supply3dpla har finfina priser, Bosse är dessutom mycket trevlig att ha att göra med!Barry_Lyndon skrev:Tack för alla länkar. Speciellt tack för länken till PLA-leverantör i Sverige! Billigare än reprapworld och frakten lär ju knappast vara dyrare heller!
Polykarbonat är nåt jag funderat på, var inne på http://www.hammerglass.se/ och snokade runt lite, verkar lovande... Frågan är hur deras ytbehandling (nån form av kiseloxid) påverkar "klibbet" när man extruderar, med lite tur kan det ju funka som det är. Det skall tåla bl.a. scotchbrite och aceton, så det bör inte bli problem med repor/tvätt. Främsta anledning att jag vill köra glas är att slippa hålla på och mecka med kaptontejp och liknande. Jag vill ha en yta som funkar med minimalt underhåll. Visserligen råder det lite delade meningar om glas, vissa har inte fått det att funka så bra. Ett alternativ skulle kunna vara rostfritt eller aluminium, men även där varierar resultaten.
Syncromesh har jag också sneglat på, det verkar intressant, men har väl (misstänker jag) samma problem som GT2/GT3-remmar, vart ska man få tag på't? ...
Ball&chain kan ju vara ett billigt alternativ tills jag fått tag på remmar. Finns som metervara på Bauhaus bl.a.
Har förresten fått profilerna från Motedis, så jag var ju tvungen att öppna och kolla, de ser mycket bra ut. Måtten verkar helt ok (såvitt jag kan mäta med mätband, max nån tiondels mm fel, mest på kortsidorna), snitten är snygga och dom är raka och fina. Även muttrarna ser fina ut, har dock inte öppnat påsen. Under en veckas leveranstid från tyskland får väl också anses klart godkänt.
Köpte en rulle röd plast och den ser ut som godis typ. När jag får liv i min Repstrap igen kommer jag lägga upp pics/review på det. Till dess får det ligga i sin kartong = jag köper inte godis och PLA'n drar inte till sig mer fukt än nödvändigt.
Grejen med PC är att den tål temperaturer rätt bra, stryktålig som i seg, spricker inte och allt det där möjliggör t. ex användning som skottsäkert glas. MEN, PC tål inte fett!
Det är just den här egenskapen som man utnyttjar; pyttelite fett, då fäster PLA'et! Jag precis som du.. ja.. tejp och pillpill och sen är det en konsumtionsvara osv osv... *suck*. Just därför kom det ett litet halleluja ur min mun när jag upptäckte det. Bästa av allt, det funkar och inte svårt alls. Jag var dock tacksam att jag hade en tunn PC-bit i A4, 2mm tjock som jag dels gav en handfast men kärleksfull dialog med en större vasskniv samt flexande så lossnade biten fint! Minimal träning krävs, men framförallt inget man behöver anpassa sig för. Hm.. enda tips annars på den fronten är väl att söka efter synonymer som Lexan t. ex.
Tack själv förresten ang Motedis! Trevligt att du fick dina grejer så pass snabbt, låter väldigt lovande! Får se när mina dyker upp, en Prism blir det iaf och resten... är något: "ja... " ...
Ang bälten och kablar, har jag inte letat alls efter men det brukar hänvisas till sdp-si.com i tid och otid. De få gånger jag har besökt/sökt på sidan har jag mest tyckt den verkar ha varit besvärlig. Men, jag kommer ta tag i det själv och beställa senare i veckan hittar jag nåt annat hojtar jag.
Aha, nytt inlägg ja. Manana, manana.
Hm, ja det kan jag förstå. Jag känner till alldeles för lite ang materialet som sådant för att uttala mig, mina fördomar säger dock att det är sprött.decker skrev:... utnyttja materialet..
Jag har för mig någon (tror tom det var kliment, han som gjort bla sprinter) sa på IRC #reprap att rapman(?) (en kommersiell FDM-printer) använde sig av det och lyckades man väl få ihop printern utan att spräcka plexiglaset genererade den tillräckligt med statisk elektricitet för att ge hjärnan en "otrevlig kyss". Hörsägen för all del, jag vet men kan kanske vara något att kolla upp lite.
Hursomhelst, allmänt tips; efterforska lite vad andra har haft för erfarenheter och sådär. Alla reprapresurser är bra (IRC)! Jag vet inte hur du tänker dig framöver med din snygging-printer. De flesta börjar modda sina printers direkt, monterar upp och ned sina maskiner med nya delar. Ständigt i förändring i princip. Om du allmänt är lagd åt det hållet 'pulaknåpaförbättra' kanske du ska fundera ut något annat att använda den ytan till annat än extruder grejer. Förutsatt att det är ok att satsa sina kort på att delarna som håller tills de har skrivits ut. Mmm som sagt, dessa (ljuva)besvärliga avvägningar osv.