Projekt: Minska elförbrukning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

De som bor här på vintern betalar strömen, typ 2:-/kWh. Nu på sommaren får man betala 35:-/natt per 10A, får annvändas fritt. Nya mätare till varje plats skulle bli för dyrt, vi pratar miljonkostnader.

Det är snålspolande munstycken, men de funkar bra vad jag har märkt. Det är även vi som reglerar trycket i varje dusch så det är inte för högt.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Då är det snarare så att ni går med vinst på dom som betalar för el iaf.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

zeus skrev:Ska skriva lite till.
DeeJayPA: Vill du förklara det där lite mer? Vi har iaf en megamättare i ett hus, tegel 10 m2. De går i sin tur till ett flertal elskåp(sådana som brukar stå utanför varje hus). Vad behöver man för utrustning för att logga elförbrukningen? Är det något man kan göra själv?
Det är nog lite svårt att göra det själv om man inte har rätt utrustningen.
men utrustningen är ju inte avancerad. men den vi har på firman kostarn nog ca 40K. fattar inte varför.. det är ju bara 3strömtänger och en liten låda
som loggar elförbrukningen.
Det finns många firmor som utför såna hära mätningar .. tror nog att det är billigast och enklast att ha en firma som mäter och sen fixar till sne belastning och säkrar ner.

Om man bara har en mätare man betalar för så är det inga problem.
benring

Inlägg av benring »

Hej, ni pratar enbart om värme.

Jag funderar på, efter som ni låg nära vatten, om inte även kylan kan vara nått att tillgå?

Att leda in kallt vatten till kylar skulle göra att dom drog mindre, används sedan det vattnet till en värmepump så skulle du få ut värmen efteråt.

Vattnet från avloppen är väl inte kallt heller så även den värmen borde gå att ta vara på och återföra till värmesystemet.

Jag har ingen aning om vilka kostnader eller arbete det rör sig om för att göra detta på er camping men det kanske kan bidra till idé-lådan:)

Hur värmer ni upp dessa byggnader? vattenburet? El?
Det finns mycket att spara in på med BRA termostater, mitt egna system sköter detta via PC med stenkoll på vad det kostar i mitt hem, sänkt kostnad med ca 30% på värmen.

se http://tempsens.dyndns.org för webbvarianten av systemet.
Edit: Detta styr elvärme, även styrning av kyla funkar, såsom kyl/frys för att säkerställa att dom inte är kallare än nödvändigt.

Bra koll på ett o samma ställe för allt.

Se till och ta vara på den värme som bara far rakt ut, både i form av luft och i vatten.

Effektiva värmeväxlare osv.

Sånt här är otroligt intressant:D

/B
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

benring: Häftig sida. Verkar vara ett väldigt seriöst bygge. Har du någon sida med lite mer information om hur du byggt det hela?

Att spara energi är mycket intressant men det känns som att man aldrig kan tjäna in stora mängder av nån viss sort utan man får ta lite från varje. Det är väl det som gör det så dyrt antar jag.
benring

Inlägg av benring »

EagleSpirit: Tackar, ja det är ett bygge som tagit 3 år att få näst intill perfekt.

Jag kan bidra med privat info om vi tar det via PM

Dock är allt byggt från skratch, både hårdvara och programmeringsbiten.
Det kommer en version 2 som är wireless ganska snart.

Ja, det är tydligen skillnad på en camping jämfört med ett hus/fastighet, grejerna är ju så spridda. Det känns svårt att komma med nått konkret då jag inte sett hur det är uppbyggt, typ en områdeskarta eller dyl.

/B
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om du bygger så att du får ut ett separat avlopp för duscharna så är det vattnet "ganska ren" och "mycket varmt". :wink:

Kör det genom en värmeväxlare, och:

1. Värm det kalla vattnet som ska till duscharna (finns det en gräns för hur varmt kallvatten man får ha?). Då behöver man mycket mindre varmvatten för att nå duschtemeratur.

2. Värm det kalla vattnet som ska till el-patorn osv.

För optimal prestanda så ska man nog ha ett trivialt styrsystem som sertill att gårdagens kalla vatten inte finns kvar i värmeväxlaren på morgonen, m.m.
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

med tanke på att det är 300 platser så borde det komma in en hel del pengar så 15000 skulle inte vara allt för stort hål i budgeten annars tror jag på solvärme samt värme pump be att få offert från olika firmor.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Förlåt, men jag kunde inte hålla mig. Jag var tvungen att lägga upp den: :)

Bild
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det blev solvärme och ett nytt system för elvärmare och tankarna. Bara ett stort istället för två små system.

Vet inte så mycket mer om det, de ska byggas nu i vinter iaf.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

om man kör med värmepump så ska den inte täcka hela effektbehover. Det blir onödigt dyrt.
Skriv svar