Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT
- Klas-Kenny
Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT
Månne det är oetiskt om vi som tar kursen (har anmält mig) diskuterar denna här? Inte mera oetiskt än två Chalmerister som diskuterar över en öl.
- Klas-Kenny
Det är väl absolut inget fel med att elever hjälps åt med studerandet?
Givetvis inte under examinationer, men under "studietiden".
Givetvis inte under examinationer, men under "studietiden".
Tänkte använda min gamla kurslitteratur:Någon som tänkt köpa boken?

När man registrerar sig påtar man sig ett ansvar att inte ta hjälp av någon annan när man skall göra inlämningsuppgifter. Däremot lär det inte möta något hinder att man diskuterar övningsuppgifter eller hemuppgifter som de kallar det.
I föreläsning 5 hettar det till lite med matten och den som inte har koll på Taylorutveckling bör kanske studera detta som förberedelse.
I föreläsning 5 hettar det till lite med matten och den som inte har koll på Taylorutveckling bör kanske studera detta som förberedelse.
Jag är på, det är 10 år sedan, så man får väl skämmas när man inte löser ohms lag....
Hoppas man hinner med det blir lite projekt som får lida...
Hoppas man hinner med det blir lite projekt som får lida...
Jag tror det handlar om cirka 25 timmar föreläsning och en hel del egna studier och räkneövningar. Om fem dagar startar kursen och den som känner sig lite ringrostig i matten kanske skall köra lite räkneövningar innan starten.
Matten är kanske inte så väldigt avancerad men det kan bli lite knepigt att hänga med om den är för rostig. Ett mått på rostigheten kan fås genom övningen att lösa ut VI och VO i följande ekvationssystem, det vill säga finna formlerna för skärningspunkten mellan de två linjerna i ekvationssystemet:
Matten är kanske inte så väldigt avancerad men det kan bli lite knepigt att hänga med om den är för rostig. Ett mått på rostigheten kan fås genom övningen att lösa ut VI och VO i följande ekvationssystem, det vill säga finna formlerna för skärningspunkten mellan de två linjerna i ekvationssystemet:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av labmaster 29 februari 2012, 15:12:59, redigerad totalt 1 gång.
Det är ju pris sådana ekvationssystem som kursen kommer att lära ut hur man ställer upp genom nod- och slinganalys. Hur man löser liknande linjära ekvationssystemet enklast borde finnas i början till varje introduktionsbok i linjär algebra. För er som vill se en föreläsning finns följande från MIT OCW
http://ocw.mit.edu/courses/mathematics/ ... -lectures/
http://ocw.mit.edu/courses/mathematics/ ... -lectures/
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
>Hur man löser liknande linjära ekvationssystem
Nu märker jag kanske ord (eller är i vanlig ordning ute och cyklar), men är labmasters ekvationssystem verkligen linjärt?
Nu märker jag kanske ord (eller är i vanlig ordning ute och cyklar), men är labmasters ekvationssystem verkligen linjärt?
Du har rätt, det var inget linjärt ekvationsystem, men något sådant behöver ni inte oroa er för. Ska man lösa labmaster skräckexempel är det bättre att känna till att den ena ekvationen kommer från Schookley transistormodell och gå bakvägen istället. Exemplet har således väldigt lite att göra med matematiken i kursen.
psynoise, det intressanta är att ekvationssystemet är hämtat direkt ur en av föreläsningarna från tidigare år.
Antagligen har man då fått lära sig att Schookleys MOS-transistormodell som för V_DS > V_GST säger
- I_DSAT = k/2 V_GST² = k/2 (V_GS-V_T)²
Jepp, det handlar om att hitta arbetspunkten med gränserna för Vin och Vut för en MOSFET i en förstärkare.
Jag har också anmält mig nu. Beställde även boken.
Det skall bli grymmt kul. Jag har alltid haft relativt lätt för matte, men jag vet inte hur det sitter i.
Har inte studerat på 30 år så man får kanske en chock när det drar igång
--Per
Det skall bli grymmt kul. Jag har alltid haft relativt lätt för matte, men jag vet inte hur det sitter i.
Har inte studerat på 30 år så man får kanske en chock när det drar igång

--Per