Platt tv som dog
-
Re: Platt tv som dog
Är en plasma. bytte ett par kondingar jag trodde det var fel på men verkar dock ta lite längre tid nu imellan innan den visar felkod. råkade ta på en kylfläns och fy fan vilken kyss jag fick.. antar att det bara är att skrota den?
Kan vara att nätdelen är dålig.
Har du kollat att alla säkringar är hela sitter några på Zsus och Ysus korten.
Är säkringarna hela på ysus/zsus plocka ur dom prova att starta igen om det då går snabbare är det nog en IGTB som dött.
Ta en bild på tvn´s innanmäte ska jag se vad som finns i gömmorna.
Har du kollat att alla säkringar är hela sitter några på Zsus och Ysus korten.
Är säkringarna hela på ysus/zsus plocka ur dom prova att starta igen om det då går snabbare är det nog en IGTB som dött.
Ta en bild på tvn´s innanmäte ska jag se vad som finns i gömmorna.
-
Det ska jag göra. får sticka till syrran i morgon och hämta kameran så kan jag ladd aupp ett par kort. hmm har inte sett några säkringar mer än på nätdelen och den är hel.
Xsus kortet har ingen säkring såvitt jag kan se.
Den ger ju inte bild häller så antagligen gör den en koll att allt funkar eller så är nätdelen kass så att den inte kan hoppa igång.
Xsus kortet har ingen säkring såvitt jag kan se.
Den ger ju inte bild häller så antagligen gör den en koll att allt funkar eller så är nätdelen kass så att den inte kan hoppa igång.
IGTBerna med dom stora kylflänsarna ena Ysus och andra Zsus brukar vara avsäkrade.
När dom ger upp blir det kortis.
När dom ger upp blir det kortis.
-
Hmm.. Finns det något sätt man kan mäta det med multimeter utan att löda bort?
men om det vore kortis i någon av de så borde det väl inte starta alls och säkringen gå? för det klickar ju till i ett relä på Primär sidan iaf,
http://www.avforums.com/forums/plasma-t ... ad-20.html verkar avhandla samma fel fast lite variation på nätaggen och modellbetäckningar.
men om man kopplar bort ena kretskortet helt och startar vad bör hända? få annan felkod eller den kanske hoppar igång? för isf bör man väl isolerat felet till ett kretskort isf? antar att de är rätt dyra att byta så det kanske inte ens är lönt att ge sig in på det mer?
men om det vore kortis i någon av de så borde det väl inte starta alls och säkringen gå? för det klickar ju till i ett relä på Primär sidan iaf,
http://www.avforums.com/forums/plasma-t ... ad-20.html verkar avhandla samma fel fast lite variation på nätaggen och modellbetäckningar.
men om man kopplar bort ena kretskortet helt och startar vad bör hända? få annan felkod eller den kanske hoppar igång? för isf bör man väl isolerat felet till ett kretskort isf? antar att de är rätt dyra att byta så det kanske inte ens är lönt att ge sig in på det mer?
Nätaggens standbydel slår till drivspänning agget känner av överbelastning slår från.
IGTBer kostar ca 200:- du kan få adress till bra leverantör i tyskland eller så väntar du tills jag beställer och åker snålskjuts.
Har jag ett beg kort får du bidra till ölkassan
IGTBer kostar ca 200:- du kan få adress till bra leverantör i tyskland eller så väntar du tills jag beställer och åker snålskjuts.
Har jag ett beg kort får du bidra till ölkassan

-
okey.. hmm när hade du tänkt beställa isf?
Men är det säkert att det må vara en av de som är sönder isf? känns ju dumt att lägga ut pengar på något som kanske inte är sönder som sagt.
Men är det säkert att det må vara en av de som är sönder isf? känns ju dumt att lägga ut pengar på något som kanske inte är sönder som sagt.
Fixa bilder och fullständig modelbetäckning så ska vi nog kunna felsöka lite mera
Har du tur finns det kanske nåt kort i gömmorna.

Har du tur finns det kanske nåt kort i gömmorna.
Mauritz: det låter som verkar ha lite koll på detta. Har en Philips 42PF5520D/10 där den en dag inte startade med ett typiskt klickande ljud. Två kondingar senare till vad jag gissar stb spänningen hade gett upp så de byttes och efter det så var klickandet borta men TV:n gick efter det bara svårligen igång. Den går igång efter allt ifrån 5 sek till minuter eller inte alls det är lite beroende på månens fas känns det som.
Är detta Ysus korten eller är det något i nätdelen? Alla kondingar ser i alla fall helt ok ut men kan förstås vara på väg att gå ändå vilket då får ESR mätas. Det finns dock ett 100-tal ellyter i nätdelen så hade varit brta att veta var felet kan ligga innan man gått lös med lödkolven, eller om det är något av de andra korten så vet jag att jag skall titta där istället. Men när TV:n väl går igång så ser allt ut som det skall och allt fungerar som det skall så jag tvivlar väl lite på dessa kort och lutar mer åt nätdelen?
råkade ta på en kylfläns och fy fan vilken kyss jag fick
Dessa har visst inte för sällan oisolerade trissor på sig och att kylflänsen är kopplad direkt till den spänning som trissorna som sitter på skall ha så det kan ligga nära 400V på vissa kylflänsar, mätte tex upp 315V mellan några olika olika kylflänsar och chassiet på den TV:n jag har, alltså likriktad nätspänning. Står dock varningar överallt om en "varm" och en "kall" sida på denna och tom ingjutet varningar på dessa kylflänsar.
Är detta Ysus korten eller är det något i nätdelen? Alla kondingar ser i alla fall helt ok ut men kan förstås vara på väg att gå ändå vilket då får ESR mätas. Det finns dock ett 100-tal ellyter i nätdelen så hade varit brta att veta var felet kan ligga innan man gått lös med lödkolven, eller om det är något av de andra korten så vet jag att jag skall titta där istället. Men när TV:n väl går igång så ser allt ut som det skall och allt fungerar som det skall så jag tvivlar väl lite på dessa kort och lutar mer åt nätdelen?
råkade ta på en kylfläns och fy fan vilken kyss jag fick
Dessa har visst inte för sällan oisolerade trissor på sig och att kylflänsen är kopplad direkt till den spänning som trissorna som sitter på skall ha så det kan ligga nära 400V på vissa kylflänsar, mätte tex upp 315V mellan några olika olika kylflänsar och chassiet på den TV:n jag har, alltså likriktad nätspänning. Står dock varningar överallt om en "varm" och en "kall" sida på denna och tom ingjutet varningar på dessa kylflänsar.
Det som oftast går i nätdelarna är glättningskondingarna på sekundärsidan.
Har du bytt 2 som var svullna är resten av kondingarna på sekundären lika slut.
Hot och Cold på nätdelen refererar till primär och sekundär i nätdelen.
Stoppa fingrarna på HOT sidan är som att stoppa fingrarna i väggutagget, INTE BRA !!!!!!
Har du bytt 2 som var svullna är resten av kondingarna på sekundären lika slut.
Hot och Cold på nätdelen refererar till primär och sekundär i nätdelen.
Stoppa fingrarna på HOT sidan är som att stoppa fingrarna i väggutagget, INTE BRA !!!!!!
Vet inte exakt till vilket dessa kondingar tillhörde men en liten switchtrafo var som var nära var helst säkert involverad men det var inga fler elyter i närheten med liknande kapacitans och just dessa 2 var visst ett vanligt fel i denna tv vad jag förstått på nätet. Efter byte av dessa så fungerande TV:n hos de som haft likande problem så därför finns det ingen vidare info om hur man skall gå vidare när den fortfarande inte fungerar som den skall men nästan. Men skall dra dra fram oscillksopet tror jag.
Jo kondingar på en sekundärsidan är ju ett klassiskt fel i allt som har en switchad nätdel som strömförsörjning.
Jo kondingar på en sekundärsidan är ju ett klassiskt fel i allt som har en switchad nätdel som strömförsörjning.
-
En bild iaf. kan ladd aupp i tyngre fil. och ta mer kort efter behov. stora kretskortet i mitten är nätdelen. de två stora vadera om är för bilden och det längst till höger är bara för högtalarna mm
Större bild tack
,här finns tips på att fota kretskort
Samt om du kunde måla in en pil som visar var felet sitter på det befintliga kortets komponentsida.

Samt om du kunde måla in en pil som visar var felet sitter på det befintliga kortets komponentsida.
-

De tre 3st kondensatorer strax nedanför till höger om den stora svarta kylflänsen har jag bytt. Tog lite längre tid att få fram felkod nu även om jag inte har något liv i tv'n mer än att det klickar i relän i primär sidan.
-
Funderar på att bara skicka skiten till skroten nästan.. har gått ner mig i ett träsk känner jag.
har lite mer bilder att ladda upp om det krävs. dock inga på baksidan av kretskorten då de ligger på en annan kamera dock har jag ej någon kabel till den just nu.
annars någon som vill köpa den som skrot?
har lite mer bilder att ladda upp om det krävs. dock inga på baksidan av kretskorten då de ligger på en annan kamera dock har jag ej någon kabel till den just nu.
annars någon som vill köpa den som skrot?