Det där med att ha en viss vattennivå på doppvärmaren är viktigt. Jag hade inte fyllt hela tanken en gång utan körde så det var etsvätska till halva doppvärmaren vilket resulterade i att glaset sprack och gick sönder

Tur att det var skolans..
Framkallningen tar som sagt bara några sekunder. Jag brukar nästan aldrig blanda ut hela framkallningspåsen utan kanske 1/4 av påsen så räcker framkallaren längre. Givetvis måste man ha samma förhållande mellan vatten/framkallare. Men det behövs inte så mycket, bara så det täcker kortet.
Skvalpa runt lite så ser man ett "rött skikt" lösas upp från kortet och mönstret träder fram i en gul nyans. Tror även det är bra om man spär framkallaren med varmt vatten?
Innan du stoppar ner det i etsvätskan, se till att det är tillräckligt varmt och att pulvret har lösts upp helt och hållet. Du kanske hade för lite etspulver och för mycket vatten? När jag etsar brukar jag inte använda hela påsen etspulver heller.. Har man ett smalt etsaggregat kan man ta så det bara täcker kortet. Kan dock bli problem om man ska få ner en doppvärmare också.
Sen finns det en bra metod att ta reda på vilken exponeringstid man skall ha. Skriv ut på OH pappret 1,2,3 osv till 10 eller nått. Så lägger du under nån plastbit eller nått som inte släpper igenom ljus över någon utom 10. Efter en minut drar du så även 9 belyses. Efter ytterligare en minut drar du bort så 8 syns också osv... På så sätt kan du se vilken bokstav som blev bäst och där har du rätt exponeringstid !
Men det är lite expriment över det där att etsa mönsterkort.. Det tar ett par gånger innan man får till det riktigt bra. Kommer ihåg mina första etsningar.. dom vart inte så väldigt imponerande.. =)
Sen ett annat bra tips som jag brukar göra är att när man ska etsa ett mönsterkort så "prov-etsar" man bara ett litet hörn av kortet på en överbliven bit eller så för att se att man fått till rätt blandning osv