Billigt PC-oscilloskop
Re: Billigt PC-oscilloskop
Hej!
Vad tror ni om detta ? http://www.quantasylum.com/content/Home.aspx.
Tycker det har ganska tillfredställande data och pris !
- ca: 3000:- med Frakt/Tull/Importmoms mm.
Har inga tankar på att släpa runt det så det är inget problem, jag tänkte jag ha ett GBDSO-GameBoyDigitalSamplingOscilloscope för detta ändamål.
Jag har nu GB:n och diverse artiklar om det hela mm. Men inte tillräckligt för att komma i mål.
Så om någon kan hjälpa är jag mer än glad. Dessutom är datorn igång 24/7, och har dessutom ett 1st RAID-1 + 1st RAID-5 system och Diverse I/O möjligheter.
Tanken är snarare att bygga upp en labb-bänk med i huvudsak USB-baserade-/styrda-instrument, nätaggregat, laster, filter mm. Min tanke är, att börja med 1 st 19" + 2 st 14" LCD skärmar placerade på väggfasta skenor och vrid-/tilt-bara fästen.
Har även gamla hederliga instrument men det känns kul att se vad man kan uppnå, det är ju trots allt lättare att byta "Firmware" och programvara för instrumenten än att kanske behöva köpa nytt för att uppgradera.
Kom gärna med kommentarer och synpunkter.
mvh
tobon48
Vad tror ni om detta ? http://www.quantasylum.com/content/Home.aspx.
Tycker det har ganska tillfredställande data och pris !
- ca: 3000:- med Frakt/Tull/Importmoms mm.
Har inga tankar på att släpa runt det så det är inget problem, jag tänkte jag ha ett GBDSO-GameBoyDigitalSamplingOscilloscope för detta ändamål.
Jag har nu GB:n och diverse artiklar om det hela mm. Men inte tillräckligt för att komma i mål.
Så om någon kan hjälpa är jag mer än glad. Dessutom är datorn igång 24/7, och har dessutom ett 1st RAID-1 + 1st RAID-5 system och Diverse I/O möjligheter.
Tanken är snarare att bygga upp en labb-bänk med i huvudsak USB-baserade-/styrda-instrument, nätaggregat, laster, filter mm. Min tanke är, att börja med 1 st 19" + 2 st 14" LCD skärmar placerade på väggfasta skenor och vrid-/tilt-bara fästen.
Har även gamla hederliga instrument men det känns kul att se vad man kan uppnå, det är ju trots allt lättare att byta "Firmware" och programvara för instrumenten än att kanske behöva köpa nytt för att uppgradera.
Kom gärna med kommentarer och synpunkter.
mvh
tobon48
Funkar kanske. Men i den prisklassen, vad har det för fördel framför ett rigol om du ändå inte ska släpa runt det?
Ska du bygga med USB och PC så säger jag Picoscope igen, framförallt för mjukvarans skull! Picoscope har ett par dussin modeller från en dryg tusenlapp till ett par hundra tusen. Samma mjukvara för alla modeller och den uppdateras ständigt.
Sen har det kommit en ny DSO203 Nano V2 med präktigt uppdaterade data. Numera 2x72MHz sampling, 80Vptp (1x), 2 digitala ingångar, signalgenerator, USB mm. Kostar runt USD 170 på nätet. Har inte provat...
Sen har det kommit en ny DSO203 Nano V2 med präktigt uppdaterade data. Numera 2x72MHz sampling, 80Vptp (1x), 2 digitala ingångar, signalgenerator, USB mm. Kostar runt USD 170 på nätet. Har inte provat...

( Nu hittade jag Smileysarna, hehe ! )
mvh
tobon48
-
Jag tycker det verkar vettigt, men har några funderingar - frågan är om 100 MS/s räcker?
För det mesta ja, men man behöver ju ca 10 s per period för att återskapa signaler väl?
det betyder att någonstans runt 10 MHz kan skåpet återge, men inte mer. Jag är tveksam till att man kan utnyttja alla 10 bitarna i 100 MS.
jag vet inte om jag tycer att repetetiv sampling är lika effektivt nämligen.
För det mesta ja, men man behöver ju ca 10 s per period för att återskapa signaler väl?
det betyder att någonstans runt 10 MHz kan skåpet återge, men inte mer. Jag är tveksam till att man kan utnyttja alla 10 bitarna i 100 MS.
jag vet inte om jag tycer att repetetiv sampling är lika effektivt nämligen.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du behöver väl inte ta i så du kräks!( Nu hittade jag Smileysarna, hehe ! )
Svar: Ja.Min fråga är, skulle ett Kina-USB-oscilloskop för ett par hundringar klara av sådana enkla mätningar?
Quantasylums skåp ser trevligt ut men verkar overkill för det du skrev om i första inlägget, så svaren blir därför lite spretande. Ska vi svar utifrån första inlägget, utifrån Quantasylums spec eller utifrån prislappen?
Du bad om råd, och fick en massa svar svar baserade på vars och ens erfarenheter. Har du redan bestämt dig så behöver du ju inte fråga

Mjukvaran är väldigt viktig för ett USBskåp, en del har mjukvara som kan tankas hem gratis och köras i demo-läge utan USB-hårdvara. Då får du nog en vettig uppfattning av hur det ser ut och vad instrumenten klarar av.
Apropå mjukvara, finns det något trevligt alternativ för oss som gillar att köra Linux? Jag har inget oscilloskop ännu, men om USB-oscilloskop ska vara något alternativ för mig så måste det funka i Linux.
Har du använt ett modernt (2009 eller senare) digitaloscilloskop alls?tobon48 skrev:Jag har noga gått igenom Data - Pris, för ca. 10 olika PC-baserade, och lika många bänkmodeller, och tycker mig ha fått en relativt klar bild, över både fördelar och nackdelar.
Jämfört med ett 20 år gammalt traditionellt scope eller priset för ett digitalt för tio år sedan så framstår kanske en PC-baserad variant som bra men inte jämfört med ett modernt digitalt.
Delar av deras påståenden i reklamen stämmer inte heller, det går snabbt och enkelt att plocka ut skärmbilder från moderna DSO antingen via USB till datorn eller till USB-minne och även "kinaskop" som Rigol har NI-VISA drivrutiner så du kan använda dem från Labview/labwindows och andra kompatibla program eller skriva egna.
Jag tycker det går mycket snabbare att manövrera mätningarna från reglagen direkt på scopet än genom att klicka på styrprogrammet i din PC och du behöver i praktiken en extra skärm till datorn för att kunna jobba effektivt med ditt PC-scope.