Frågor gällande Eagle

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Frågor gällande Eagle

Inlägg av hanzibal »

Tack för utförligt svar.
Autoroutern klarar i mitt fall av dryga 50% - skall man vara nöjd med det?
Det som ställer till det mest för mig är att placeringen av komponenter blir väldigt annorlunda jämfört med schemat, inte konstigt då att det blir svårroutat när t.ex. alla motstånd hamnar bredvid varandra överst på kortet.
Behöver ha ett jordplan på undersidan, det borde förenkla routing eftersom man då alltid kan få jord med en enkel via. Skall testa detta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

placeringen av komponenter blir väldigt annorlunda jämfört med schemat
Öh, vad är problemet, schemat ritar man ju så det blir lättläst och förståeligt, totalt utan hänsyn till komponenternas kapsel, storlek och placering.
Nu vet inte jag om Eagle stöder flera schemasidor och hierarkisk konstruktion, men de schemor jag ritar brukar bli 5-10 A3-sidor, just för att det skall bli lättläst. Dock använder jag inte Eagle.

I Layouten så anpassar man naturligtvis komponenterna efter den faktiska ledningsdragningen och ofta i funktionsblock, dvs Analoga delar för sig, nätdelar/strömförsörjning för sig och digitala delar för sig.
Naturligtvis finns det fysiska krav som begränsar detta, typ kontaktdon, kylare mm.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

hanzibal: Det finns ingen automatplaceringsfunktion i Eagle - du får flytta runt komponenterna på kortet själv så att det blir lättare att routa.
Flytta komponenter, vända och vrida på dem, routa några ledare, flytta komponenter igen, routa, ändra ...
Att designa snygga kretskort är en konst.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

TomasL skrev:...schemat ritar man ju så det blir lättläst och förståeligt, totalt utan hänsyn till komponenternas kapsel, storlek och placering.
Det förstår jag men sedan trodde jag ändå att komponenter i visst mån placerades ut beroende på sin plats i schemat. Så icke alltså i enlighet med vad även "calmar" skriver. Jag får alltså fösöka mig lära den ädla konsten...
sneaky

Inlägg av sneaky »

Ett alternativ till den inbyggda routern är http://www.freerouting.net/ . Den är lite bättre tycker jag, klarar av sådant som den inbyggda kräks över.

Själv gör jag så enkla kort att jag oftast routar själv. Ibland kör jag en autoroute för att få lite idéer när jag kör fast.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag tror mig nu delvis har lärt mig konsten att trassla ut och flytta komponenter så att autoroutern kan göra sitt jobb. Nu fixar den faktiskt 100% :D

En dum fråga: Om jag t.ex. lägger in en hålmonterad DIP-40 sockel, vanlig resistor eller elektrolyt-konding, så fattar väl Eagle att dessa är "through hole" och skall lödas på undersidan?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Både ja och nej, beror ju på vilken sida du 'monterar' komponenterna på!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag lägger ut alla komponenter i "top layer". Hoppas att du inte menar att jag skall lägga dem i "bottom layer" för att löda dem från undersidan?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja top layer är det 'normala' men inget hindrar dig att montera på lödsidan dvs att du löder på top layer.
Kör på du bara med top layer så blir det som du vill ha det. Ville bara påpeka att det är fritt att montera även på den normala 'lödsidan' om behovet finns.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ok, ett tag trodde jag att jag skulle få göra om allt från början, puh :)

Funderar på att kanske flytta en del komponenter till undersidan. Vet du om man sparar mycket plats på det och om det blir lättare att routa?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja se det kan nog bara du själv svara på, 'vi' vet inget om vad du håller på med så det är nog omöjligt för oss att svara på eller hur?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tja, jag har funderat lite själv (bra va?) och eftersom det mest är smd så sparar jag både plats och routing blir enklare. Tänkte förlägga samtliga analoga delar på undersidan. Har jordplan på båda sidor.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Förresten, ville bara dubbelkolla en sak: Visst är det väl "mirror"-verktyget som flyttar en komponent från ena sidan av kortet till andra?

I mitt fall använder jag verktyget för att flytta vissa komponenter från fram- till baksida.

Verkar inte som att det blir särskilt mycket lättare att routa trots sidflytt av SMD-komponenter för analoga delar i det audio-projekt jag pysslar med. Lite konstigt tycker jag.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

hanzibal: Stämmer bra att "mirror" flyttar komponenter från ena sidan av kortet till den andra vid PCB-redigering.
Förvänta dig inga underverk av autoroutern som sagt var :)
Den är användbar i vissa lägen, t ex när man ska routa bussar med många ledare mellan chip. Annars tycker jag mest att den misslyckas med uppenbara saker.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Finns det ingen "auto-placering" av komponenter i Eagle? Det finns i DipTrace, och utan blir det väl väldigt jobbigt med tråddragningen...
Skriv svar