ABS-givare förekommer på försök, där den mest lovande tekniken bygger på att avläsa avvikelser i däckets rotationshastighet under ett hjulvarv eftersom undertryck tenderar ge större oscillationer.

ABS-signalen från hjulen är vanligen en växelspänning som varierar i amplitud från 0 till någon volt beroende på rotationshastighet. Signalen förstärks och digitaliseras och återfinns på flera ställen i de flesta bilars styrsystem så det är bara att tappa av den färdig-förstärkta signalen om man behöver den till något men vet man inte vad man håller på med och lastar signalen på fel sätt så kan man naturligtvis sätta saker ur spel. Ett alternativ är annars att ta färdigberäknade hastigheten via CAN-bussen om man nu plockar hela signalhärvan från en inte alltför gammal bil.
ABS-systemets elektronik är ofta integrerat med övriga bil/motorstyrningen. ABS-signalen i min måttligt moderna bil används även för död räkning till originalmonterade navigatorn, hastighetsstyrning av ljudet på bilstereon, stänger av diffspärr när viss fart överskrids och är en del i stabiliseringssystemet där även gasreglage ingår. Det är inte helt lätt att separera ut enbart ABS. I ABS-styrningen ligger även inprogrammerat andra parametrar som är beroende av bil-typ och erfoderligt bromsfördelning/bromstryck för aktuella bromsarna, vilket kan vara värt att tänka på om man flyttar ett komplett ABS-system till en bil med andra dynamiska parametrar.

På mitt eget ABS-fria bilbygge (bygdes ca 1980) blev det en egen-konstruerad hastighetsmätare. 10 magneter på en adapter fastsatt på utgående växellådsaxels medbringare+lim+vulktejp samt två hall-givare då jag även ville ha koll på om bilen gick framåt eller bakåt och även styra trippmätare så den räknar åt rätt håll. Att det blev så många magneter beror på att jag vill ha jämn och exakt visning även i låg fart och dubbla hallgivare bidrog även här till att styra integratorns tidskonstant för jämnast möjliga hastighetsvisning även i gångfart. Placeringen av givaren på medbringaren var för att lätt kunna behålla denna även när kardan eller växellåda byttes. Trippmätaren, som även har lite matematiska funktioner såsom att kunna räkna ner till 0 och ge signal mha lysdiod, har sitt ursprung i två miniräknare med grön fluorescent display för bra synbarhet, hastighetsmätaren var ursprungligen en vanlig bilvarvräknare. Varvräknare har som till en regel 270 graders vridspole vilket ger mer lättavläst indikering än t.ex. billigare vridspolar som endast klarar 90 grader på samma yta och ofta har en betydligt sämre upphängning av vridspolen med ojämnare nål-rörelser som resultat. Nu var jag inte så intresserad av hastighetsmätare men bilprovningen krävde det och det var bättre att göra snyggt och driftsäkert från början.
Detta byggdes för länge sedan, när miniräknarna som offrades fick importeras från England för att få rimligt pris och elektronik för minne, displaystyrning och D/A byggdes med TTL-kretsar.
Skulle jag byggt något liknande i dag så hade nog valts LED-display för den info jag hellre läser som siffror än analogt, då LED är flexibla med bra ljus/kontrast, men med betydligt högre refresh-fart på drivningen än vanligt då bil som vibrerar i hög fart ger en sämre avläsbarhet. Även vid t.ex. 300 Hz refresh kan sådana displayer bli oläsbara i bil. Prova att skaka på klockradion i mörkret. Det blir en hel rad med halvägs överskrivna siffror.
Skulle som alternativ till analoga instrument möjligen kunna tänka mej oled-display. LCD-skärmar har både för och nackdelar. Det är billig teknik och kan ge flexibla instrument, dvs den kan själv välja att visa vattentemp om den bedömer det som kritiskt värde och instrumentering som anpassar sej efter nattkörning och är inte varvräknare eller hastighetsmätare intressanta är det bättra att stänga av för att kunna ge bättre uppmärksamhet till andra parametrar såsom omgivande trafiken eller överlagra en GPS-karta, framåtriktad ir-kamera eller något annat nyttigt. Ljuset på instrumentbrädan kan skifta från solsken till nattmörker så dagens rätt kontrast-begränsade LCD-skärm måste ner i ett eget schakt om man ska kunna lita på att synbarheten är tillfredställande under alla ljusförhållanden. Trots avskärmning är det ändå sämre avläsningsbarhet jämfört med t.ex. oled eller bildrörsskärm.
Vill man däremot satsa på något för tillfället lite HiTech-stuk, så hade jag strukit bort instrumenteringen helt och hållet. Även backspeglar som är farthämmande (alt. kostar dyrbart bränsle) kan utgå till förmån för yttre kameror. Alla givar-data ska naturligtvis finnas men de kunde sedan, vid behov, länkas trådlöst till glasögon av Google-modell inklusive virtuella manöverpaneler för bil och dess eventuella multimedia.
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Där fick man svar på tal i allfall ;)
Det är nästan så man börjar fundera på dit yrke kafeman ;)

Men jag nöjer mig med att få till en hastighetsmätare nu till en början, har funderat en del på att bara ha en stor display men elektronisk kunskap saknas ;)

Nu vet jag i allafall hur detta ringtrycksystem fungerar (fan pinsamt att alldrig kommit över detta som bilmekaniker)
Ang abs-systemet dom lite äldre bilarna jag har mekat med har i stort haft det separerat problemet är snarare ett hitta ett lämpligt.
Skrotade precis ner en audi 100tq men dels så var kabelhärvan i extremt dåligt skick sen så var kuggkransen gjuten i axlarna (därav gav jag upp den iden om att sno det systemet från just den bilen)
Jag vet inte om jag har nämnt det innan men inget i bygget är gjutet i sten.
Kommer jag inte över ett bra donator system jag kan plocka över rakt av kommer jag med hyfsat hög sannolikhet skrota tanken med abs tills vidare, däremot så är oddsen höga att jag får med mig kuggkrans och givare från en donatorbil så jag kan utnyttja abs-signaler till hastighetsmätaren.
T.ex få dom på köpet när jag skall ha tag i hjullager hubbar.

Sen att jag frågar efter information ang koppla det på ett befintlig abs-system (då jag i nuläget redan har riktat in mig på att sätta dit ett)
Beror ju på att då får jag information ang hur jag skall göra om mitt mål med systemet nås.
Kan man montera det på ett befintligt system så bör det ju bli enklare om jag använder mig av bara kuggkrans + givare.
Min logik kan vara svår att hänga med. specielt då jag ofta ändrar mig ang hur jag skall göra mina projekt ;)
sen har jag en äcklig förmåga att skriva som människan som skrev bibeln (dvs det som är skrivet kan tolkas på 100olika sätt)
Tror jag vid något tillfälle nämde att vi kan utgå från att det finns ett befintligt abs-system då jag vid detta tillfälle var 100% säker på att det skulle bli abs. nu är jag på 98% ;)

EDIT : Glömde att tacka för ett utmärkt och väldigt inspirerande svar kafeman ;)

Mvh Emil
Skriv svar