Projekt Modig (CNC)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Re: Projekt Modig (CNC)

Inlägg av tompa74 »

Synd den inte hamnade hos mig och seniorlemuren, kunde inte lösa fraktfrågan denna gång,
hoppas du får nytta av den walleman och lycka till! :)

/ Tompa
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det ser fint ut! Det går att vända bilderna i telefonen. Ändra/rotera/spara i bildhanteraren!
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Nu har ett lastbilslass kringutrustning till maskinen lämnat Sandvik. Kvar står endast självaste maskinen.
Walle återkommer säkert med bilder.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Äntligen hemma! :)

Nu är kringutrustningen avlastad och "stuvad" fram till uppställningen av maskinen.

Det mesta på plats på lastbilen:
modig3.jpeg
Maskinen står och ser ensam ut:
modig4.jpeg
Det blev inga bilder vid avlastningen, då var det mörkt och snöstorm :)

janaf: Svaret på fråga ett finns ovanför detta inlägg :) Jag har ganska konkreta planer. Dels så blir det perfekt att ha två maskiner med liknande styrsystem (ställer upp maskinen på jobbet), det är ofta vi tvingas riva en setup bara för att något måste fräsas ut lite snabbt. På sikt är tanken att försöka få in passande jobb för maskinen, gärna lite mer avancerade 3D-körningar med väldigt lång körtid (åtminstone 5-6 timmars körtid). Har också tänkt att erbjuda bra priser för EF-folk :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa

Inlägg av persa »

Maffig operatörspanel :D. Sån specialdesign (för övrigt verkar hela maskinkonceptet vara mycket kundanpassat) är det nog bara storföretag som håller på med
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Japp, den är manlig :)

Den har någon slags avancerat spindelövervakningssystem (högra delen i OP-panelen) som bland annat ska kunna säga till om verktyget är slött, trasigt, osv. Maskinen verkar vara utrustad med "extra allt" (hydrauliska dörrar, visiport, kylning genom spindeln, spåntransport, osv, för att inte nämna spindlarna på 15 krpm, 25 krpm och 42 krpm) och verkar vara ganska specialbyggd, t.ex finns en plattform uppe till höger på maskinen där man står när man byter spindel.

Jag kommer troligtvis bara att använda den med 25 krpm-spindeln, dels för att det är den som sitter i, dels för att den har "bäst" verktygshållare (capto 4) och dels för att 42 krpm-spindeln behöver varmköras bra länge innan användning.
persa

Inlägg av persa »

Sandvik tog fram ett eget skärkraftsövervakningssystem runt 1990. Det är säkert det som sitter på maskinen

Tips! Var noga med att hålla koll på spindeltemperaturen. Inte nyttigt ligga över 60 grader vad jag hört. Är det SKF spindellager ?
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Hur har det gått med den "lilla" pjäsen?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Walle skrev: janaf: Svaret på fråga ett finns ovanför detta inlägg :)
Kommer den från Västberga?
Hur som helst kan man i så fall gissa att den är välskött och har varit ompysslad, inget förfallet vrak. :madmodder:
Det är bara att gratulera!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Japp, stämmer :)

Den är mycket fint omhändertagen :)

Jag har haft lite strul med maskinförflyttarna, så den står faktiskt fortfarande kvar. Hoppas på att få den flyttad nästa vecka, med lite tur redan nu på fredag. Dock så kommer den tyvärr att få stå ett par månader, dels har vi inte riktigt tid att ta in den just nu (jag tar den till jobbet för att använda där), stort projekt som måste bli klart först.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Har dom helt enkelt haft den för att testa skär med? I så fall har den ju levt ett behagligt liv :-)

Jag var där för 20 år sedan och drog rör för vätgasanläggningen. Dom hade / har? ett bautastort omvänt "bilbatteri" där dom tillverkade vätgas som användes i processerna. Tillsätt vatten och 1MW el så kommer det ut H2 och O2 i varsitt rör....
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Walle skrev:..gärna lite mer avancerade 3D-körningar med väldigt lång körtid (åtminstone 5-6 timmars körtid). Har också tänkt att erbjuda bra priser för EF-folk :)
:bravo: Hoppas du kommer att ha möjlighet att köra lite mindre jobb än 5-6 timmars åt "oss" i så fall....
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jadå, det är tanken! :)
Skriv svar