MendelMax-bygge (RepRap)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
danielpublic

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av danielpublic »

Barry_Lyndon skrev:Tack för alla länkar. Speciellt tack för länken till PLA-leverantör i Sverige! Billigare än reprapworld och frakten lär ju knappast vara dyrare heller!

Polykarbonat är nåt jag funderat på, var inne på http://www.hammerglass.se/ och snokade runt lite, verkar lovande... Frågan är hur deras ytbehandling (nån form av kiseloxid) påverkar "klibbet" när man extruderar, med lite tur kan det ju funka som det är. Det skall tåla bl.a. scotchbrite och aceton, så det bör inte bli problem med repor/tvätt. Främsta anledning att jag vill köra glas är att slippa hålla på och mecka med kaptontejp och liknande. Jag vill ha en yta som funkar med minimalt underhåll. Visserligen råder det lite delade meningar om glas, vissa har inte fått det att funka så bra. Ett alternativ skulle kunna vara rostfritt eller aluminium, men även där varierar resultaten.

Syncromesh har jag också sneglat på, det verkar intressant, men har väl (misstänker jag) samma problem som GT2/GT3-remmar, vart ska man få tag på't? ...
Ball&chain kan ju vara ett billigt alternativ tills jag fått tag på remmar. Finns som metervara på Bauhaus bl.a.

Har förresten fått profilerna från Motedis, så jag var ju tvungen att öppna och kolla, de ser mycket bra ut. Måtten verkar helt ok (såvitt jag kan mäta med mätband, max nån tiondels mm fel, mest på kortsidorna), snitten är snygga och dom är raka och fina. Även muttrarna ser fina ut, har dock inte öppnat påsen. Under en veckas leveranstid från tyskland får väl också anses klart godkänt.
supply3dpla har finfina priser, Bosse är dessutom mycket trevlig att ha att göra med!
Köpte en rulle röd plast och den ser ut som godis typ. När jag får liv i min Repstrap igen kommer jag lägga upp pics/review på det. Till dess får det ligga i sin kartong = jag köper inte godis och PLA'n drar inte till sig mer fukt än nödvändigt.

Grejen med PC är att den tål temperaturer rätt bra, stryktålig som i seg, spricker inte och allt det där möjliggör t. ex användning som skottsäkert glas. MEN, PC tål inte fett!

Det är just den här egenskapen som man utnyttjar; pyttelite fett, då fäster PLA'et! Jag precis som du.. ja.. tejp och pillpill och sen är det en konsumtionsvara osv osv... *suck*. Just därför kom det ett litet halleluja ur min mun när jag upptäckte det. Bästa av allt, det funkar och inte svårt alls. Jag var dock tacksam att jag hade en tunn PC-bit i A4, 2mm tjock som jag dels gav en handfast men kärleksfull dialog med en större vasskniv samt flexande så lossnade biten fint! Minimal träning krävs, men framförallt inget man behöver anpassa sig för. Hm.. enda tips annars på den fronten är väl att söka efter synonymer som Lexan t. ex.

Tack själv förresten ang Motedis! Trevligt att du fick dina grejer så pass snabbt, låter väldigt lovande! Får se när mina dyker upp, en Prism blir det iaf och resten... är något: "ja... :badgrin:" ...

Ang bälten och kablar, har jag inte letat alls efter men det brukar hänvisas till sdp-si.com i tid och otid. De få gånger jag har besökt/sökt på sidan har jag mest tyckt den verkar ha varit besvärlig. Men, jag kommer ta tag i det själv och beställa senare i veckan hittar jag nåt annat hojtar jag.

Aha, nytt inlägg ja. Manana, manana.
decker skrev:... utnyttja materialet..
Hm, ja det kan jag förstå. Jag känner till alldeles för lite ang materialet som sådant för att uttala mig, mina fördomar säger dock att det är sprött.
Jag har för mig någon (tror tom det var kliment, han som gjort bla sprinter) sa på IRC #reprap att rapman(?) (en kommersiell FDM-printer) använde sig av det och lyckades man väl få ihop printern utan att spräcka plexiglaset genererade den tillräckligt med statisk elektricitet för att ge hjärnan en "otrevlig kyss". Hörsägen för all del, jag vet men kan kanske vara något att kolla upp lite.

Hursomhelst, allmänt tips; efterforska lite vad andra har haft för erfarenheter och sådär. Alla reprapresurser är bra (IRC)! Jag vet inte hur du tänker dig framöver med din snygging-printer. De flesta börjar modda sina printers direkt, monterar upp och ned sina maskiner med nya delar. Ständigt i förändring i princip. Om du allmänt är lagd åt det hållet 'pulaknåpaförbättra' kanske du ska fundera ut något annat att använda den ytan till annat än extruder grejer. Förutsatt att det är ok att satsa sina kort på att delarna som håller tills de har skrivits ut. Mmm som sagt, dessa (ljuva)besvärliga avvägningar osv.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Nu fick jag äntligen svar från OEM-motor, det var tyvärr inte så positivt. De hade inte hjul till 2MGT3 (ovanliga), men föreslog en ersättare i STS S2M. Dock blir priset för högt. Hjulen går på 900.- styck i så små volymer, och remmarna är minimorder på 10 st á 125 spänn. Fick även ett tips om Teknikprodukter i Åstorp, som skulle kunna ha grejerna, men jag misstänker att priset är i samma härad.

Det blir alltså att leta någon annanstans eller ta en annan lösning. Det lutar åt synchromeshkabel eller "ball & chain" tror jag... Ska göra ett test på SDP-SI's webshop, men jag fick intrycket att de inte säljer internationellt via webshoppen? Det var nog via dom jag hittade oem-motor förresten.

/Andreas
decker

Inlägg av decker »

@danielpublic: Ja det finns spröda akryler men det finns också extremt tuffa/sega varianter, typ hockeyrinks "plexi", lexan etc, så jag tror nog det kan gå. Men du har alldeles rätt att tungt blir det.
Kände på en provbit 8mm akryl i A4 storlek, tungt blir det.... beginning to have second thoughts :lol:
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag har köpt kuggremmar och remhjul av Technobots, väldigt bra priser och snabba leveranser.
Och så har dom mycket annat smått och gott.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Remhjul bör man kunna skriva ut eller skära med laserskärare, problemet är om man inte har tillgång till detta.

Hobbyking har billiga kuggremmar och remhjul, dock bara i 3-4 olika dimensioner.
malx

Inlägg av malx »

Barry_Lyndon skrev: Det lutar åt synchromeshkabel eller "ball & chain" tror jag...
Jag skulle nog avvakta lite med synchromeshkabel om jag var du, såg bl.a. detta på #reprap idag:
[2012-01-18 20:24:37] <maxbots> ok, the synchromesh glory days are over
[2012-01-18 20:24:46] <Kliment> maxbots: ?
[2012-01-18 20:25:01] <maxbots> Just got off the phone with SDP engineering, Synchromesh is not designed to minimize backlash
[2012-01-18 20:25:10] <Kliment> maxbots: We know that

Har du ingen vän med företag så du kan beställa från Misumi?
malx

Inlägg av malx »

Kollade förresten för skoj skull upp hur mycket plast som skulle behövas för att skriva ut 20X20 delarna istället för att köpa aluminium.
http://www.thingiverse.com/thing:10261

Totalt är det drygt 5 meter som ska skrivas ut. Jag skriver ut sådanna med hastighet av ungefär 3min/cm och det går åt ca 2.8g plast/cm. Det betyder ett resultat på drygt 25 timmar och närmare 1,5 kg plast. (Ej räknad tid för att limma ihop delarna). Jag kan dock skriva ut 2,5 meter åt gången så inte så mycket jobb där.

Slutsatsen är iallafall att aluminum är billigt! :)
(Men lite kul vore den i plast bara för sakens skull)

/D
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

edit, malx: Ja aluminiumprofilerna är nog svårslaget billiga som ramverk. Har för mig påsen med 100 st t-muttrar kostade mer än själv profilen.

Ja, det var väl det man misstänkte, det finns ju inte angivet någonstans där jag läst om synchromesh kabel att det skulle minimera backlash...
Tack för tipsen, ska kika på technobots, de verkar ju ha lite att välja på. Laserskurna hjul är ju en utväg också iofs... Utskrivna lär inte hålla tillräcklig noggranhet för att det ska vara nån mening med GT2-remmar.

Lutar ännu mer åt "ball & chain" till att börja med, det minimerar garanterat inte backlash, men bör vara billigt nog att leka med tills jag kommer fram till en riktig lösning. Det är enkelt att få tag på med, börjar tröttna på jagandet. Kräver hemgjorda hjul tills jag kan skriva egna, men det bör inte vara så himla svårt att få till, det ska ju bara hålla för några enstaka utskrifter.

Lite dåliga och bra nyheter:
Mitt paket från holland med elektroniken har kommit på avvägar. I trackingen hävdar de "Addressee not known at this address. Returned to sender" Fan skulle skickat till jobbet. Antingen har de klantat till adresssen, eller så är det inkompetens. Mitt efternamn står klart och tydligt i porten/vid porttelefonen, det finns ingen förväxlingsrisk (ganska ovanligt namn) och ingen har lämnat avi eller försökt ta kontakt (mobilnummer fanns med i kontaktuppgifterna). Det är skickat med PostNL/TNT. Den svenska sajten tar inte mitt trackingnummer. Svenska supporten är stängd för kvällen, och killen jag pratade med i finland kan inte heller söka på mitt nummer. Holländska kontoret har jag ingen lust att ringa eftersom paketet verkar finnas i sverige, men får jag inte kontakt imorrn blir det hetsjakt, så jag hinner stoppa dom från att skicka tillbaka skiten. Har mailat sverige-avdelningen om problemet. Gött irriterande...

De bra nyheterna är att jag hittat Lexan Margard & Saphir som spillbitar. Nackdelen är att de finns i andra änden av landet... Aldrig har man tur på riktigt ;)

PS, nä ingen i vänkretsen med företag vad jag vet... SDP-SI har minimorder på $75, och har tillfälligt slut på hjulen.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Det var ju fan vad man ska krångla till det för sig själv :D. SDP-SI tar visst ordrar under $75 dollar, men bara mot direktbetalning med kreditkort. Det tar ju emot lite, men de kör ju åtminstone https och verkar vara respektabla, och snål som man är så...

Order lagd på 2 st bälten + hjul. Det blev 6mm breda metallhjul, vilket är way overkill, men det var det dom hade i lager. Orkar fan inte hålla på och mecka längre, det blir någon hundralapp dyrare än optimalt, men det får va hänt. Åtminstone blir det inte sämre grejer än vad jag tänkte från början.

edit: Fail! lyckades regga med fel i mailadressen tror jag (hade dom verkligen ingen verifiering?), lyckligtvis skrev jag ut ordern med ordernr och annat, så det ska nog lösa sig...
decker

Inlägg av decker »

"Addressee not known at this address. Returned to sender"

Jag hade exakt samma problem, när jag skickade efter från reprapworld, jag gick till mitt vanliga utlämningställe för post och voila där låg paketet, TNT samarbetar med svenska Posten så jag skulle, om du inte raden gjort det, vänt mig till Postens kundtjänst om paketet inte finns på dit utlämningställe.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Jaha, där ser man, stort tack för infon, då känner jag mig lite lugnare.

Ringde TNT nyss som hävisade till posten. Grymt förvirrande att trackingsidan heter TNT, men paketet är tydligen skickat med PostNL som inte har något med TNT express i sverige att göra.
Snackade med Posten som fick fram ett svenskt kolli-ID. Vad hon kunde se stod där "name x, address x" ungefär, och "elektronisk förhandsinformation mottagen", men rätt postnummer och ort.
Skulle tippa att den "elektroniska förhandsinformationen" inte stämmer, men att det fortfarande finns hopp att själva paketet har rätt adress.

Det som oroar lite är att jag inte kan se min fullständiga adress i varken den svenska eller holländska trackingen. I den holländska ser jag bara returadressen som "addressee". I den svenska ser jag iofs mitt postnummer, så får hoppas att resten finns med där också...

Den som lever får se.

Har jag nämnt att jag skulle köpt ett kit :D?
malx

Inlägg av malx »

Barry_Lyndon skrev: De bra nyheterna är att jag hittat Lexan Margard & Saphir som spillbitar. Nackdelen är att de finns i andra änden av landet... Aldrig har man tur på riktigt ;)
Gå in på närmaste skylt/reklambyrå och de har garanterat spillbitar. Ta med lite fika så bjuder de på dem. (Min normala strategi som i princip alltid fungerar)

Angående köpa färdiga byggsatser så har ju jag lite blandade erfarenheter... Tyvärr får man nog hursomhelst räkna med en del jobb för att få igång det hela. Jag kan säga att jag redan (efter kanske 24 timmars drift) börjar märka att vissa delar måste bytas ut. Man måste nästan ha två maskiner för att kunna hålla igång dom. Detta är till viss del p.g.a. dålig design, man har velat spara plast och material på många ställen och valt billiga kullager. Dett är ju något man kan komma undan om man beställer alla delar själv.

(Även första versionen av mendelmax verkar ju lida av en del sådana problem, men förhoppningsvis håller ju delarna till du kan skriva ut starkare varianter själv om det skulle vara så att du inte får de nyare plastdelarna)
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Ja, skyltfirma är inte någon dum idé, får väl fjäska in mig nånstans :).
Allt är nog inte guld och gröna skogar med kit heller kan jag tänka, nä. Sen är väl såna här maskiner lite självevolverande, kan inte tänka mig att den kommer vara fullt "original" mer än några veckor i början :).

Har fått feedback från techpaladin att han har maskinproblem och blir sen med leveransen, men han erbjöd både lite framtida rabatt och uppgradering från igus-bussningar till självjusterande bronsbussningar, så jag är inte missnöjd alls. Blev faktiskt lite sugen på de bussningarna när han la upp dom (efter jag lagt min order), så det är nästan positivt att jag får dom istället. Resten av grejerna lär ju inte vara framme förrän om en till två veckor ändå...

Lite ljusning på paketfronten; för ungeför en timme sen uppdaterades statusen på mit "bortkommna" paket till "Malmö, Sorterad", så än finns det hopp. Med lite tur är det framme på måndag (eller kanske tom imorrn, men det vågar jag inte hoppas på). Då blir det kanske snart elektronikpill!
Senast redigerad av Barry_Lyndon 19 januari 2012, 20:47:26, redigerad totalt 1 gång.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Barry_Lyndon skrev: ... Sen är väl såna här maskiner lite självevolverande, kan inte tänka mig att den kommer vara fullt "original" mer än några veckor i början :).
Ja, det är det fina med det hela! Allt går hursomhelst att återvinna och helt plötsligt kan man få typ två maskiner av materialet man hamstrat på sig och om inte det räcke brukar det ligga bröte här och var.

T. ex lade makerslide-snubben upp ännu en trevlig extrusions-variant: "ORD Bot".

Ang hemgjorda pulleys etc, såg jag någonstans någon som :
1) Gjorde ett lagom hål i en träskiva
2) Limmade sedan ryggen av ett Tbälte i trähålet och med tänderna inåt fyllde sedan den lilla cylindern med epoxy. Antar man skulle kunna blanda in något lämpligt fyllnadsmaterial för lite extra styrka. Ja IRC och PCL är väl lättare.. men tankeföda.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Grymt smart det där med epoxy-hjulet, det borde ju gå att applicera på annat med, t.ex. ball&chain (med visst merjobb för att få kulorna att inte omslutas förståss:)).

Allt är i alla fall inte nattsvart på fraktsidan; trapetsskruv, fjädrar, kullager, hot-end, z-kopplingar och axlar är alla på väg, det mesta bör anlända nästa vecka.
Skriv svar