Programmeringseditor för Ubuntu

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
sodjan
EF Sponsor

Re: Programmeringseditor för Ubuntu

Inlägg av sodjan »

http://www.ultraedit.com/products/uex.html

Om du nu inte redan har alternativ så det räcker... :-)
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Det räcker med alternativ nu. Tackar! Jag hade ju lovat att kolla in dom förslag som kom och det är redan i mesta laget :roll:

Just nu är det bara en sajt i gammel-asp med ett hundratal filer i fem kataloger som behöver uppdateras lite.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det som är "ologiskt" med vi-varianter är väl just det här att man använder tangenter som normalt används till att skriva för att göra förflyttningar och liknande i filen? Man måste alltså växla mellan två lägen.

Det är väl det som är ologiskt, i ena läget betyder y "kopiera" och i det andra läget betyder det "skriv ett y".
Graj

Inlägg av Graj »

Du byter läge i de flesta editors när du genomför snabbkommandon det är bara det att de växlar tillbaka så fort som du släpper ctrl-knappen. I vi traditionen så måste du växla tillbaka manuellt till inmatningsläge.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Tangentborden såg lite annorlunda ut när Vi skrevs för 35 år sedan...

Bild
Graj

Inlägg av Graj »

Det spelar väll mindre roll för vi-lika editors än för övriga. Men jag gillar placeringen av ESC ;) På de tiden behövde man tydligen inte switcha ESC och capslock... Och piltangenterna är ju på sin vanliga plats! Fast jag föredrar nuvarnande placering av :
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

uemacs ..

Gillar editorn i Turbo-C. Men det finns kanske ingen bra klon..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Graj skrev:Du byter läge i de flesta editors när du genomför snabbkommandon det är bara det att de växlar tillbaka så fort som du släpper ctrl-knappen. I vi traditionen så måste du växla tillbaka manuellt till inmatningsläge.
Nej, man byter inte läge. Ctrl-A är ett annat ascii-värde än A (shift-A) eller a (utan shift).

Möjligen kan man säga att Meta är att byta läge, men ska jag t.ex. ta bort ett tecken i Emacs och skriva dit ett annat så trycker jag Ctrl-D B (för att skriva dit ett B).
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Kortkommandon är ju ett måste om man använder en editor mycket men är man sällananvändre så är menyer en bra hjälp. Jag, och många andra, har redan några uppsättningar snabbkommandon att hålla reda på. För många uppsättningar är inte kul.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Visserligen har du redan fått förslaget Geany men det är vad jag använder och det duger åt mig.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vim och Emacs är jättebra editorer, men jag instämmer i Lasps förslag från förra sidan - man utvecklar mycket mer effektivt med en riktig utvecklingsmiljö.

På TS beskrivning låter det som att tex refactoring är en viktig funktion.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Sublime editor är helt ok också.
Graj

Inlägg av Graj »

mrfrenzy skrev:Vim och Emacs är jättebra editorer, men jag instämmer i Lasps förslag från förra sidan - man utvecklar mycket mer effektivt med en riktig utvecklingsmiljö.

På TS beskrivning låter det som att tex refactoring är en viktig funktion.
I och för sig finns det plugg in för dylikt tror jag dock kanske lite (mycket?) primitiva om man är van vid eclipse och vs. För emacs finns det till och med någon kommersiellt plugin tror jag. Fast ärligt talat vet jag inte riktigt vad modern automatiserad refaktoring innebär nuförtiden...
För språk som python, bash, haskell, och även assembler har jag dock aldrig riktigt känt att ett ide bidrar med något. Eclipse pythonmode verkade ju knappt ens fungera sist jag försökte använda det (för att inte tala om scalapluginet) och upplevde inte att det bidrog med något som inte vilken editor som helst klarar (dock kan det ju vara bättre numera). För hemmaprogrammering där projekten har begränsad storlek och man kan koden tycker jag att man kommer långt med en editor med bra search/replace och fullt stöd för regular expression (vilket förvånande nog inte alla editors har).
Nu är jag ju bara en hobbyprogrammere men jag har inte fått intryck av att det (bortsett från java/c# kanske) finns någon konsensus att ide alltid är att föredra ens vid stora projekt. Tittar man på kernel-maillistorna får man ju intryck av att vim och emacs dominerar även bland de professionella av programmerarna trots att kodbasen är extrem, så jag antar att det till stor del är kulturberoende vad man använder.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om det är någorlunda standard (unix) OS så är det inte Ubuntu specifikt. Och ett redigeringsprogram som kan vara tänkbart är "mcedit".
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Du har inte sagt vilket språk det gäller så jag tänker tipsa om en för webbutveckling.
Den är byggd på gecko så den är inte jättesnabb, men det är den enda som jag hittat
som inte har problem att syntax-highlighta PHP, CSS, JS och HTML i samma fil.

Komodo Edit!
Skriv svar