Lågenergilampa från IKEA slocknade -> Stark lukt

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Lågenergilampa från IKEA slocknade -> Stark lukt

Inlägg av JimmyAndersson »

tompa74 skrev:Intressant, tack för bilderna Jimmy. :)

Oavsett vad de kostar så ska de vara säkrare än så, det tycker jag med.
Säkringar kan absolut vara/är ett bra brandskydd när något går fel, de är
dock inte till för att göra dåligt designade prylar brandsäkra. Ganska självklart
i mina ögon.

/ Tompa
Mitt i prick!

MrFrenzy och co:
Hur säkra är ni på att plasten är självslocknande?
Är ni säkra på att tejpen runt drosseln är självslocknande?
Är gasen som bildas ofarlig för ett barn i ett litet sovrum med stängd dörr?
Vad är det som säger att inte något annat, icke-självslocknande, fattar eld?
En cigarett är designad så att den är självslocknande. Det hindrar inte bränder pga sängrökning.

Glödbränder ska aldrig underskattas...

Om bara sockeln var närmare 80°C så kan jag tänka mig hur varmt det var på kretskortet.
Jag värmde ett kretskort av samma typ och behövde komma upp i närmare 400°C
för att det skulle se ut som kretskortet i lågenergilampan.

Testa att värma trä med 400°C så får ni se vad som händer...
Papper kan fatta eld vid ungefär halva den temperaturen.

Jag ska testa hur självslocknande plasten är
och om den kan antända något annat innan den slocknar, om den gör det.

..så.. då blir det alltså i januari 2014 nästa gång? :mrgreen:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk om lågenergikampanjen istället funkat så att det införts en rejäl pant på S-märkta E27+E14-socklar, så att folk gjort sig av med SOCKLARNA för högenergilampor och bytt till armaturer där eventuell elektronik sitter i armaturen (och är avsedd för många fler drifttimmar) än nåt som byts ihop med själva ljuskällan.
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Jag gillar att läsa denna tråd. JimmyAndersson go CSI på lampan :)!

testa som sagt tidigare:
Hur säkra är ni på att plasten är självslocknande?
Är ni säkra på att tejpen runt drosseln är självslocknande?
Är gasen som bildas ofarlig för ett barn i ett litet sovrum med stängd dörr?
Vad är det som säger att inte något annat, icke-självslocknande, fattar eld?
xxargs

Inlägg av xxargs »

[quote="JimmyAndersson"]

> MrFrenzy och co:
> Hur säkra är ni på att plasten är självslocknande?
> Är ni säkra på att tejpen runt drosseln är självslocknande?

Det är en godkännadeprocess av plaster och annat som används i elektronik och elektroniknära grejor för att det skall vara självslocknande - dvs. det det kan brinna men förstorar sig inte och sprider sig inte självmant utan hjälp - ofta brukar man ha en massa bromider i plasten och är delvis detta som ger 'elektronikdoften' när man packar upp ny elektronik.

tejp som tex. används på transformatorer är av en speciell typ (ofta gul) och skall vara av flamdämpande typ - men det klart om trafon agerar glödspiral så kommer plasten i tejpen att gasa bort och om låga finns redan - gaserna brinna tills plasten är slut - dock förutsätts också god tillgång till luft och inne i en sådan lampkapsling innan ytterkåpan är borta av någon orsak så kommer lågan ha dåligt med utrymme att brinna, luftväxlingen liten och kvävas, det är fyra komponenter som krävs för att det skall brinna och det är oxidationsmedel (syre i luften), värme, bränsle och utrymme där de aktiva ämnen kan transportera sig, blanda och reagera - tar man bort endera av dessa så försvinner förmågan att brinna

brandskydd är till stor del fokuserad på att elden inte skall sprida sig så att man inte får dom här storbränderna som ödelade hela städer som på medeltiden - att människor i närheten av branden dör av giftiga rökgaser är mindre viktigt - det är samma sak med halon-släckmedel... dom är inte alls nyttiga för människor i samma lokal och ger direkt giftiga dödliga gaser om det finns glöd eller brand i närheten.

om man tittar på hur brandförloppen så är det relativt få som dör av den direkta värmen utan dom flesta är döda långt innan pga. den giftiga brandröken...

---

> Är gasen som bildas ofarlig för ett barn i ett litet sovrum med stängd dörr?

giftiga gaser skiter man in i stort sett - för om man tog hänsyn till giftighet på bildade gaser så skulle tex. inte R134a, R407C, R410A få användas i kylmaskiner eftersom dessa också ger väldigt giftiga gaser i samband med glöd, hetta och brand, samma sak med bromider, fluorider och klorider i plaster.

är det elektronikbrand i tex serverhall i kabelkulvertar så är det 'rymdgubbar' som går in och sanerar innan oskyddat folk få vistas i utrymmena just för att flamskyddsmedlen och dess oxidationsprodukter efter branden är så giftiga. teflon, viton och liknande med fluorider är extremt farligt efter stark hetta - tänk på detta ni som går med goretex etc. i era kläder.

Dom flesta organiska saker som är flamdämpande ger faktiskt giftiga gaser istället då de flesta bygger på att dom ingånde pyrolysprodukterna av hettan och tänder sig av extern låga så gör dom ingående följemedlena som klor, brom, fluor att det brinner med så dålig värmebildning att det inte underhåller sig själv tillräckligt att det kan brinna vidare utan hjälp (jämför att försöka elda med riktigt sur ved då bromider, klorider och fluorider i plasterna har samma verkan som vattnet i den sura veden - med skillnaden att dom ger väldigt giftiga pyrolysprodukter och avgaser).

Om du vill ha belysning som inte ger giftiga gaser vid en haveri - håll dig till vanliga glödlampor i glas och metallsocklar och keramikinsats samt skydd så att ungen inte kan stoppa och peta på en ev trasig lampa !!!

> Vad är det som säger att inte något annat, icke-självslocknande, fattar eld?

beror på omgivningen - vad det är för eldfängt du har i närheten

> En cigarett är designad så att den är självslocknande. Det hindrar inte bränder pga sängrökning.

Bästa sättet att minska risken för brand vid rökning är att inte röka alls - så fort man i någon tid har öppen eld eller en glöd så finns det potentiell brandrisk

> Glödbränder ska aldrig underskattas...

Är däremot sant. - dock plaster och annat har inte den strukturen och värmeisolationen som tex. träkol som gör att en glöd kan hålla sig kvar någon längre tid - nyckefrågan för en glödbrand är hur bra det isolerar och hur mycket värme det ger det när luft och förbränningsgaser diffunderar in och ut samt hur processen fortlöper, dvs hur och var den värmegivande oxidationen sker - att träkol kan glöda mycket länge i aska är välkänt - men lägger man en brinnande plastbit och täcker med aska så är sannolikheten att det skall brinna och glöda vidare i askan extremt liten då dess förbränning ger i gasfasen av förgasade ämnen från plasten (och förbränningszonen kräver fri utrymme utan fyllnadsmaterial som kyler) medans tex. kol oxideras direkt på ytan från en fast struktur.

---

> Om bara sockeln var närmare 80°C så kan jag tänka mig hur varmt det var på kretskortet.
> Jag värmde ett kretskort av samma typ och behövde komma upp i närmare 400°C
> för att det skulle se ut som kretskortet i lågenergilampan.

Du glömde tidsaspekten - håller du epoxylaminat vid ca 100 - 120 grader C i 10000 timmar så kommer den också vara brun till svart - bara för att kretskort ser brända ut beror inte på att det har varit glödvarmt, även plasten på kåpor och annat brukar sakta gulna med tiden redan vid rumstemperatur (och fläckvis ännu gulare där det finns lite värme under - det finns ingen datorutrustning med gråvit plastkåpa från 80 och 90-talet som har orginalfärgen kvar utan alla har mer eller mindre starkt framträdande gul ton i sig idag) - och samma process sker med epoxy fast fortare vid lite högre värme.

> Testa att värma trä med 400°C så får ni se vad som händer...
> Papper kan fatta eld vid ungefär halva den temperaturen.

nu bygger du scenario av ett antal händelser som måste inträffa i rad innan det händer något alls - som om det redan sker spontant - du är händelsevis inte nybliven förälder ? ;-)

> Jag ska testa hur självslocknande plasten är
> och om den kan antända något annat innan den slocknar, om den gör det.

Själva lågan medans det brinner kan antända annat i närheten, precis som en cigarrettändarlåga - vitsen med självslocknande är att den ogärna förstärker sig själv och vill sprida sig för egen maskin på underlaget när det väl brinner tex. genom att värma sitt eget underlag som den brinner ifrån. Det betyder inte att det inte kan brinna alls.

Ett annat sätt att minska risken för bränder är att sänka syrehalten med 50% med tex. extra kväve eller argon - då är det väldigt mycket som idag anses som brandfarligt och mycket brandfarligt som helt plötsligt inte kan brinna då man får samma verkan som sur ved-effekten - dvs. den extra kvävet/argonet och den mindre syrehalten gör att lågan kan inte vidmakthålla sin lägsta förbränningstemperatur för att den procentuellt högre kväve/argonhalten kyler för mycket som utfyllnadsmassa och reaktionsytorna mellan bränslet och oxidationsmedlet minskar för att kvävet/argonet är 'i vägen'. 10% syre i luften klarar vi med viss besvär om vi andas nästan som blåsbälgar (samma partialtryck på syret som på 6000 meter höjd ungefär) och brandsläckningssystem som arbetar den vägen skickar också in ganska mycket koldioxid för att reta igång andningen på personer som är kvar där, då man annars lätt svimmar då brist på syre inte automatiskt ökar på andningstakten utan bestäms till stor del av koldioxidhalten i blodet.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nja 6000 m , lätt besvär? det är nog lite understatement :) ialla fall om man skall anstränga sig minsta lilla.
bearing

Inlägg av bearing »

Hur får du "viss besvär om vi andas nästan som blåsbälgar" till "lätt besvär"?
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Min lampa började lukta illa & innan jag hann stänga av så blixtrade det till sen slocknade
med lite fin rök
Skriv svar