Dremmel-kopia med inställbart varvtal.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
90kar08

Re: Dremmel-kopia med inställbart varvtal.

Inlägg av 90kar08 »

I min värld är well = wellpapp. :)
Fast att köra dremel i wellpapp verkar ju märkligt...
Jens92

Re: Dremmel-kopia med inställbart varvtal.

Inlägg av Jens92 »

Jag har en sån här:
http://www.jula.se/slip-gravyrmaskin-fc ... 0-w-010036

Den är långt ifrån felfri men den har tålt mer stryk en jag trodde när jag köpte den.
Den har gått med ganska kraftigt tryck både axiellt och horisontellt.
Jag har iaf haft den i kanske 2 år och har mestadels brotchat (stavning?) metallbrickor och diverse hål i metall.
Den har i stort sett hela tiden jag använt den gått max vad maskinen tål utan att stanna.

Nu på ålderns höst (ja den håller på att dö) så funkar knappt varvtalsregleringen och den vibrerar en del men när den går så går den.
Flexislangen till är inte så välbalanserad, vibrerar kraftigt vid hård anläggning av slipstift så det går tungt.

Men jag tyckar att för det priset så är den absolut värd pengarna. Jag trodde den skulle brinna upp så som jag behandlat den.
Ett exempel av användning var när jag slipade ur en bult ca 10mm. Det var en M10 bult som rostat fast i ett avgassystem, så jag pressade
rakt fram med ett slipstift tills dess att jag kunde banka ur bulten. Det var nog 15min kontinuerlig drift precis max vad maskinen klarade utan att sacka.

Jag summerar det som så att den är värd pengarna. Flexislangen kommer till nytta oftare än man tror. Iaf för mig.

Ser att det finns en del att säga om en sån här sak, undrar ni något specifikt om den så fråga bara :D
Skriv svar