Tog just 2,2 kΩ för R4 och R5 för att hålla mig över 1 kΩ. NE5532s distorsion ökar markant under 500 Ω belastning varför jag brukar satsa på 1 kΩ i kretsen då man kan koppla in 1 kΩ efter.SkunkFunk skrev:Edit: Aah, såklart, borde sett att potten var "bendad" redan. Du kanske kan sänka bend-motståndet till 1k för att få lite finare kurva och lägre brus. 1k | 2,2k + 27r blir 734,5 Ohm som lägsta impedans, det borde en 5532 kunna driva utan problem, såvida lasten senare håller hög ingångsimpedans.
[audio] Enkelt ingångssteg med variabel förstärkning
Re: [audio] Enkelt ingångssteg med variabel förstärkning
Sant. Om du tänkte ha det som en flyttbar design är det nog nog de bästa värdena. Ska bli intressant att se vilka andra värden du kommer fram till!
En första prototyp kommer besvara de flesta frågorna. Fungerar potentiometern helt knasigt får jag dimensionera om R4, R5 och R6. En annan farfråga är om det blir för långa uppladdningstider till C3 och C4.
Tillslut skulle det ju vara trevligt med ett balanserat ingånssteg också, dock får detta bli ett senare projekt om ingen annan har lust att presentera något genomarbetat.
Tillslut skulle det ju vara trevligt med ett balanserat ingånssteg också, dock får detta bli ett senare projekt om ingen annan har lust att presentera något genomarbetat.
Jag är väldigt tråkig med balanserade in/utsteg och håller mig till de från that corporation. De klarar i princip allt man någonsin kan tänkas koppla in och kostar kring 25 kronor om man beställer från mouser 

That brukar ha lösning på det mesta inom audio
. Dock försöker jag hålla mig borta från applikationsspecifika integrerade kretsar då dessa kommer och går på marknaden. Många projekt har en tendens att bli utdragna och plötsligt sitter man där utan tillgång på komponenter. Nu är detta kanske inte helt relevant för That men principen sitter hårt i mig särskilt för hobbyprojekt.

Jo, har man bara ne5532:or och tl072:or bör man kunna bygga i princip vilken krets som helst om man ska kalla sig audiodesigner 

Panasonic FM är trevlig. Jag kör alltid med ELNA Silmic II i signalvägar, gillar den skarpt. Samt Panasonic FC i nätdelar.SkunkFunk skrev:470 µF är väl inte särskilt farligt. En panasonic fm på 10v kostar 3,64 kr på farnell, 2,04 kr vid 500 st och då har man en riktigt bra konding.
Har själv beställt MULTICOMP MCGPR10V477M8X11 till C3 och C4. Ser ingen anledning till varför jag skulle vilja ha ett speciellt fabrikat. Till C2 har jag beställt MULTICOMP NP63V476M10X16 som är bipolar då man aldrig vet vad som kan dyka upp på ingången. För er som har problem angående kopplingskondensatorer rekommenderar jag följande läsning
Bateman, C. (2002/2003) Capacitor sound? Electronics World, Parts 1-6 (July 2002 - March 2003).
Detta är den enda artikeln som jag läst som på något vetenskapligt sätt tar upp distorsion från kondensatorer. Sammanfattat kan man säga att alla elektrolytkondensatorer har något högre distorsion. Men istället kan man välja att använda sig av en hög kapacitans och på så sätt minska växelspänningfallet över kondensatorn. Några enorma skillnader mellan fabrikat kan jag inte minnas att det finns heller.
Bateman, C. (2002/2003) Capacitor sound? Electronics World, Parts 1-6 (July 2002 - March 2003).
Detta är den enda artikeln som jag läst som på något vetenskapligt sätt tar upp distorsion från kondensatorer. Sammanfattat kan man säga att alla elektrolytkondensatorer har något högre distorsion. Men istället kan man välja att använda sig av en hög kapacitans och på så sätt minska växelspänningfallet över kondensatorn. Några enorma skillnader mellan fabrikat kan jag inte minnas att det finns heller.
De flesta skillnaderna ligger nog i makrknadsföringen, speciellt för mindre "hifi-grade"-tillverkare 
EDIT: Just multicomp brukar jag undvika, lite av samma skäl som du undviker specialkretsar, men också för att det inte känns lika säkert vad man egentligen får.

EDIT: Just multicomp brukar jag undvika, lite av samma skäl som du undviker specialkretsar, men också för att det inte känns lika säkert vad man egentligen får.
John Linsley Hood skrev några intressanta artiklar i ämnet i ETI när den fanns har jag för mig. Skall kolla om jag hittar det.
Skulle Multicomps kondensator försvinna från marknaden kan denna enkelt ersättas med ett annat fabrikat. Jag ser inte likheterna med applikationsspecifka ICs, utveckla gärna ditt resonemang.SkunkFunk skrev:Just multicomp brukar jag undvika, lite av samma skäl som du undviker specialkretsar, men också för att det inte känns lika säkert vad man egentligen får.
Att kondensatorerna från Multicomp skulle avvika från specifikationen köpta hos Farnell ser jag som högst osannolikt. Skulle problem uppstå med kopplingen kan man alltid titta på det vid ett sådant tillfälle.
Miss av mig, Multicomp = multiple companies/sources (Farnells eget varumärke). Skulle ändå inte kunna tänka mig att Farnell levererar komponenter som inte håller specifikationerna.
Nej jag menar absolut inte att skulle ha bluffspecar, men det är ju inte allt som framgår i databladet heller. Det är inte helt sällan jag märker att "vårt egna märke" kan sakna viktiga saker, eller till och med ha rena felaktigheter tryckta. Eftersom det inte heller finns någon tydlig organisering av multicomp-komponenter måste man ju också lägga ner tid på att hitta det man behöver där. Lättare är då att känna till några märkesserier som man vet kommer funka alldeles utmärkt och köra på dem. Men ja, precis som med icas och coops egna varar blir man ju mätt på dem också 

Har lagt till modell och ekvationer för beräkning av gränsfrekvens för lågpassfiltret. Ingen hänsyn har tagits till anlustningskabelns kapacitans mot jord eller skärm.

Själv föredrar jag OPA2134 och LM4562 då dessa har lägre brus och dist, visserligen kostar de lite mer än NE5532 som är nästan gratis i nuläget.SkunkFunk skrev:Jo, har man bara ne5532:or och tl072:or bör man kunna bygga i princip vilken krets som helst om man ska kalla sig audiodesigner