Projekt Genomplätering av Vior!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lond

Re: Projekt Genomplätering av Vior!

Inlägg av lond »

peolah skrev: Men ingen som helst stress, ta det när du har tid och på arbetstid så klart.. :mrgreen:
Jobbar hela helgen :(

/// Marcus
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Finns ju inget som säger att man inte kan blanda med. Pytteborr och trä lite tråd igenom där det är tight, och kläppa nitar där det finns plats.
0,8 borde ju dessutom vara stort nog för de flesta komponenter att ta sig igenom.. typ socklar och sånt.
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

0.8 är ju en bra dimension att sätta i CNC'n för att borra alla through-hole inklusive viorna tror jag.
Men om man använder bara soic och ytmonterat så kan man ju gå ner ett par snäpp i dimension på viorna,
men som sagt det skall ju vara lätt att sätta dit nitarna också. 0.8 är väl min gräns vad jag tror är hanterbart.

Om man behöver mindre vior är det väl bättre i så fall att beställa prototyper av tex swech,
min fräs klarar ju inte 10 mil precis, och isolationsfräsning tar ju extra utrymme. Så 0.8 är nog
en lagom nit för mina behov i alla fall.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Att gå den kemiska vägen är inget för mig heller, då tar jag hellre och beställer kort från kineserna och får rubbet. Enklare kort med nitar kan gott göras själv och 0.8 nitar låter som en bra kompromiss.
kimachren

Inlägg av kimachren »

Den här brukar jag använda. Den går alldeles utmärkt att göra 0,6 (0,4 inner) mm vior med, trots att själva spetsarna bara är filade i en borrmaskin. Nitarna beställdes från
http://www.watterott.com/de/Leiterplatt ... tiernieten
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Jag hade också tanken på en sådan lösning, det vill säga att förlänga ett chrimpverkyg eller dylikt.
Det jag inte riktigt förstår är båda anhåll och mothåll av ditt verktyg ser plana ut, eller mothållet är lite koniskt?

Hur "snyggt" blir det efter pressning med ett sådant hemmabyggt verktyg?
Har du kanske något exempel på ett kort du gjort med ditt verktyg som du kan visa en bild av? :)
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag skulle vara intresserad av beskrivning hur man gör ett sådant verktyg, eller kanske att köpa ett kit för att göra eller ett färdigt, om det funkar bra.
kimachren

Inlägg av kimachren »

Båda ytorna är svagt koniska med en liten spets som passar i niten på ena.

Med tanke på att de är handfilade av en M8-skruv tycker jag att de fungerar rätt bra. Nitarna blir lite väl "utplattade" som det är nu, men annars ser de bra ut.

Det finns ju färdiga stift att köpa till den riktiga maskinen som man nog kunde få att passa.

Tyvärr kan jag inte bidra med någon bild, då telefonkameran inte går att fota så små saker med.
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Liten uppdatering.

Har skaffat ett enkelt verktyg med utväxling som jag skall provsvetsa lite på.
Får se hur gummihantagen hanterar värmen, går tyvärr inte att ta bort dom.
Någon medhjälpare får stå med kylspray/tryckluft. :)

Hur gick det Lond? Du hittade inte ditt verktyg?

Har någon möjligen ett gäng nitar ni kan undvara så man slipper beställa 1000 st.
Mot betalning så klart, porto och lite fikapengar.

Lutar åt att jag kommer använda 08/06. Dvs Borra 0.8 och innerdiametern på niten är 0.6.
Helst skall det vara dem som Conrad.se har till Favorit pressen.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Visst är det lite bökigt med vior, men jag har hållit mig kvar med trådat. Jag borrar hålen 0,3 mm och använder trådkardeler som via trådar.

För att göra det lite lättare lägger jag kortet på en ESD-skumplast och trär trådarna genom viahålet och en bit ner i skumplasten. Sedan löder jag fast viatråden på ovansidan och klipper den. När alla trådar är fästa på ena sidan tar jag upp kortet från skumplasten och vänder det. Nu ser det ut som en igelkott med ganska långa trådar. Kortet placeras på ESD-skivan med trådarna uppåt.

På undersidan av kortet bockas viatråden längs riktningen på ledningsbanan och "klipps av" med en skalpell. Sedan löder jag den. På det sättet undviker jag att värma motsatta sidan vid lödningen.

Metoden har fungerat bra på mockup-kort, det jag behöver ändra i cadet är viahålens diameter från 0,5 till 0,3 för att det inte skall bli för stora hålmarkeringar. Viahålens kragar har legat på 0,8 mm.
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Jag, visst fungerar det med denna teknik. Vilken jag använt ett antal gånger.
Men det jag är ute efter är att spara tid och få det att se bättre ut,
måste bli betydligt snabbare med pressning även om man får efterlöda nitarna i viakragen.

Jag gör en del prototyper till kunder, därav att jag vill få det att se *bättre* ut.
Ser inte så seriöst ut med klippta trådar. Sedan om man försöker sig på rakt stående
trådar och klippa/skära med skalpell och löda igen för att snygga till är ju risken
att den andra sidan lossar.

Nej, blir nog pressnitar för mig eller kina.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

OK, när mocuppen funkar brukar det bli Kina eller Bulgarien.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eftersom det mesta tenderar att bli 0,5-0,4 pitch med 0,125 ledare har jag slutat med att försöka göra det själv, då de flesta skrivare (läs inga normala) ändå inte klarar detta, Dessutom blir det ofta 4 lager för att kunna routa skiten, så.......
click

Inlägg av click »

Vet inte riktigt om detta skall kallas för "kemisk genomplätering" men här är ett sätt att göra det hemma iallafall
http://www.colinmackenzie.net/electroni ... uit-boards
Det ser mycket lättare ut än att sitt och pilla dit alla vior för hand, men jag har ingen aning om hur resultatet blir.
Skriv svar