Bo Hanséns DI-box

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jonnorberg
Inlägg: 850
Blev medlem: 19 mars 2008, 17:45:40
Ort: Årsta

Re: Bo Hanséns DI-box

Inlägg av jonnorberg »

Bo Hanséns box har en "semi"-jordlyft, ett motstånd och en kondensator till jord. Det funkar faktiskt ganska bra.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12866
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bo Hanséns DI-box

Inlägg av MiaM »

Trevligt bygge!

Bonusfråga:
Hur brukar man göra med mono/stereojack och "höger kanal"/"ring" på telepluggarna?
Zhorts
Inlägg: 222
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Bo Hanséns DI-box

Inlägg av Zhorts »

MiaM: I min värld som ljudtekniker så är allt mono. Gitarrer och basar är det, naturligtvis, det är ju en ljudkälla (sen kan man hitta instrument som vill ha stereo-kablar för att kunna mixa olika mikrofoner / pickuper i gitarren senare än på själva instrumentet, men det är överkurs).
Ska man koppla in något som är stereo, till exempel ett elpiano, synth eller liknande, så ser jag alltid det som två separata mono-källor, och drar alltså alltid två kablar för det. Måhända ineffektivt, men utgångarna från dylika instrument brukar även de vara separerade i höger och vänster. Rent generellt så verkar man ogilla stereopluggar i många fall, kanske för att det "halvt inskjutna" läget innebär att man får vänster ljud på höger kanal i sladden...

När man sen ska lägga till en stereokälla i en mixer så panorerar man ut vänster kanal åt vänster och höger kanal åt höger. Jag brukar sällan lägga det helt åt ena eller andra hållet dock, kanske 80% eller så, för att de som står långt till höger inte ska gå miste om det händer något skoj i vänster kanal. Psykoakustik är ett spännande ämne, och jag vet knappt någonting om det, men det verkar fungera bra att göra så i praktiken i alla fall :)
Användarvisningsbild
SkunkFunk
Inlägg: 170
Blev medlem: 9 januari 2009, 03:06:19

Re: Bo Hanséns DI-box

Inlägg av SkunkFunk »

För er som är intresserade finns här lite fin info om jordlyft, ett r-c-nät bör vara inkopplat även vid lyft jord, men i ett system fritt från pin 1-problem ska man aldrig behöva använda jordlyft. http://www.jensen-transformers.com/an/an005.pdf

Ytterligare ett skäl att allting görs i mono är nog att proffsljudvärlden kör alla anslutningar balanserade. Skärm, positiv signal och negativ signal. Att köra stereokablar skulle kräva 6 pinnar (skärmen bör inte vara gemensam av överhörningsskäl) och ger mindre kontroll över signalflödet. Om man ser på utrustning så designar man även stereoeffekter ofta som dubbel mono, för att stereopotentiometrar har dålig matchning och ofta behövs två banor per kanal (4-poliga pottar med olika typer av banor kan vara ganska omöjliga att hitta, dyra att tillverka och svåra att serva).

Sen kan man ju vara lite filosofisk också och tänka på att panorerad mono INTE är stereo. En elgitarr i mono som spelas upp i ett stereosystem är fortfarande mono, bara att det spelas upp i två högtalare. För att det ska vara stereo på riktigt ska det vara inspelat med två matchade mikrofoner (eller en stereomick med två kapslar) med en teknik som är till för att fånga upp stereobilden, alltså inte två mickar för att kunna blanda två olika sound.
Skriv svar