Photoduino. Arduinobaserad kamerakontroll
- ElectricMan
- Kontakt:
Re: Photoduino. Arduinobaserad kamerakontroll
De har ju bara flyttat till en annan sida.
http://www.photoduino.com/downloads/
Så vad är det som finns under "downloads" på den nya sidan då?
Läs först, whina sen.
Ah lite sen, men men...
Läs först, whina sen.

Ah lite sen, men men...
- Electricguy
Okej. Nu funkar det, typ... Det programmet gör är att det tokspammar ut en massa pulser när någon ingång triggar. Ska se om jag kan ändra det. Eller om fjärren är tillräckligt snabb för att registrera det.
Just nu så äter kameran lite för att den kände sig hungrig.
Just nu så äter kameran lite för att den kände sig hungrig.
- Electricguy
Sådär ja. Nu finns det en fungerande prototyp ihopbyggd. Ska bygga ett shield med ingångssteg och lite sånt imorgon. Kommer att använda ett DIL relä på utgången.
Kan du gör ditt kopplingsschema opensorce?
Är det så bra med reläer? Till fotoblixtar med 5V så bör det går bra med vanligt transistor. Vill du ha hjälp även med äldre fotoblixtar så kan jag fixa det.
Är det så bra med reläer? Till fotoblixtar med 5V så bör det går bra med vanligt transistor. Vill du ha hjälp även med äldre fotoblixtar så kan jag fixa det.
- Electricguy
Kanske att reläet inte är så ultimat... Ska testa med en optokopplare.
Här finns schema och pinout till Arduinon
Ladda ner filen "Photoduino Shield Hardware 1.0 single-side version"
i sektionen OLD HARDWARE RELEASES
Så finns det en PDF med schema där.
Här finns schema och pinout till Arduinon
Ladda ner filen "Photoduino Shield Hardware 1.0 single-side version"
i sektionen OLD HARDWARE RELEASES
Så finns det en PDF med schema där.
- Electricguy
Sådär.. Nu har jag kommit så långt att den kan ta bilder på sig själv. Duktig liten Arduino!
Ljudingången har jag skippat. Istället sitter det en pot på ingången för att justera in nollpunkt. sen kan godtycklig högimpedans sensor användas istället. Bygget ska nu monteras i en låda och sen blir det att bygga sensorer.

Ljudingången har jag skippat. Istället sitter det en pot på ingången för att justera in nollpunkt. sen kan godtycklig högimpedans sensor användas istället. Bygget ska nu monteras i en låda och sen blir det att bygga sensorer.

- Electricguy
Lite update, lådan är färdigborrad / filad. Blev nästan så bar som jag förväntade mig.. Det är då helvete att det ALLTID ska vara nåt som blir skevt och fult... Lyckades sätta ett RCA jack snett på baksidan...

- Electricguy
Sådär! Nästan färdig nu! Basenheten fungerar. Ska bara bygga sensorer och annat krafs till den.

Riktigt snyggt det där! Sedan får du nog göra version 2 med eget integrerat pcb. Inte fuska med Arduinokort nu 

- Electricguy
Tackar!
Ja, jo det kan mycket väl hända att det blir en version 2 av den om den visar sig vara användbar.
En sak man kan göra är att ändra text på olika saker för att använda samma mjukvara för att styra andra saker. För mjukvaran har en rätt smart funktion; att man kan ställa arbetsområde på olika givare, olika pulsfrekvens ut, olika ALLT!
Bara fantasin sätter gränser.

Ja, jo det kan mycket väl hända att det blir en version 2 av den om den visar sig vara användbar.
En sak man kan göra är att ändra text på olika saker för att använda samma mjukvara för att styra andra saker. För mjukvaran har en rätt smart funktion; att man kan ställa arbetsområde på olika givare, olika pulsfrekvens ut, olika ALLT!

Kul att se saker bli klara. Själv har jag inte kommit mycket längre än senast. Mina projekt har en förmåga att spendera lååång tid på ritbordet och ändras på 50 gånger innan de till slut läggs på hyllan...
Och det där med att lyckas få saker snett o vint, jo tack det känner man ju igen
Glöm nu bara inte att lägga upp lite bilder på saker som sprängs eller nåt
Och det där med att lyckas få saker snett o vint, jo tack det känner man ju igen

Glöm nu bara inte att lägga upp lite bilder på saker som sprängs eller nåt

- Electricguy
Hhahaha jo jag har samma tendens att inte göra saker färdiga...
Men det var så lite kvar att göra på det här lilla projektet så...
Saker som sprängs vet jag inte. Min Canon Powershot G6 har rätt så fläskig fördröjning på slutaren tyvärr!

Men det var så lite kvar att göra på det här lilla projektet så...
Saker som sprängs vet jag inte. Min Canon Powershot G6 har rätt så fläskig fördröjning på slutaren tyvärr!

Men det är ju just det du har en sån här manick till! Du fotar i ett mörkt rum med öppen slutare och låter Photoduinon styra en extern blixt.