Seriell linjelyssnare med två linjer med olika baudrate

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Seriell linjelyssnare med två linjer med olika baudrate

Inlägg av TomasL »

Realterm loggar allt, vill jag minnas, i ren hex om så önskas, med tidsstämpling, dock kommer jag inte ihåg upplösningen.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Har missat att realterm har tidsstämpling. har det kommit i någon nyare version?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Inte en susning, vad jag kan minnas har det alltid funnits där.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Att köra två instanser av någonting fungerar mycket dåligt. Det är så jag kör idag, men det är ett evigt pusslande varje gång man ska titta på en logg. Det fungerar säkert utmärkt för att titta en gång med långa mellanrum, men inte för upprepade tester gång på gång. Däremot tanken med två portingångar med olika baudrate i samma program fungerar ju utmärkt i det avseendet. Visst finns det sätt att lösa det. Man kan t.ex ta en valfri mikrokontroller med tre UART-portar eller två UART-portar och en USB, och skriva en programvara som slår ihop dom två portarna till den gemensamma utgången med en liknande struktur som en linjelyssnare med två portar. Fast den kör ut det till en terminalemulator eller liknande.

Men det är ju en del jobb med det också, naturligtvis. Och finns det något färdigt så vill man ju ha det...

Det här FLL-programmet som nämnde, kan också lagra loggfiler med noggrann tidsstämpling. En gång i tiden så skrev jag ett utvärderingsprogram som visade en sådan logg som en tidslinje från ett oscilloskåp, eller kanske snarare en logikanalysator. Det var mycket användarbart för den tillämpningen. Man fick en mycket bra illustration av timingen för kommunikationen, vilket ju precis var avsikten.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Lite off-topic:
TomasL skrev:Inte en susning, vad jag kan minnas har det alltid funnits där.
Teamet bakom realterm är lite luriga. På downloadsidan http://sourceforge.net/projects/realterm/files/ säger de att 1-99-27 är den senaste versionen. Men det finns nyare (med tidsstämpling) om man går in i realterm-mappen med alla versioner.
dannyboy

Inlägg av dannyboy »

FSA32 funkar nog som du vill om jag inte missminner mig. Kolla på: www.fifo.se

//Danny
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

FSA är faktiskt Windowsvarianten av den FLL som jag pratat om. FLL är DOS-varianten. Den är alldeles utmärkt till en del saker. Faktiskt bättre än för Windows. FSA har problemet att timingen blir lidande under Windows, vilket FLL alltså inte har. Ibland när man tittar på två kanaler samtidigt i FSA, så har den problem att få tecknen i rätt tidsordning. Ibland t.o.m flera tecken fel. Detta troligtvis p.g.a buffringar och annan overhead i Win.

Den FSA som jag har kört är dock en äldre 16-bits Win-applikation. Nu verkar det finnas en 32-bits iallafall (nu äntligen, när 64-bit börjar göra mer entre). Den borde ju vara användbar för detta ändamål. Att jag inte tänkte på denna, berodde nog på att den i min värld inte hade separata inställningar för två olika kanaler. Det har nämligen inte DOS-versionen (FLL). Där är det en linjeinställning och sedan kan man aktivera en sekundär kanal som kör på på samma inställningar, men annan port. Nu fick jag ju upp ögonen för att FSA:n faktiskt kan köra två linjer med olika inställningar. Skitbra!! :D

Där ser man. Ibland har man lösningen framför ögonen... :lol:
Skriv svar