Enkel fräsning plast -20 bitar
Re: Enkel fräsning plast -20 bitar
Googlade och tydligen så kan solidworks spara som dxf, men bara från "drawing-läge" och inte från "model-läge".
Nu kunde jag inte öppna dina filer, men.
Om du öppnar .SLDDRW-filen kan du spara ner denna som .DXF.
Se upp bara så att skalan blir 1:1.
Om du öppnar .SLDDRW-filen kan du spara ner denna som .DXF.
Se upp bara så att skalan blir 1:1.
Tror problemet ligger i att jag fått en uppdatering till senaste ver. av solidworks.
Verkar inte som den klarar av att exportera till någonting. Konstigt.
Installerade ett plug-in för att få ut dxf, men det blev i helt fel skala och alla cirklar
som väldigt många sträck.
Verkar inte som den klarar av att exportera till någonting. Konstigt.
Installerade ett plug-in för att få ut dxf, men det blev i helt fel skala och alla cirklar
som väldigt många sträck.
Det låter konstigt.
Kan du beskriva exakt hur du gör när du försöker spara som DXF.
Obs, Spara, inte Exportera.
Kan du beskriva exakt hur du gör när du försöker spara som DXF.
Obs, Spara, inte Exportera.
Jag har gjort det massor av gånger innan, sparat både till stl, dwg och lite andra format.
Väljer spara som, sen väljer jag format i rullisten som är under där man skriver i filnamnet.
Väljer spara som, sen väljer jag format i rullisten som är under där man skriver i filnamnet.
Kan du exportera till SolidWorks 2010? Jag har inte tillgång din nya version av SW.
Försök annars exportera soliden i något annat format så man kan titta modellen. Borde vara rätt enkelt att fräsa bitarna åt dig.
Försök annars exportera soliden i något annat format så man kan titta modellen. Borde vara rätt enkelt att fräsa bitarna åt dig.
Klas-Kenny!
Egentligen finns det inget som heter standard när det gäller CAD-format. I alla fall om man med standard avser det mest vanliga formatet. Däremot kanske man kan säga DXF-standard, IGES-standard eller STEP-standard men det är också fel eftersom dessa format inte ingår i någon internationell eller nationell standard.
Skall man vara korrekt blir frågan: Kan du generera soliden i något annat format som exempelvis IGES eller STEP? Då kan vi läsa in filen ett annat CAD-program så kan vi själva generera det format som CAM-programmet önskar.
Egentligen finns det inget som heter standard när det gäller CAD-format. I alla fall om man med standard avser det mest vanliga formatet. Däremot kanske man kan säga DXF-standard, IGES-standard eller STEP-standard men det är också fel eftersom dessa format inte ingår i någon internationell eller nationell standard.
Skall man vara korrekt blir frågan: Kan du generera soliden i något annat format som exempelvis IGES eller STEP? Då kan vi läsa in filen ett annat CAD-program så kan vi själva generera det format som CAM-programmet önskar.
Ingen som kan öppna denna fil?
http://dl.dropbox.com/u/4287881/Hallare_plast.eprt
Annars brukar de flesta program kunna öppna solidworks-filer som denna:
http://dl.dropbox.com/u/4287881/Hallare ... 4mm.SLDPRT
http://dl.dropbox.com/u/4287881/Hallare_plast.eprt
Annars brukar de flesta program kunna öppna solidworks-filer som denna:
http://dl.dropbox.com/u/4287881/Hallare ... 4mm.SLDPRT
Jag kan inte öppna vare sig .eprt eller .SLDPRT.
Den klagar på "future version".
Men vad är problemet?
Det finns ju en korrekt PDF-ritning.
Vem som helst med en CNC-fräs fixar det där.
Den klagar på "future version".
Men vad är problemet?
Det finns ju en korrekt PDF-ritning.
Vem som helst med en CNC-fräs fixar det där.
Jo absolut, ville bara göra det så enkelt som möjligt för den som kan tänka sig fräsa.
- Klas-Kenny
Labmaster: Ja, Standard var väl fel uttryck, tänkte helt enkelt något format som inte är specifikt för ett visst program.
OnT: Jag hade kunnat fräsa, men har tyvärr inget lämpligt material hemma.
OnT: Jag hade kunnat fräsa, men har tyvärr inget lämpligt material hemma.
Jag öppnade pdf:en i illustrator och exporterade till dxf från det till CamBam. Dock så blev det runt 30% för stort, får föröka hitta rätt skalfaktor för att få ner det till rätt mått.
edit: doh! är ju bara att skala så att yttermåttet i X är 78mm!
edit: doh! är ju bara att skala så att yttermåttet i X är 78mm!
Senast redigerad av dar303 14 november 2011, 16:29:56, redigerad totalt 1 gång.
Kanske får ladda ner en piratkopia av SW med möjlighet att exportera från den...
dar303: Det går framåt iaf! Om du får det att funka så lägg gärna upp filen.
dar303: Det går framåt iaf! Om du får det att funka så lägg gärna upp filen.

Fast när jag importerar biten har den lite fel mått, men kan vara fel i importen.