Nej då
tusse det hela började med ett värmeelement och sedan gled diskussionen vidare till triac och sedan vidare i en dimmerkoppling där en triac styr dimmningen.

Du har rätt i den punkten. Är ledssen

Sorry jag trodde du menade ett relä iställer för triacen.
Tillbaks till ursprungliga frågan. Jag har tänkt mig att skicka spänning till värmeelementet med ett intervall {typ ON i 3 s & OFF i 1 s} eller något vid den här stilen. Iochmed värmeelementet kommer att drivas m.h.a. bilbatteri, så vill jag inte använda mig av ett motstånd som tömmer batterietskapaciteten i onödan. Så ett relä är en bra lösning förutom att det låter kontinuerligt "irriterande". Jag fick några bra tips och värdefulla länkar. Jag tackar för det.
Förresten en PIC kan inte driva ett relä jag måste ha en drivkrets imellan, så kostnaden KAN bli dyrare. Det handlar inte om många kroner, men jag anser att en bra lösning bör vara billig och effektiv (om genomförbar). Så fort man använder ett relä så måste man ha en snubberkrets för att eliminera strömspikar i systemet. Jag har provat det förut, resultatet var att så fort reläet slår till/från nollställs PICen och MCLR aktiveras.