Multicopter styrkort WII Brain MEGA
Re: Multicopter styrkort WII Brain MEGA
Vad är de för cc på monteringshålen? Måste jag bygga om helin 

Extern FTDI tycker inte jag är ett problem. Har sådana liggande i drivor hemma. Hellre att kortet har alla features och funkar stabilt.
Jag vet inte om jag kommer att köpa något kort själv men jag skulle ha föredragit usb som separat kort. Man kanske kunde ha en kontakt på styrkortet som tar antingen anslutningen från usb-kortet eller en bluetoothmodul?
Hellre extern FTDI så det blir lättare att koppla på BT, telemetri, osd och liknande.
Så blir det ju inte lika trångt oå kortet med
Själv fick jag klippa matningen på mitt BT chipp nu när jag flasha om den (hade ju glömt koden annars hade jag kört bootloadern via BT me)
Så blir det ju inte lika trångt oå kortet med

Själv fick jag klippa matningen på mitt BT chipp nu när jag flasha om den (hade ju glömt koden annars hade jag kört bootloadern via BT me)
Hur går det med alla ändringar som är önskade? Går dom att klämma in?
Ser fram emot video på när du testar detta kortet på din multicopter.
/DeVille
Ser fram emot video på när du testar detta kortet på din multicopter.
/DeVille
Jo jag har varit lat med att uppdatera tråden, men dessbättre inte legat på latsidan med kortet.
Nu är kompass & barometer med på kortet och FTDI fick stryka på foten.
Passade även på att stoppa dit en "professionell" I2C nivåkonverterare (PCA9306D).
CPU'er och kompasser har landat, men barometrar beställer jag i helgen.
Jag skulle vilja ha lite synpunkter från folk som testat med kompass, det verkar vara rejält känsligt hur den placeras och mina tester
har get lite skakigt resultat emellan åt.
Jag kommer ha alla komponenter i god tid innan korten kommer, då kineserna redan nu stängt orderboken två veckor frammåt på grund av sitt nyårsfirande.
I praktiken betyder det att jag inte får nya korten fören om 4-5 veckor
. Nåväl det är dom väl värda, dom jobbar ju rätt mycket övriga tiden på året
Jag har även en färdig beställning på FTDI kortet som nu blir löst, men jag "panelade" det lite i smyg så vi får se om dom accepterar det.
Så här ser alltså MK6 ut. Det kanske blir en provflygning i helgen med det "första" kortet.
Nu är kompass & barometer med på kortet och FTDI fick stryka på foten.
Passade även på att stoppa dit en "professionell" I2C nivåkonverterare (PCA9306D).
CPU'er och kompasser har landat, men barometrar beställer jag i helgen.
Jag skulle vilja ha lite synpunkter från folk som testat med kompass, det verkar vara rejält känsligt hur den placeras och mina tester
har get lite skakigt resultat emellan åt.
Jag kommer ha alla komponenter i god tid innan korten kommer, då kineserna redan nu stängt orderboken två veckor frammåt på grund av sitt nyårsfirande.
I praktiken betyder det att jag inte får nya korten fören om 4-5 veckor

Jag har även en färdig beställning på FTDI kortet som nu blir löst, men jag "panelade" det lite i smyg så vi får se om dom accepterar det.

Så här ser alltså MK6 ut. Det kanske blir en provflygning i helgen med det "första" kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag svarade ju aldrig på Gory's fråga om hålbilden.
Jag har anpassat mig till den numera "defacto standarden" 45x45.
Det är ju då tyvärr större än på det enklare kortet, men jag lyckades skruva fsta det nya ändå efterssom plastdistanserna jag hade var lite mjuka.
Jag har funderat mycket på hur man på bästa sätt undviker vibrationer, vilket nu med Megakortet blir ännu viktigare.
Det klurigaste jag kommit på hittills är:
- Kort gummisnodd genom monteringshålet ovanifrån.
- Ögglan träs från hålet och över hörnet.
- Andra ändan (ögglan) spänns mot distans men skruv
Då är kortet "gummi upphängt" med spänn i det axiella planet.
För att sedan förhindra att det vibrerar i det radiella planet stoppar man helt enkelt mjukt skummgummi mellan koret och ramen.
Skummgummit klämms fast mellan ramen och kortet då det sitter i snoddarna.
Svårt att förklara, men busenkelt. En sådan montering bygger ju dock på ett avstånd på kanske minst 6cm på distanserna.
Fan jag kanske måste rita/fota för att gör mig förstådd
Jag har anpassat mig till den numera "defacto standarden" 45x45.
Det är ju då tyvärr större än på det enklare kortet, men jag lyckades skruva fsta det nya ändå efterssom plastdistanserna jag hade var lite mjuka.
Jag har funderat mycket på hur man på bästa sätt undviker vibrationer, vilket nu med Megakortet blir ännu viktigare.
Det klurigaste jag kommit på hittills är:
- Kort gummisnodd genom monteringshålet ovanifrån.
- Ögglan träs från hålet och över hörnet.
- Andra ändan (ögglan) spänns mot distans men skruv
Då är kortet "gummi upphängt" med spänn i det axiella planet.
För att sedan förhindra att det vibrerar i det radiella planet stoppar man helt enkelt mjukt skummgummi mellan koret och ramen.
Skummgummit klämms fast mellan ramen och kortet då det sitter i snoddarna.
Svårt att förklara, men busenkelt. En sådan montering bygger ju dock på ett avstånd på kanske minst 6cm på distanserna.
Fan jag kanske måste rita/fota för att gör mig förstådd

Har igår blivit mer intresserad av kortet så du kan snart räkna in en köpare till, jobba på! 

30'e Vaknar kineserna upp ur nyårsyran.
Min layout ligger och väntar på dom på jobbet
Jag har även en order färdig på 10 barometrar som jag dock inte aktiverat ännu, men dom kommer betydligt snabbare än korten.
Med dom så har jag alla fyra sensorerna till ett par kort.
Det där med att lägga till barometer efteråt med hetluft, verkar inte vara så smart då den tydligen är värmekänslig och därför helst skall lödas i ugnen.
Bara hålla tummarna att det nu inte är något skit jag missat på layouten.
Min layout ligger och väntar på dom på jobbet

Jag har även en order färdig på 10 barometrar som jag dock inte aktiverat ännu, men dom kommer betydligt snabbare än korten.
Med dom så har jag alla fyra sensorerna till ett par kort.
Det där med att lägga till barometer efteråt med hetluft, verkar inte vara så smart då den tydligen är värmekänslig och därför helst skall lödas i ugnen.
Bara hålla tummarna att det nu inte är något skit jag missat på layouten.
Vore ju bra om ett kort vore testat iaf 
Ja där är ju ett hål genom "skorpan" på kretsen så rätt troligt är den känsligare än vanligt sen sölar man ju på 10x jämfört med ugn också.
Det är ju vidare enkelt att kolla korten också bara att plugga in i datorn och se att värdena "rör på sig".
Jag är mest intresserad av ett "fullsmetat" dvs som man säger på pizzerian "allting på"

Ja där är ju ett hål genom "skorpan" på kretsen så rätt troligt är den känsligare än vanligt sen sölar man ju på 10x jämfört med ugn också.

Det är ju vidare enkelt att kolla korten också bara att plugga in i datorn och se att värdena "rör på sig".
Jag är mest intresserad av ett "fullsmetat" dvs som man säger på pizzerian "allting på"

Jo fullsmetat är bra.
Det enda som oroar mig är magnetometern, för jag tycker den verkar labil.
Har perssonligen inte vågat flyga med den påslagen, då jag tycker den är hispig.
Den jag testat på "löst kort" den svänger in mot min dator på 1.5 meters håll och låser gladeligen på det mesta magnetiska
Jag kan tänka mig att vissa kan få problem om den kommer nära fel saker.
Men det går ju alltid att kommentera bort den i koden, och den byggde bara på med typ 40:- kostnadsmässigt.
Jag har medvetet fösökt hålla den på avstånd från annat på kortet i alla fall, så vi får se.
Det enda som oroar mig är magnetometern, för jag tycker den verkar labil.
Har perssonligen inte vågat flyga med den påslagen, då jag tycker den är hispig.
Den jag testat på "löst kort" den svänger in mot min dator på 1.5 meters håll och låser gladeligen på det mesta magnetiska

Jag kan tänka mig att vissa kan få problem om den kommer nära fel saker.
Men det går ju alltid att kommentera bort den i koden, och den byggde bara på med typ 40:- kostnadsmässigt.
Jag har medvetet fösökt hålla den på avstånd från annat på kortet i alla fall, så vi får se.
Hur är tanken att magnometern skall användas vid flygning? 

Den skall hålla yaw om jag fattar rätt.
Jag har själv aldrig upplevt ofrivillig rotation som ett direkt problem med MultiWII, men det är klart släpper man spakarna en längre tid så vrider det sig ju lite.
Jag har själv aldrig upplevt ofrivillig rotation som ett direkt problem med MultiWII, men det är klart släpper man spakarna en längre tid så vrider det sig ju lite.
Jag upplever den som S K I T men tänkte det kanske berodde på mig. Den ska hålla riktningen vilket jag tycker den gör bra ibland men sen är det som toppen säger att det "får för sig saker" som gör det oberäkneligt MEN det kan ju bero på annat också det ska ju funka men jag får för närvarande vara lite uppmärksam, jag är helt kass på att flyga också det gör allt ännu bättre 
Det finns de som lyckats på multiwiiforumet då ligger den mycket stabilt i riktning och det är ju det iaf jag vill uppnå iom att den som sagt vrider sig lite och på höjd är det lite svårt att se exakt riktning.
GPS-hold är det allra bästa tror jag.

Det finns de som lyckats på multiwiiforumet då ligger den mycket stabilt i riktning och det är ju det iaf jag vill uppnå iom att den som sagt vrider sig lite och på höjd är det lite svårt att se exakt riktning.
GPS-hold är det allra bästa tror jag.