LackRack (numera LackRackStack) Enterprise Edition

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: LackRack Enterprise Edition

Inlägg av Meduza »

Här kommer en bild till där man ser hela racket. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det var ju inte så snyggt med galvade beslag på ett svart bord så jag bestämde mig för att åtgärda det med hjälp av maskeringstejp och svart sprayfärg (ja det var enklare än att skruva loss dom... massor av skruvar...)

Här när jag fått på maskeringstejp:
IMG_20120325_185334.jpg
Och när jag sedan hade målat:
IMG_20120325_185717.jpg
Och sen monterade jag in KVM-kablaget, passar fint!
IMG_20120325_230232.jpg
MrIngelborn

Inlägg av MrIngelborn »

Du har ju en hel del luft som ska behöva blåsa igenom servrarna, framförallt när du har stackat flera direkt på varandra. Kan kanske bli ett problem med kablarna där bak då?
Du får kolla luftflödet när du återfått servrarna. Alternativt testa med några andra ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tänkte nog ta det när jag har återfått servrarna från Minigubben när han har confat klart, orkar inte åka och hämta hem fem andra servrar bara för att testa luftflödet... tror dock inte att det ska bli ett problem och märker jag att det verkar bli lite varmt så har jag lite idéer för att lösa det också involverande att bygga luftkanaler av skummad PVC-skiva :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevligt projekt!

Tips: Om burkarna ska monteras har utstickande ömtåliga grejer (knappar o.s.v.) så kan man skruva dem från andra sidan av benen, alltså bakifrån, så att de sitter försänkta ett par centimeter. Inte lika snyggt iofs.

För övrigt är det nog tveksamt att ha ett apparatintag för att driva två grendosor. Jag skulle rekomendera ett CEE-intag, typ sånthär:
http://www.jula.se/vaggintag-3-pol-16-a-230-v-400496

och lämplig sladd, t.ex. motorvärmarkabeln till förra bilen / strömkabeln till båten/husvagnen, eller köpa nåt:
http://www.jula.se/overgangskabel-schuk ... cee-403077

Jag är inte helt säker men skulle tro att man egentligen är tvungen att ha tvåpolig säkring på 10A för att få använda ett IEC/apparatsladdintag för att driva vanliga schukouttag/grendosor.

(Sen kan säkert nån besserwisser säga nåt om dragavlastning åxå... :wink: )
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

MiaM: Som på mitt LackRack då :)
Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

MiaM:

Jo jag kan nog hålla med om att det inte är 100% korrekt att köra två grendosor från ett 10A apparatintag... men den här gången är det vad det blev, ser heller ingen större risk med det då allt kommer vara fast monterat i racket och kommer dra klart under 10A :)
(det kan dock hända att det blir utbytt i framtiden, då blir det däremot troligtvis inte CEE utan mer troligt Powercon: http://www.neutrik.com/en/audio/powerco ... /powercon/ )

Dragavlastning finns faktiskt inne i dosan medelst buntband runt skruv.

Visst har servrarna lite som sticker ut ett par cm (små plåtvinklar, är ju bara 1U-servrar som ska sitta i racket) men jag tänkte nog montera dom på fronten oavsett.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Varför skulle det inte vara OK att köra två grenuttag till ett vanligt apparatintag?
Det är väl inte värre än att koppla in två grenuttag i ett annat grenuttag (som är specat till 10A), eller två i samma dubbla vägguttag?
10A-säkringen som ligger till det vägguttag löser väl precis lika mycket ändå, så någon risk för överbelastning i apparatintaget är det ju ej.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det som kan hända är att vägguttaget kan vara säkrat till 13A och att sakerna i grenuttagen drar 13A medans apparatsladd och apparatintagen bara är speccade till 10A.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det kan väl hända med vilket grenuttag/förlängningskabel/apparat som helst?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Formellt sett får man väl inte ansluta flera grenuttag efter varandra? (Det brukar stå i bruksanvisningen att man inte får.)

Men vad jag vet finns det inget som säger att man inte får ansluta två grenuttag till varsin brunn i samma vägguttag.

Men problemet med att uttaget är avsäkrat med 13 A får man ju även om man bara ansluter ETT grenuttag? Om grejerna som är anslutna till grenuttaget drar 13 A och grenuttaget är specat för 10 A.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tillexempel dessa grenuttag är speccade för 16A/styck, men det du säger borde ju stämma även med grenuttag speccade för 10A...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Bygget fortgår och det kommer komma upp bilder snart, har bara inte hunnit lägga upp dom :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hmm... vad är det som händer här...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Klas-Kenny skrev:Varför skulle det inte vara OK att köra två grenuttag till ett vanligt apparatintag?
Det är väl inte värre än att koppla in två grenuttag i ett annat grenuttag (som är specat till 10A), eller två i samma dubbla vägguttag?
10A-säkringen som ligger till det vägguttag löser väl precis lika mycket ändå, så någon risk för överbelastning i apparatintaget är det ju ej.
Egentligen en bra poäng, skarvsladdar och förgreningar med bara 1,0mm2 ledararea är ju okej att använda...

Det jag annars tänkte på är att apparatkontakterna idag är godkända för 10A och förr 6A medan de vanliga schuko-elkontakterna idag är godkända för 16A och förr 10A, d.v.s. de är och har alltid varit godkända för "ett steg större säkring" än apparatkontakterna.

Jag tror det här är lite av en gråzon. Jämför med att göra adaptrar med lampkontakthane och vanlig schuko-hona, då kan man överbelasta lampkontakterna som bara är specade för 6A trots att de får avsäkras 10A (eftersom man inte får ha en "lampa" som kan dra mer än 6A). En sån adapter för att ansluta "vanliga" saker i lamputtag bör egentligen ha platt eurohona (som man bara får köra 2.5A i). Jämför också att det INTE finns några grenadaptrar som har eurohane! Även om det är eurouttag och det alltså inte behövs jord och är okej att ansluta i jordat uttag så är det alltid en grövre stickkontakt med de större 4.8mm-stiften.

Meduza: sista bilden: jag gissar att det behövs plats för fler burkar så att nån burk blir skruvad bakifrån under undre hyllplanet? :)
Skriv svar